Współczesne modele realizmu
Kurator: Monika Kozioł
Termin realizm pojawił się w drugiej połowie XIX wieku. Niemniej zjawisko przedstawienia realistycznego dotyczy wszystkich epok w historii sztuki. W popularnym odbiorze wierne odwzorowanie rzeczywistoci jest traktowane jako dobra sztuka. Jednak artystom nie o to chodzi. Oni wykorzystujš dialog z obrazami realnymi, aby na ich ciele budować własne idee.
Ludzie postrzegajš wiat bardzo podobnie zwraca się on do wszystkich w tym samym języku. Od umiejętnoci reagowania na ten przekaz zależy nasze przetrwanie i porozumienie z innymi. Dlatego język, w którym mówi do nas rzeczywistoć, jest tak czuły na przeinaczenia. Każda zmiana koloru, wielkoci i odległoci staje się strategicznie ważna i może decydować o życiu. Artyci wykorzystujš wrażliwoć obrazu realnego i tworzš na tej bazie własne języki. Łagodzš go lub brutalizujš, mieszajš lub deformujš postaci, wprowadzajš akcenty absurdu, przerysowujš ekspresje i manipulujš nimi, odrealniajš kolory
W ten sposób mówiš językiem realistycznym o rzeczach, które z obrazem rzeczywistym nie majš wiele wspólnego. Ukazujš w swoich dziełach ogólny sens życia, czasów i polityki oraz towarzyszšce im nastroje, marzenia i perwersje.
Sztuka współczesna jeszcze bardziej rozszerzyła możliwoci lingwistyczne przedstawienia realistycznego. Wiek XX był dobrym nauczycielem. Przerobił kubizm, abstrakcję i geometrię, wprowadził kolaż, wideo oraz techniki komputerowe. Artysta współczesny potrafi wydobyć z obrazów realnych zaskakujšce refleksje na każdy temat.
Ta wystawa prezentuje prace mówišce w języku realistycznym o wszystkim, co obecnie ważne.
//
'Contemporary Models of Realism'
Curator: Monika Kozioł
The term realism appeared in the second half of the 19th century. Nevertheless, the phenomenon of realistic representation applies throughout art history. In the popular perception, good art is a faithful representation of reality. This is not, however, what artists consider the most important. They engage in a dialogue with realistic images using their tangibility as raw material to build their concepts.
We all perceive the world in a similar manner it addresses all of us in the same language. Our communication with others and our very survival depends on how we respond to those messages. This is why the language in which reality addresses us is sensitive to the smallest changes. Each alteration of colour, size or distance acquires a strategic importance and can become a matter of life or death. Artists fine-tune the sensitivity of real images, using it to create their own language; they soften or brutalise them, blurring or deforming the figures; they introduce touches of absurdity, exaggerate and manipulate expressions and make colours unrealistic. In this way, they engage realistic language to talk about things that have little in common with a representation of reality. In their works they comment on the perceived rationale of existence, and the time and political era we are living in, with their accompanying mood, dreams and aberrations.
Contemporary art has crossed another linguistic frontier of realistic representation. The 20th century proved very instructive, progressing through cubism, abstract and geometric art, and introducing collage, video and computer techniques. Contemporary artists are adept at probing realistic images to stunning effect, offering reflection on every possible theme.
The works presented here employ realistic language to take on board everything that matters in todays world.
_________
Partner MOCAK-u | MOCAK Partner: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
Patron Galerii Re | Re Gallery Patron: Re-Bau
Zakup częci prac dofinansowano ze rodków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego | The purchase of some of the works was co-financed from the funds of the Minister of Culture and National Heritage Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zakup częci prac dofinansowano ze rodków Gminy Miejskiej Kraków | The purchase of some of the works was co-financed from the funds of Krakow City Council Kraków PL
Patroni Medialni | Media Patrons: RMF Classic, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane24, Niezła Sztuka, whiteMAD, Lounge Magazyn, Architektura i Biznes, Miesięcznik "Kraków", Krakow In Your Pocket, LoveKraków.pl
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK Instytucja kultury miasta Krakowa | MOCAK Museum of Contemporary Art in Krakow A Cultural Institution of the City of Krakow Kraków
www.mocak.pl
_________
Prace wykorzystane w animacji | works used in the animation:
Muntean/Rosenblum, bez tytułu [Zrozumieli, że ich zdolnoć nieczucia się
] | untitled [They realized that their capacity for not feeling
], 2011, olej / płótno | oil / canvas, 190 × 220 × 5 cm, Kolekcja MOCAK-u | MOCAK Collection
Zakup pracy dofinansowano ze rodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego | The purchase of the work co-financed from the funds of the Minister of Culture and National Heritage
Małgorzata Blamowska, bez tytułu | untitled, 2007, olej / płótno | oil / canvas, 100 × 135 cm, Kolekcja MOCAK-u | MOCAK Collection
Wilhelm Sasnal, bez tytułu [Apteczka] | untitled [First Aid Kit], 2000, technika mieszana | mixed technique , 46,5 × 32 × 16 cm, Kolekcja MOCAK-u | MOCAK Collection
Rafał Bujnowski, Kaseta video 180 min | 'Videotape 180 min', 2000, olej / płótno | oil / canvas, 10,5 × 19 cm, Kolekcja MOCAK-u | MOCAK Collection
mat. MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej / Museum of Contemporary Art
|