HEALTER SKELTER
Czarna komedia z momentami metafizycznymi
Pod pretekstem 44 listów ze wiata płynnej nowoczesnoci Zygmunta Baumana
Reżyseria: Paweł wištek (IV r. WRD)
Autor/dramaturgia: Tomasz Jękot (I r. WRD)
Scenografia/kostiumy: Karolina Mazur (V r. ASP)
Reżyseria wiateł: Marcin Chlanda
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego
Występujš:
Małgorzata Gorol, Martyna Krzysztofik, Kamila Kuboth, Bartosz Gelner, Marek Hucz, Jan Jurkowski,
Sylwester Piechura, Wojciech Sikora, Łukasz Stawarczyk, Mateusz Trembaczowski.
Klasa mistrzowska prof. Doroty Segdy
Opieka artystyczna prof.: Krzysztof Globisz
Opieka nad piosenkš: wykł. Ewa Kaim
Fotografie: Michał Sosna
Z listu do prof. Baumana
Tropy, które Pan porusza w esejach pobudziły kreatywnoć wszystkich realizatorów spektaklu. Zwrócilimy uwagę na ogarniajšcy nas kryzys, nie tyle ekonomiczny, co kryzys człowieka, wspólnoty i wartoci, które ulegajš drastycznym zmianom w ostatnich dekadach. Kryzys, który powoduje nieustępliwy lęk. Zostalimy przyzwyczajeni do życia, w którym mamy zapewnione lepsze jutro, gdzie każdy przekonywał nas, że dzisiejsza praca i wizerunek zapewniš nam prosperity w przyszłoci. Jednak system, który nas otacza tworzy tylko iluzję możliwoci: kontaktu międzyludzkiego, sukcesu, rozwoju. Za tš fasadš nie stoi żadna gwarancja powodzenia. Zaintrygował nas również temat wizerunków i wyjaławiania się osobowoci. Zaczynamy istnieć jako awatary, które posiadajš odpowiedniš liczbę cech i atrybutów, podczas gdy zapominamy zupełnie o wymiarze duchowym i wewnętrznym. Nieobliczalnym kosztem pozbywamy się naszej osobowoci na rzecz spreparowania maski, która nie tylko będzie sprzedajnš, ale również całkowicie akceptowalnš wród osób nam współczesnych.
Helter Skelter
Piosenka napisana przez Paula McCartneya, nagrana przez zespół The Beatles, znajduje się w albumie The White Album. Założeniem McCartneya było stworzenie jak najbardziej głonego i brudnego kawałka. Piosenka została uznana za proto-metalowe wycie.
Do jej napisania McCartney został zainspirowany w 1967 po przeczytaniu artykułu w Guitar Player, w którym wokalista Pete Townshend opisywał swój najnowszy singiel jako najgłoniejszy i najbardziej rockowy utwór, z najmocniejszš perkusjš i wokalem. Pierwszy raz użyto tam okrelenia Helter Skelter w kontekcie rockowej przejażdżki z góry na dół porównywalnej do upadku Imperium Rzymskiego. W Anglii termin ten odnosił się jedynie do stanu lekkiego pomieszania zmysłów jednak nazywa się tak także specjalny rodzaj zjeżdżalni. McCartney dręczony krytykš, że pisze tylko ballady postanowił wykorzystać kontekst Helter Skelter. W wywiadzie udzielonym zaraz po pierwszym publicznym odsłuchu McCartney powiedział: Pomylałem, że nie mamy żadnej piosenki, w której faktycznie krzyczymy i sš mocne brzmienia, szkoda, że tamten zespół wpadł na to pierwszy. Póniej posłuchałem ich piosenki i okazało się, że wcale się tak nie drš i w sumie to jest ona spokojna. Więc pomylałem, że no dobra, mogę zrobić taki kawałek, i nazwałem go Helter Skelter, bo to jest taka głupawa piosenka. Zrobilimy jš żeby narobić krzyku.
Helter Skelter
Jedna z atrakcji w wesołym miasteczku, w kształcie wieży wokół, której oplata się spirala, po której można zjeżdżać. Użytkownicy wspinajš się na górę wieży po wewnętrznych schodach i zjeżdżajš po spirali po zewnętrznej cianie, zwykle na kocu, bšd karimacie. Najczęciej konstrukcja zjeżdżalni jest drewniana. Bardzo często budowla jest projektowana tak, aby z łatwociš można było jš przetransportować na duże odległoci. Nazwa ma swoje korzenie w języku angielskim wyspiarzy. W Stanach Zjednoczonych zjeżdżalnia nosi czasami nazwę zjazd tornado.
Helter Skelter
Seryjny morderca Charles Miles Manson wykorzystał hasło Helter Skelter jako slogan oznaczajšcy wielkš wojnę rasowš, która miała zostać zapoczštkowana przez grupę skupionš wokół jego postaci. Centralnym wydarzeniem zwišzanym z Helter Skelter jest morderstwo, które rodzina Mansona popełniła w domu Sharon Tate i Romana Polańskiego. Na miejscu zbrodni znaleziono napis wykonany krwiš jednej z ofiar: HEALTER SKELTER- z błędem ortograficznym.
Premiera: 20 stycznia 2012 r.
|