POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
09-08-2012      -  
Klub Migawka
GOŒCINNY CYCOR - CYKLICZNE CZYTANIA REŻYSEROWANE, Samuel Beckett "OSTATNIA TAŒMA KRAPPA"
Klub Migawka

KrakĂłw, ul.Krakowska 27

Kontakt:
Manager - 530 060 930
darek.moson@gmail.com

http://www.facebook.com/klubmigawka
darek.moson@fmail.com
Klub Migawka, ul. Krakowska 27
20.00
WSTĘP WOLNY       
 
Teatr
Klub Migawka, Teatr KraKoTeka Scena 21

ZAPRASZAJĽ:
GOŒCINNY CYCOR - CYKLICZNE CZYTANIA REŻYSEROWANE, Samuel Beckett "OSTATNIA TAŒMA KRAPPA"

Tłumaczenie: Antoni Libera,
Czyta: Dudek Bodziony,
Inscenizacja: Matt Zaraziński,
Muzyka: Edward Pasewicz,
Produkcja: Darek Mosoń, Teatr Krakoteka, Scena21,

09 sierpnia 2012 Godz. 20:00 KRAKOWSKI KLUB MIGAWKA
ul. KRAKOWSKA 27,
Wstęp Wolny.

„Ostatnia taœma Krappa” to monolog szczególny–Beckett kazał tu swojemu bohaterowi Krappowi dialogować z samym sobš, z głosem sprzed lat, istniejšcym już tylko na archiwalnych szpulach taœmy magnetofonowej. Kolejne urodziny Krappa to kolejne nagrania. Pamiętnik zapisuje chwile wzniosłe i ulotne przemyœlenia, rejestruje naiwnoœć młodzieńca i gorycz starca. Tu żaden dŸwięk, łuna œwiatła czy ruch nie jest przypadkowy.

Becketta trudno wpisać w jakiœ pršd literacki, był "osobistoœciš odrębnš"; to typ myœliciela – poety oddanego zagadce i antynomiom bytu oraz próbom ich artykulacji. Zajmowały go głównie kwestie egzystencjalne, problemy etyczne i poznawcze. W swej istocie dzieło Becketta to imitacja œwiata stworzona w materii prostego języka – dla Becketta ważniejsza była treœć. Takie podejœcie wyrasta z duchowoœci Becketta, który rzeczywiœcie przeżywał ból egzystencji, niepokój metafizyczny, ponadto był bardzo wrażliwy na cierpienie, z drugiej strony pełen był pasji poznawczej, miał analityczny umysł i wolę dojœcia do istoty rzeczy. Nie mógł się pogodzić ze swoim istnieniem, brakowało mu fundamentalnej zgody na życie. Buntował się przeciwko byciu.
Samuel Beckett był bardzo aktywny społecznie oraz politycznie – występował przeciwko totalitaryzmowi; ostro przeciwstawiał się przeœladowaniom politycznym na œwiecie; wspierał także więŸniów politycznych. Duchowa łšcznoœć pisarza z ludŸmi odrzuconymi znajduje swój wyraz w fakcie, iż miał on w zwyczaju komunikować się przy pomocy lusterka z więŸniami z sšsiadujšcego z jego mieszkaniem więzienia. Nie wyrażał zgody na wystawienie swoich sztuk w Republice Południowej Afryki w czasach apartheidu; protestował także przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce.

Bohaterowie jego dzieł zadajš sobie pytania zasadnicze o sens życia oraz o miejsce człowieka na ziemi (podobnie jak u Alberta Camusa, czy Antona Czechowa). Tymczasem œwiat przedstawiany przez Becketta, zdaje się być niedookreœlony, gdzie czas i miejsce w zasadzie nie odgrywajš roli; dramaturg pokazuje w ten sposób, że œwiat i natura interesujš go jako ogólny kontekst, w którym rozgrywa się dramat jednostki – samotnego, wyobcowanego człowieka. Nawet wówczas, gdy ten œwiat przedstawiony może za chwilę ulec zagładzie i zostać pogrzebany pod stertš odpadków cywilizacji
(Beckett miał złe doœwiadczenia z cywilizacjš amerykańskš – działała na niego przytłaczajšco), jego bohaterom nadal towarzyszy jakaœ absurdalna i niepojęta, bo nieuzasadniona racjonalnie wiara oraz nadzieja – i to właœnie, jak twierdził artysta, odróżnia ich od zwierzšt.
 
http://www.facebook.com/events/349402565140255
Miejsce:
Klub Migawka, ul. Krakowska 27
 
Godz.
20.00

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury