26 padziernika 2019 r, sobota, godz. 19.30
Sala Koncertowa Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia
im. W. Żeleńskiego, ul. Basztowa 9
Włoski Instytut Kultury w Krakowie zaprasza na
monodram muzyczny MEDEA
Jiří Antonín Benda
Wykonawcy:
Clara Galante melorecytacja
Cinzia Pennesi fortepian
WSTĘP WOLNY
Mozart w licie z 12 listopada 1778 r. podczas pobytu w Mannheim pisze o tej Medei; Ten dramat jest doskonały, muzyka jest jak recytatyw, a słowo recytowane na muzycznym tle daje wspaniały efekt.
Od reżysera
Wyobraziłem sobie dramatyczne słowa, zbuntowane dwięki, tony opowieci opowiadane przez kobietę / Medeę, która powraca na scenę swojego życia, do miejsca, które podpaliła własnymi rękami i tam przywołuje twarze i głosy ze swojej przeszłoci, to co się wydarzyło.
Ta podróż wyrażona słowami wiedzie przez szereg miejsc, w których przedmioty / wiadkowie sš ożywiani sš za sprawš jej pamięci.
Fabuła stawia w swoim centrum postać Medei, zdradzonej kobiety, próbujšcej obalić system wartoci stworzony wyłšcznie dla mężczyzn. Medea przyjmuje z własnej perspektywy radykalny punkt widzenia, który obala ustalone prawa. Metal, krew, węgiel i popiół dominujš w kolorach tego zdewastowanego wiata, który odpowiada owemu trzęsieniu ziemi jakiemu poddana została dusza Medei, Medei czarodziejki, Medei żony, Medei matki, zbuntowanej, odrzuconej, zdradzonej ... Macierzyństwo staje się zatem winš, niemożnociš bycia kobietš.
Esencjonalny ból nałożony został na sceniczno-muzycznš cieżkę, która zawiera w sobie wewnętrzny konflikt: niemożnoć kochania i bycia kochanym jako podstawowy temat, który tworzy pomost między starożytnym greckim obrzędem a naszš współczesnociš, przepuszczonš w tym przypadku przez filtr wiata Bendy i tego rodkowoeuropejskiego ducha, który wydaje się być soczewkš, dzięki której można ponownie odczytać to absolutne arcydzieło.
|