Cykl czterech wykładów objętych tytułem Od Giotta do MAXXI włoska sztuka i muzealnictwo u progu XXI wiekuorganizowanych wspólnie przez Włoski Instytut Kultury oraz Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie adresowany jest zarówno do miłoników sztuki jak i specjalistów. Poprzez spotkania z wybitnymi ekspertami z Włoch pragniemy przybliżyć polskiej publicznoci najnowsze włoskie osišgnięcia w zakresie wiedzy o sztuce i muzealnictwie.
Pierwszy wykład, 28 lutego o godz. 18.00 wygłosi prof. Giuliano Pisani.
Kolejne odbędš się: 20 i 27 marca oraz 19 kwietnia.
Włoskie dziedzictwo kulturowe, które było głównym tematem pierwszej edycji wspólnie organizowanych przez nas wykładów w 2010 roku, przedstawiamy w jego najnowszej atrakcyjnej merytorycznie i wizualnie odsłonie. Cykl rozpocznie prezentacja monografii skupiajšcej się na reinterpretacji symboliki fresków Giotta w Kaplicy Scrovegnich w Padwie. Jego kontynuację stanowić będš trzy wykłady z udziałem dyrektorów i kuratorów wyjštkowych, różnorodnych pod względem zasobu oraz sposobu prezentacji muzeów i kolekcji. Prelegenci opowiedzš o miejscach niezwykłych i magicznych, inspirujšcych do dyskusji nad kondycjš współczesnej sztuki i muzealnictwa, takich jak: willa DAnunnzia w Vittoriale, prywatna kolekcja sztuki rodowiskowej Fattoria di Celle w renesansowym pałacu w Santomato di Pistoia nieopodal Florencji, czy zaprojektowane przez uznanš współczesnš architekt ZahęHadid Muzeum Narodowe Sztuki i Architektury XXI wieku w Rzymie MAXXI.
28 lutego 2012: Tajemnice Giotta- prof. Giuliano Pisani z Padwy
Od lat zajmuje się Kaplicš Scrovegnich w Padwie, dekorowanej słynnymi freskami Giotta. Autor opublikowanej w 2008 roku ksišżki I voltisegreti di Giotto (Tajemnicze oblicza Giotta) w jedynym z najbardziej znanych dzieł kultury wiatowej poszukuje nowych wštków, przeprowadza niemal detektywistyczne dochodzenie, które prowadzi go do nowych, zaskakujšcych spostrzeżeń, odmiennych od klasycznych, stereotypowych interpretacji. Pod jego spojrzeniem kształty i kolory układajš się w nowe, zaskakujšce wzory i ukazujš postacie dotšd tam niewidziane. W miejscu domniemanych symboli ewangelistów pojawiajš się zwierzęta i postaci mitologiczne.
20 marca 2012: Il Vittoriale degli Italiani - prof. Giordano Bruno Guerri z Vittoriale
Il VittorialedegliItaliani to zrealizowany przez poetę Gabriele D'Annunzio i architekta Giancarlo Maroni w latach 1921-1938 monumentalny kompleks architektoniczny, ofiarowany w 1923 roku narodowi włoskiemu. Składajš się nań przestronne ogrody z licznymi tarasami, sztucznymi strumykami, oranżeriami i monumentalnymi budowlami, tj. Fontanna Delfina, łód Puglia, czy Mauzoleum Bohaterów. Wród tych ostatnich wyróżnia się willa Thode, której wnętrza pokryte sugestywnymi dekoracjami kryjš liczne zwišzane z DAnnunziem pamištki oraz unikatowš, liczšca 33 tys. tomów bibliotekę.
27 marca 2012: MAXXI: fabryka kultury - Pio Baldiz Rzymu
Rzymskie MAXXI (MuseoNazionaledelleArti del XXI Secolo) zaprojektowane przez ZahęHadid i otwarte w roku 2010, prezentuje najważniejsze zjawiska z zakresu architektury i sztuki najnowszej. MAXXI Architettura to zarazem muzeum historyczne i muzeum współczesne, a więc takie, w którym spotykajš się przeszłoć i teraniejszoć. Ekspozycje MAXXI Architettura zawierajš wszystko, co dokumentuje cały proces powstawania dzieła architektonicznego. Zorientowane na twórczoć współczesnš MAXXI Arte jest tłumaczem i rzecznikiem jej różnych przejawów, zwraca się w stronę promocji sztuki młodej, ze wiadomociš że nowoczesnoć przybiera różne formy, których poczštków szukać można w poprzednich wiekach. MAXXI to muzeum o architekturze odległej od schematów, punkt wyjcia dla nowej, zrywajšcej z przeszłociš praktyki muzealniczej. Poza swojš działalnociš wystawienniczš oferuje multidyscyplinarny zakres imprez kulturalnych, to jednoczenie muzeum, archiwum, biblioteka i mediateka, a przede wszystkim przestrzeń, która chce przyjšć, zachęcić i zbliżyć ludzi.
19 kwietnia 2012: Sztuka rodowiskowa jako ochrona przyrody i jako powrót do historycznej relacji między Artystš a Zleceniodawcš" - Giuliano Gori zSantomato di Pistoia pod Florencjš.
Twórca i właciciel kolekcji przeprowadził się do Fattoria di Celle w Santomato di Pistoia w roku 1970 z zamiarem połšczenia ze sobš rodowiska naturalnego i sztuki. W roku 1982 zainaugurował tu pierwszš na wiecie prywatnš kolekcję sztuki rodowiskowej, która dzi liczy ponad siedemdziesišt dzieł stworzonych przez uznanych, wiatowych artystów. Jej specyfika oraz lokalizacja na terenie renesansowego kompleksu pałacowo-parkowego stanowiš o niezwykłym charakterze tego przedsięwzięcia.
Biogramy prelegentów:
Giuliano Pisani - hellenista i latynista, zajmujšcy się filozofiš antycznš i renesansowš. Autor licznych artykułów i prac naukowych na temat Kaplicy Scrovegnich w Padwie ze słynnymi freskami Giotta, a także wydanej w 2008 ksišżki I voltisegreti di Giotto (Rizzoli).Aktywny promotor kultury, swoja uwagę kieruje w szczególnoci na ludzi młodych. Jest pomysłodawcš i przewodniczšcym komitetu organizacyjnego przyznawanej od roku 1994 nagrody literackiej Campiello Giovani. W 2001 rozpoczšł projekt GemineMuse, który polega na dialogu pomiędzy dziełem młodego artysty a wybranym przez niego dziełem muzealnym. Kieruje Ogrodem Sprawiedliwych wiata w Padwie, upamiętniajšcym osoby w ostatnim stuleciu przeciwdziałajšce ludobójstwu. Laureat licznych nagród za osišgnięcia translatorskie i literackie.
Giordano Bruno Guerri - prezes Fundacji VittorialedegliItaliani, opiekujšcej się willš Gabriela DAnnunzia w GardoneRiviera. Wykłada historię współczesnš na Uniwersytecie Marconiego w Rzymie. Specjalizuje się w epoce faszyzmu, któremu to okresowi i jego głównym postaciom powięcił wiele prac naukowych i popularnonaukowych. Wród jego najnowszych publikacji można wymienić: D'Annunzio. L'amante guerriero (2008), Filippo Tommaso Marinetti (2009), Il sangue del Sud (2010), Il bosco nel cuore (2011). Pracował jako redaktor, a następnie dyrektor wydawniczy w Arnoldo MondadoriEditore oraz redaktor czasopism Storiaillustrata, Chorus i L'indipendente. Współpracował z telewizjš Rai jako konsultant historyczny, pomysłodawca, scenarzysta a także prowadzšcy program publicystyczny.
Pio Baldi architekt, autor esejów, prac i publikacji specjalistycznych na temat dziedzictwa kulturowego, sztuki i architektury współczesnej, aktualnie prezes Fundacji MAXXI, zarzšdzajšcej Muzeum Sztuki i Architektury XXI wieku w Rzymie. Towarzyszy temu muzeum i kieruje nim od pierwszego konkursu w 1998 przez narodziny, wzrastanie i inaugurację w maju 2010. Przez ponad 30 lat pracował jako dyrektor generalny do spraw architektury i sztuki współczesnej (DARC) oraz dyrektor generalny do spraw zasobów rodowiska naturalnego i krajobrazu Dziedzictwa Narodowego, nadzorujšc wiele realizacji konserwatorskich przy zabytkach we Włoszech i za granicš. Był Inspektorem Lacjum, Sieny, zastępcš dyrektora Centralnego Instytutu Renowacji oraz członkiem Rady Narodowej do spraw dóbr kultury. Jest Akademikiem w. Łukasza.
Giuliano Gori twórca kolekcji i założyciel Fattoria di Celle w Santomato di Pistoia. Był założycielem, doradcš i pierwszym prezesem Centrum Sztuki Współczesnej im. Luigiego Pecci w Prato, doradcš Grand Arche de la Défence w Paryżu, założycielem i doradcš World Monument Fund, kuratorem Risarcimento (stowarzyszenia, dzięki któremu Galeria Uffizi wzbogaciła się o 62 dzieła sztuki współczesnej); kuratorem sekcji Sztuk Wizualnych Miasta Nauki w Bagnoli (Neapol); kuratorem XI edycji Biennale w Carrarze, gdzie stworzył całoroczny park z siedmioma krajobrazowymi dziełami sztuki. W 1993 roku otrzymał doktorat honoris causa Wyższej Szkoły SuorOrsolaBenincasa w Neapolu. W 2007 otrzymał Nagrodę za swojš działalnoć od Włoskiego Instytutu Kultury i Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles.
Tłumaczenie symultaniczne z j.włoskiego
WSTĘP WOLNY
|