Fundacja PAFERE oraz Klub Polonii Christiana w Krakowie zapraszajš na wykład
wybitnego znawcy myli pónych scholastyków,
prof. dr. Alejandro A. Chafuena:
Katolickie korzenie wolnej gospodarki.
Spotkanie odbędzie się w niedzielę, 9 wrzenia, o godz. 18:00 w sali konferencyjnej hotelu Miodosytnia przy ul. w. Wawrzyńca 6 w Krakowie. (tłumaczenie wykładu zapewnione).
Spotkanie będzie połšczone z promocjš ksišżki prelegenta zatytułowanej: Wiara i wolnoć. Myl ekonomiczna pónych scholastyków.
Fragmenty ksišżki można przeczytać tutaj:
http://www.pafere.org/szukaj.html?keyword=chafuen
Wstęp wolny, serdecznie zapraszamy!
ALEJANDRO A. CHAFUEN (ur. 1954) jest założycielem i prezesem Atlas Economic Research Foundation, powstałej przy Uniwersytecie George Mason w Wirginii, członkiem zarzšdu ACTON Institute. Z pochodzenia Argentyńczyk, pobierał nauki w Grove City College w Pensylwanii i na Katolickim Uniwersytecie Argentyńskim. Jest jednym z czołowych wiatowych badaczy tomistycznej i pónoscholastycznej myli ekonomicznej. Wykładał między innymi na Universidad Francisco Marroquin (Gwatemala), Narodowym Uniwersytecie Hispanoamerykańskim (Oakland w Kalifornii) oraz na Uniwersytecie Buenos Aires i Katolickim Uniwersytecie Argentyńskim. Jego felietony publikowały "La Nación" i "The Wall Street Journal".
Notka na temat ksišżki:
Powszechnie przyjęło się uważać, że poczštkiem nowożytnej teorii ekonomii sš dzieła Adama Smitha. Dorobek hiszpańskich scholastyków z XVI i XVII wieku, zwišzanych z Uniwersytetem w Salamance, został w znacznej mierze zapomniany.
Rozważajšc niuanse takich zagadnień jak sprawiedliwa cena oraz legitymizacja własnoci prywatnej, ci katoliccy teolodzy i filozofowie jako pierwsi wysunęli koncepcje, współczenie zazwyczaj kojarzone sš ze Smithem. W Wierze i wolnoci Alejandro A. Chafuen powołuje się na wiele tekstów prawdopodobnie nieznanych czytelnikom.
W swej pracy udowadnia, iż korzeniami współczesnej ekonomii sš między innymi prawo naturalne i teologia moralna która została zapoczštkowana przez w. Tomasza z Akwinu, a kontynuowana i dopracowana włanie przez hiszpańskich scholastyków z zakonu dominikanów (Francisco de Vitoria i Domingo de Soto), franciszkanów (Jaun de Medina oraz Luis de Alcala) i jezuitów (Luis de Molina, Juan de Mariana). Jego ksišżka jest wyzwaniem zarówno dla ekonomistów oraz teologów, jak i zwykłych czytelników. Wskazuje bowiem na potrzebę oparcia współczesnej ekonomii i nauki Kocioła w tym zakresie na fundamencie nienaruszalnoci prawa własnoci.
|