W zwišzku z działaniami majšcych na celu zatrzymanie szerzenia się koronawirusa SARS-COV-2, decyzjš Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jestemy zmuszeni odwołać zajęcia i wydarzenia organizowane w terminie 12-25 marca 2020 r. przez Orodek Kultury im. C. K. Norwida w Krakowie (os. Górali 5) oraz wszystkie jego filie, tj.
Kino Studyjne Sfinks (os. Górali 5),
Galerię Huta Sztuki (os. Górali 5),
Nowohuckie Laboratorium Dziedzictwa (os. Górali 5),
Bibliotekę (os. Górali 5),
ARTzonę (os. Górali 4),
Klub Kunia (os. Złotego Wieku 14),
Bibliotekę Klubu Kunia (os. Złotego Wieku 14).
Pokaz filmu Cena wszystkiego w reżyserii Nathaniela Kahna w ramach cyklu Simple Life dokument w Sfinksie. Wstęp wolny.
Cena wszystkiego (98 minut) reż. Nathaniel Kahn
Dokument, 2019, USA.
Współczesny obraz rynku sztuki, widziany oczami kolekcjonerów, handlarzy, kuratorów i najlepszych artystów m.in.: Jeffa Koonsa, Gerharda Richtera, Njideki Akunyili Crosby oraz Larryego Poonsa. Obrazy Basquiata i Gerharda Richtera sprzedajš się na aukcjach za dziesištki milionów dolarów; wielopiętrowa nadmuchana baletnica Jeffa Koonsa góruje nad odwiedzajšcymi Rockefeller Center; toaleta z czystego złota autorstwa Maurizio Cattelana została zainstalowana w Muzeum Guggenheima, każdy może jš oglšdać i z niej skorzystać. Sztuka współczesna to spektakl, wielkie pienišdze i okładki gazet. Społeczeństwo jest mniej zainteresowane estetycznymi i społecznymi funkcjami sztuki a bardziej znanymi nazwiskami i biznesem, który za nimi stoi. Wielu uważa, że sztuka stała się marionetkš w rękach najbogatszych ekskluzywnš inwestycjš będšcš poza zasięgiem przeciętnego obywatela. Ekskluzywne targi pojawiajš się na całym wiecie, a kolekcjonerzy wydajš majštki i ukrywajš swoje trofea w pilnie strzeżonych magazynach. Czy znajdujemy się w rodku kryzysu sztuki? Czy wartoć dzieła naprawdę może być mierzona w dolarach? Czy te wartoci sš przypisywane, a jeżeli tak, to kto to robi? Czy taki rynek sztuki ma niszczšcy wpływ na publiczne muzea i nasz dostęp do dóbr kultury? I najważniejsze, co o konsumpcyjnym charakterze rynku mylš sami twórcy?
Dokument przedstawia odpowiedzi na te pytania i w dynamiczny i zabawny sposób demistyfikuje elitarny wiat sztuki współczesnej. Dzięki wyjštkowym wywiadom z artystami, handlarzami, kolekcjonerami i pracownikami domów aukcyjnych, film zabiera nas do głębi ukrytego wiata, gdzie nic nie jest takim jakie się wydaje. Zaczynamy rozumieć jak właciwie działa rynek sztuki. Konfrontujemy to z wyzwaniami stojšcymi przed artystami w wiecie, gdzie sukces może przyjć niespodziewanie tylko po to, by sezon póniej bezpowrotnie odejć. Widzimy wiat, w którym nawet najbardziej cenieni twórcy muszš znaleć sposób na odparcie pokus rynku, jeżeli nadal chcš posiadać kontrolę nad procesem twórczym.
Cena wszystkiego przedstawia złożony portret pónego kapitalistycznego społeczeństwa. Trzymajšc krzywe zwierciadło naprzeciw naszej konsumpcyjnej kultury, film ostatecznie potwierdza nadzmysłowš siłę samej sztuki i głębokš potrzebę jej obecnoci w naszym życiu.
Simple life dokument w Sfinksie to cykl, w którym pokazujemy najlepsze i najczęciej nagradzane filmy tego gatunku ostatnich lat, ukazujšce jak piękne bywa życie pomimo trudnoci, które się w nim pojawiajš. Dzięki filmowym postaciom wyruszamy w podróż, poprzez którš możemy na nowo odkryć sens otaczajšcej nasz rzeczywistoci. Jest to dowiadczenie o tyle niezwykłe, że bohaterami sš ludzie tacy jak my. Pokazy odbywajš się raz w miesišcu w poniedziałki o godz.19.00.
Szczegółowe informacje:
Kino Studyjne Sfinks
Orodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5, 31-959 Kraków
tel. 12 644 27 65 wew. 32, sfinks[at]okn.edu.pl
www.kinosfinks.pl
www.facebook.com/StudyjneKinoSFINKS
|