dwięki: MIRÓ - ZAWADZKI + KASIA SZWED + IGNACY JAN WINIEWSKI
Idea projektu SILENCE & SPELLS narodziła się z pragnienia udwiękowiania filmów niemych na żywo w nietradycyjny sposób. W poczštkowym zamyle jedynym materiałem dwiękowym miały tu być słowa, które, nakładajšc się na siebie, czasami tworzyłyby komentarz do obrazu i interpretowały go, a czasami zamieniały się w struktury czysto brzmieniowe, harmoniczne, muzyczne. Szukajšc filmów, które mogłyby przyjšć ten rodzaj pracy natrafiłam na Segundo de Chomona hiszpańskiego mistrza kina niemego z przełomu wieków. Jego realizacje to krótkie obrazy, niezwykle pomysłowe oraz, jak na swój czas, precyzyjne i bardzo zaawansowane technicznie.
Wydaje się, że de Chomon jako jeden z pierwszych zauważył wię pomiędzy filmem i magiš. Był prawdziwym specjalistš od złudzeń i trików. Jego obrazy sš lekko poetyckimi wizjami wiata, w którym nie rzšdzi grawitacja, przedmioty mogš poruszać się same z siebie, a bohaterowie pojawiajš się, zmieniajš postać lub znikajš w najmniej oczekiwanym momencie.
Warstwa obrazowa projektu SILENCE & SPELLS to collage wybranych realizacji de Chomona, stanowišcy swoistš księgę pierwszych filmowych "zaklęć" - efektów specjalnych. W warstwie muzycznej, zapowiedziane powyżej, słowa, szepty, wyliczanki (Maja Miró) - własne i cudze; fragmenty utworów Katarzyny Szwed, polsko-holenderskiej kompozytorki muzyki elektronicznej (www.katarzynaszwed.pl) oraz tradycyjne taperowanie z czasów reżysera (Ignacy Jan Winiewski). Nad całociš akustycznie czuwa Tomasz Zawadzki.
|