Ksišżka to obiekt, który powinien być również estetycznš całociš. Najłatwiej o to, gdy projektuje jš jedna osoba powiedział w wywiadzie dla dwutygodnik.com Przemek Dębowski, czołowy polski projektant i współzałożyciel wydawnictwa Karakter, autor wielu znakomitych ksišżkowych okładek.
Po ciężkich latach 90. i okresie transformacji, który odbijał się nie tylko na strukturze rynku wydawniczego, ale też na estetyce ksišżki, z czasem zaczęlimy doceniać pracę projektantów i grafików, podobnie jak wkład tłumaczy. Poczšwszy od przełomu stuleci coraz większš wiadomoć zyskiwali nie tylko czytelnicy, ale też projektanci, sporód których najlepsi cieszš się dzisiaj statusem nie wyrobników, ale artystów, czego dowodem sš powstajšce coraz liczniej publikacje na temat ich pracy (jak chociażby Miliard rzeczy dookoła, czyli rozmowy Agaty Szydłowskiej z projektantami, między innymi z Kubš Sowińskim, autorem wielu okładek publikacji MCK oraz layoutu Herito).
Zaproszeni przez nas do rozmowy projektanci należš do cisłej czołówki: współpracowali z największymi polskimi wydawcami, stworzyli własny, rozpoznawalny styl, a o swoich projektach mylš w sposób holistyczny: poczšwszy od rozmiaru ksišżki i jej okładki, przez papier, wybór fontu aż po proporcje marginesów. Jednoczenie jednak nie zamykajš się w jednym rodzaju publikacji, ale wcišż eksperymentujš, tworzš w innych formach, jak plakat, i nieustannie dšżš do stworzenia ksišżki idealnej. Czyli jakiej?
Z Przemkiem Dębowskim i Kubš Sowińskim porozmawiamy o tym, jak bardzo zmienił się ich zawód oraz wyzwania przed nim stojšce od lat 90., dlaczego tak ważne jest całociowe mylenie o ksišżce, a także o roli odwagi i niezależnoci w projektowaniu.
Rozmowę poprowadzi Bartosz Sadulski.
Spotkanie odbywa się w ramach cyklu Złap dystans, organizowanego przez MCK.
Projekt współfinansowany ze rodków MKiDN.
mat. Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
|