POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
25-08-2012      -  
"Dziś w Krakowie" - Portal Kraków Zaprasza
Koncert muzyki dawnej
"Dziś w Krakowie" - Portal Kraków Zaprasza


http://www.Krakow.zaprasza.eu
Koœciół Œw. Krzyża
Kraków ul. Œw. Krzyża 23
19.00
       
 
Muzyka
Concerto Da Camera to grupa młodych ludzi zafascynowanych ideš stylowego wykonawstwa muzyki dawnej. Rozwijajš oni swoje muzyczne pasje studiujšc w renomowanych europejskich uczelniach (Królewskie Konserwatorium w Hadze i w Brukseli). Spotkania przy realizacji zespołowych projektów oznaczajš twórczš konfrontację wielu odmiennych idei i punktów widzenia, coraz częœciej zyskujš tez wymiar międzynarodowej współpracy.

Concerto da Camera tworzš: Agnieszka Osiecka - skrzypce barokowe, Agnieszka Papierska - skrzypce barokowe, Marek Szymański - wiolonczela barokowa, Maciej Wierzchołowski - klawesyn/organy

Goœć specjalny:
Maria Valdmaa - pochodzšca z Estonii sopranistka, rozpoczęła naukę œpiewu klasycznego w Szkole Muzycznej im. Georga Otsa w Tallinie. Idšc za swoimi zainteresowaniami wykonawstwem historycznym, kontynuowała studia w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Obecnie kończy studia magisterskie, pracujšc pod kierunkiem Lenie van den Heuvel, Barbary Pearson, Jill Feldman, Micheala Chance i Petera Kooij. Maria brała udział w kursach mistrzowskich dotyczacych interpretacji repertuaru barokowego, prowadzonych przez Davida Wilson Johnson, Evelyn Tubb i Josa van Veldhoven oraz wykonawstwa muzyki œredniowiecznej u Erica Mentzel (Ensemble Sequentia). Posiada szeroki, zróżnicowany repertuar i specjalizuje się w wykonywaniu utworów Jana Sebastiana Bacha oraz W. A. Mozarta, jest również doœwiadczonš interpretatorkš muzyki œredniowiecznej. Współpracuje z takimi zespołami jak Atheneum Kamerorkest, ASKO/Schoenberg Ensemble, Ensemble L’Arpeggiata (Eurydyka J. Peri), Vox Luminis i De Nederlandse Bachvereniging jako solistka lub chórzystka. Maria często œpiewa z Estońskim Chórem Kameralnym, pod dyrekcjš Daniela Reuss, Claudio Abbado, Colina Davies i Luisa Langrée, wykonała z nim rolę Jungfrau w kantacie R. Schumanna, Das Paradies und die Peri.

Ostateczny kształt tegorocznej propozycji koncertowej zespołu muzyki dawnej Concerto Da Camera w przeważajšcej mierze zawdzięczamy inicjatywie prof. Martina Rosta, organisty i organizatora renomowanego festiwalu muzycznego w miejscowoœci Stralsund (północne Niemcy), która słynie z jednych z największych siedemnastowiecznych organów zachowanych do naszych czasów (Friederich Stellwagen, 1659). Zaproszenie na tamtejszy festiwal przyjęliœmy bez wahania, przystajšc na sugestię profesora, aby z racji specyfiki miejsca i znajdujšcych się w tamtejszym Marienkirche instrumentów opracować repertuar o północnoniemieckiej proweniencji.
Już na etapie pierwszych przygotowań nie mieliœmy żadnych wštpliwoœci, że styl muzyczny popularny w siedemnastowiecznym konglomeracie niemieckich księstw jest czymœ jedynym w swoim rodzaju. Niepowtarzalnš aurę tej muzyki składajš się niewštpliwie dwa czynniki. Pierwszym z nich było przyswojenie przez niemieckich kompozytorów nowych trendów panujšcych we Włoszech, gdzie wysyłano ich na studia w celu doskonalenia muzycznego warsztatu. Drugim zaœ Ÿródłem inspiracji była twórczoœć ich zachodniego sšsiada, Jana Pieterszona Sweelincka, która wniosła szczególnie wiele do muzyki klawiszowej oraz dzieł wielogłosowych (zarówno wokalnych jak i instrumentalnych) o charakterze sakralnym. Specyficzny, kontemplacyjny klimat, tak łatwy do odnalezienia w muzyce niemieckiej z tego okresu jest wynikiem nie tylko powyższych zależnoœci, ale także dbałoœci o wysoki poziom muzyczny w protestanckich koœciołach.

Przejawem ówczesnej muzyki rozrywkowej - a więc tanecznej – były suity, czyli cykle składajšce się z kilku różnych tańców. Utwory te, mimo że wyszły spod ręki kompozytora niemieckiego pochodzenia, były niejednokrotnie odpowiednikami popularnych tańców z różnych stron Europy. Za przykład posłużyć może znajdujšca się w naszym programie Suita A-dur Vierdancka, której dwie pierwsze częœci utrzymane sš w stylu angielskim, a dwie ostatnie - włoskim.
Opera Włoska, tak bardzo upragniona na wszystkich liczšcych się siedemnastowiecznych europejskich scenach, popularnoœci w Niemczech doczekała się stosunkowo póŸno (około 30 lat póŸniej niż w Warszawie). Z kolei tradycja układania wariacji czy suit tanecznych z
pobrzmiewajšcš to i ówdzie chorałowš melodiš czy nawet pisania œwieckich tekstów do sakralnych melodii utrzymała się bardzo długo. Być może działo się tak dlatego, że na tamtych ziemiach muzyka utożsamiana była bardziej z duchowš ucztš, kontemplacjš i wszystkim tym, co moglibyœmy okreœlić mianem wyższych jakoœci. Zapraszamy do wysłuchania koncertu:

Dietrich Becker (c. 1623 - c. 1679) - Sonata No. 3, a-moll
Dietrich Buxtehude (1637-1707) - Sicut Moses exaltavit serpentum, BuxWV 97
Nicolaus Adam Strungk (1640-1700) - Sonata d-moll
Dietrich Buxtehude - Cantate 'Herr, wenn ich nur dich hab' BuxWV 38
Johann Vierdanck (1605-1646) - Sonata for 2 violins
Heinrich Schutz (1585-1672) - Eile mich, Gott, zu erretten SWV 282
Johann Rosenmuller (1617-1684) - Sonata terza
Christian Geist (1650 -1711) Vater unser, der du bist im Himmel
Kaspar Forster (1616-1673) - Sonata F
 
Miejsce:
Koœciół Œw. Krzyża
Kraków ul. Œw. Krzyża 23
 
Godz.
19.00

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury