Scena Tańca Współczesnego
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
we współpracy z Katedrš Porównawczych Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego
oraz Krakowskim Teatrem Tańca (Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie)
zapraszajš na spektakl Krakowskiego Teatru Tańca "TAKARAZUKA camp", któremu towarzyszyć będzie wykład "Teatr tańca: słowo - obraz - gest"
spektakl TAKARAZUKA camp
choreografia, wiatło, kostiumy: Eryk Makohon
muzyka: Amy Winehouse, Marcin Żminkowski, Kapela ze Wsi Warszawa, Oona Garthwite, Astor Piazzola, Piotr Czajkowski, Jon Hassell
makijaż: Anna Pytka
występujš: Anna Chmiel Kowalska, Monika Godek, Agata Syrek, Katarzyna Węglowska Król, Katarzyna Żminkowska, Paweł Łyskawa oraz tancerki Pracowni METAfizyczna
W spektaklu wykorzystane sš fragmenty artykułu Aliny Łysak, Teatr Takarazuka jako przykład performatywnoci płci.
Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim popularnš rewiš żeńskš Takarazuka, działajšcš w miecie o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalnoć teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywajš kobiety, stały się punktem wyjcia do rozważań na temat teatralnoci płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo.
Kandydatki na Takarazinki przygotowujš się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajajš sobie kata, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: nie rodzimy się kobietami stajemy się nimi.
Płeć przejawia się w całym zespole gestów, zachowań, a więc w tym, co robimy, a nie w tym jacy jestemy. Tak jak aktorki Takarazuka od najmłodszych lat uczymy się, jak ogrywać swojš płeć. Takarazinki stylizujš swoje ciała i zachowanie tak, by stać się kobiecymi. Sš przecież kobietami, które majš odgrywać kobiety...
W Takarazuka camp dochodzi do spotkania kultur i twórczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właciwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (
) na styku dwóch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierajšca nowe wartoci. Czy do tego doszło w przypadku Takarazuka camp i adaptacji prozy Kōbō? Omówione cechy potwierdzajš to założenie. Jednakże spektakl ten stanowi dowód na to, jak bardzo inspirujšca potrafi być kultura japońska z całš swojš różnorodnociš, wysokim poziomem kreowania wiata przedstawionego czy zabawš w konstruowanie płci kulturowej.
(Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecociš a męskociš inspirowane japońskš rewiš Takarazuka [w:] Inspirujšca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej)
KRAKOWSKI TEATR TAŃCA dawniej Teatr Tańca GRUPAboso (1996 2008), powstał w 2008 roku. Od kilku lat działa przy Nowohuckim Centrum Kultury, gdzie realizuje przyjętš wczeniej strategię artystycznš oraz misję edukacyjnš. Teatr swoich scenicznych wypowiedzi nie zamyka w artystycznym monologu, przeciwnie każdy kolejny spektakl to próba rozmowy z widzem. Teatr jest metafizycznš przestrzeniš wymiany myli tancerzy, ich dowiadczenia, a także miejscem wyzwania i rozwoju ich artystycznych osobowoci.
Proces, poszukiwanie, ruchowa i emocjonalna prawda oraz rozwój to najważniejsze pojęcia w słowniku grupy. Stšd włanie pozytywna anachronicznoć teatru, który rezygnuje z pracy projektowej, koncentrujšc się na wspólnym, długotrwałym poszukiwaniu w przeróżnych, czasem bardzo odległych dziedzinach, szukajšc często inspiracji także w polskiej tradycji teatralnej. Teatr pragnie stać się interaktywnš platformš, laboratorium, w którym proces stanie się równie ważny co rezultat pracy, a rozwój i nowe dowiadczenie będzie ważniejsze niż z góry założony efekt.
Krakowski Teatr Tańca funkcjonuje w oparciu o wysiłek i zaangażowanie grupy tancerzy i choreografa.
Ich działania obejmujš nie tylko pracę artystycznš i edukacyjnš, ale także technicznš i organizacyjnš, co wynika z braku stałej zawodowej struktury organizacyjnej.
W 2008 roku zostało utworzone Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca, którego celem jest wspieranie artystycznych i edukacyjnych działań Teatru. Stowarzyszenie jest producentem wszystkich spektakli Teatru.
Krakowski Teatr Tańca jest organizatorem cyklicznych warsztatów tańca współczesnego z pedagogami z Polski i zagranicy, konkursu choreograficznego 3
2
1
TANIEC oraz Festiwalu Tańca Współczesnego SPACEŽ. Przy Teatrze działa Pracownia METAfizyczna oraz SZtUKAtorium, laboratorium choreograficzne Teatru.
www.krakowskiteatrtanca.pl
wykład "Teatr tańca: słowo - obraz - gest"
prowadzšcy: Paweł Łyskawa
PAWEŁ ŁYSKAWA, absolwent wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Student IV roku Wydziału Teatru Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Uczestniczył w programie edukacyjnym lšskiego Teatru Tańca Wyższa Szkoła Sztuk Performatywnych. Współpracuje z krakowskim Teatrem KTO.
Od 2006 roku zwišzany z Krakowskim Teatrem Tańca (wczeniej Teatr Tańca GRUPAboso), z którym reprezentował Polskę na Biennale Młodych Artystów Europy i Krajów ródziemnomorskich w Barii, we Włoszech. Razem z Teatrem występował na wielu scenach Polski i zagranicy. Uczestnik wielu warsztatów oraz projektów krajowych i zagranicznych.
Autor programu nauczania wiedzy o kulturze z elementami historii tańca (przygotowanym we współpracy z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie oraz XXX Liceum Ogólnokształcšcym w Krakowie). Autor pracy magisterskiej lšski Teatr Tańca polska realizacja gatunku teatru tańca, napisanej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
bilet 20 zł, rezerwacja 12 430 50 90
ZAPRASZAMY!
|