XX-LECIE TEATRU MUMERUS (1999-2019):
"Dzi umarł Prokofiew" (premiera wersji piwnicznej)
na podstawie dramatu Moniki Milewskiej
Spektakl "Dzi umarł Prokofiew" w oparciu o tekst współczesnej polskiej autorki, Moniki Milewskiej jest powięcony muzyce przywołanego w tytule Sergiusza Prokofiewa i - przede wszystkim - Dymitra Szostakowicza. Akcja utworu rozgrywa się 5 marca 1953 roku (i w kilku dniach następnych), w dniu w którym umarł Prokofiew (a także Józef Stalin) i oparta jest na poszukiwaniu kwiatów na pogrzeb Prokofiewa, których oczywicie nie można dostać, bo wszystkie zostały przeznaczone na pogrzeb Stalina. Kwiatów tych poszukuje właciwy bohater sztuki Milewskiej, Dymitr Szostakowicz - co przeplatane jest retrospekcjami z życia kompozytorów ukazujšcymi dramat artysty w państwie totalitarnym. Siła wyrazu jest tym większa, że pojawia się również Józef Stalin. Ale najważniejszym bohaterem spektaklu jest muzyka Dymitra Szostakowicza i Sergiusza Prokofiewa: odtwarzana z nagrań, wykonywana na różnych ciekawych instrumentach, wypiewana i wytańczona (także na rolkach).
Katarzyna Bocian na swoim profilu na FB o spektaklu obejrzanym 9 wrzenia 2019:
"Widziałam dzi "Dzień, w którym umarł Prokofiew" w teatrze Mumerus. Bardzo, bardzo polecam! Grajš chyba jeszcze we wrzeniu.
Każdy tekst ma swój smak... a "Dzień..." jest gorzki. Lubię gorzkie sztuki. "Dzień..." jest wietnie zrobionym spektaklem, bo pokazuje, jak to, co historyczne/ polityczne przemienia się w egzystencjalne. Kiedy życiowe, ludzkie potrzeby ( sławy, uznania, pieniędzy, konkurowania - niskie, niskie...) przenikajš się z grozš historii. Prawda o niej jest celnie oddana: w pomiętych krawatach, papierowych kwiatkach, kostiumach rodem z objazdowego cyrku, parasolu z urwanym drutem. Ale też cieniem na cianie, głosów zza drzwi, klimacie nowomowy i partyjnego bełkotu.
W tym wiecie Artysta. I to najlepsze: wykreowany przez Mancewicza tak, że nie wiem do końca (o chwała za to!), kim Szostakowicz był. Pozostaje niedopowiedziany, otwarty, tajemniczy. Chce wolnoci i konkuruje o nagrody partyjne, walczy o życie i przychylne recenzje jednoczenie... Nie ma jednej twarzy. Najbardziej podoba mi się, że dosłownie i w przenoni Szostakowicz - Mancewicz obija się o ciany, podpiera swój chudy cień, drży i wcišż, niezmordowanie idzie do przodu. Zawsze się czego trzyma ( parasola, ciany, kwiatka, kraty...).
Po co mu w życiu Prokofiew? Kim się staje w jego życiu? Partnerem? Konkurentem? Alter ego? Bratem? Lubię nie wiedzieć. W literaturze, oczywicie:)
Stalin - wbrew pozorom, trudna postać, trudna, bo łatwo popać w stereotyp - trumienny. Mamy więc martwego demona, którego wszystkie frazesy brzmiš jak wyroki mierci.
Muzyka nie zagłusza myli. Jest drogš wspomnień kompozytora. Doskonale zrobiony spektakl o muzyce, z muzykš. Z kakofoniš szajby i ciszš, kiedy trzeba pomyleć.
Reżyserska robota wietna: tyle grozy, co groteski, tyle muzyki, co słów i milczenia/ niedopowiedzeń.
Pierwszy raz w teatrze Mumerus.
Jestem zauroczona."
Bilety do nabycia na godzinę przed spektaklem:
ulgowy 25 zł, normalny 30 zł
Miejsce: Teatr Zależny, ul. Kanonicza 1, Kraków
Projekt współfinansowany ze rodków Miasta Krakowa
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Sponsor: Restauracja Chimera
Partner: Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STeN w Krakowie
Partnerzy medialni: portal KULTURATKA, portal Krakow zaprasza, portal Dziennik Teatralny
|