Oprócz Chopina. Polska muzyka na fortepian i skrzypce. Wykonawcy: Zakrzewska/Mglej
15 wrzenia 2019 r., godz. 17.00
Orodek Kultury im. C. K. Norwida, os. Górali 5
W programie koncertu utwory Michała Spisaka (19141965), Artura Malawskiego (19041957), Ludomira Różyckiego (18831953), Aleksandra Tansmana (18971986) i Witolda Lutosławskiego (19131994) polskich kompozytorów XX wieku. Wstęp wolny.
Michał Spisak - Improvvisazione (1962)
Artur Malawski - Sonata na tematy Feliksa Janiewicza (1951)
Artur Malawski - Andante i Allegro (1950)
***
Aleksander Tansman - Fantaisie (1961)
Ludomir Różycki - Dwie melodie op. 5
Witold Lutosławski - Partita (1984)
Wiele jest wcišż do odkrycia w muzyce polskiej. Uwarunkowania historyczne sprawiły, że nie mamy dzi pełnego obrazu dziedzictwa polskiej kultury muzycznej, zwłaszcza tej wczesno-dwudziestowiecznej. Niektóre utwory zaginęły, częć z nich zmieniła swój oryginalny kształt, a o jeszcze innych nie wiadomo, że w ogóle powstały. Dlatego nierzadko bywa tak, że muzycy dokonujš premier kilkudziesięcio-, a nawet kilkusetletnich kompozycji.
W programie koncertu zawierajš się utwory Michała Spisaka (19141965), Artura Malawskiego (19041957), Ludomira Różyckiego (18831953), Aleksandra Tansmana (18971986) i Witolda Lutosławskiego (19131994) polskich kompozytorów XX wieku.
Improvvisazione Spisaka to subtelny romans z muzykš jazzowš. Subtelny, bo jazzowe harmonie błyskawicznie przechodzš w brawurowe pasaże i wirtuozowskie solo. W przypadku Malawskiego przynależnoć do epoki jest nieco bardziej zawiła. Sonata na tematy Feliksa Janiewicza wykorzystuje bowiem materiał pochodzšcy z poczštku XIX wieku, którego Artur Malawski słucha z perspektywy swoich czasów. Wczesnoromantyczne brzmienie czasem zderza się z nieoczywistš harmoniš i artykulacjš. Własnym, niezależnym głosem kompozytor ten przemawia w Andante i Allegro, gdzie echo muzyki ludowej słyszalne jest cały czas lecz coraz to inaczej. Podkrelmy, że żaden z tych utworów nie doczekał się, jak na razie, płytowego wydania; brakuje też informacji o ich dotychczasowych wykonaniach.
Drugš połowę koncertu otwiera szecioczęciowa Fantaisie Aleksandra Tansmana. Silnego zwišzku kompozytora z kulturš francuskš dowodzi nie tylko popularniejsza wersja jego imienia Alexandre lecz także, a może i przede wszystkim, błyskotliwy charakter i kolorystyka jego muzyki. Fantazja jest utworem po francusku neoklasycznym, w którym impresjonistyczne brzmienie przeplata się z odwołaniami do tradycji w postaci kanonu, fugi czy divertimenta. W kontracie do dużej i dynamicznej formy tego utworu zabrzmiš delikatne i liryczne Dwie melodie Ludomira Różyckiego.
Ostatnia w programie Partita Witolda Lutosławskiego to utwór z największš historiš. Jego wersję na skrzypce solo i orkiestrę wykonywano na całym wiecie. W wersji kameralnej skrzypce i fortepian to dwie niezależne osobowoci, które spotykajš się, choć nie zawsze prowadzš dialog: zdarza się, że mówiš całkowicie niezależnie, pozostawiajšc słuchaczom wybór, za którym z głosów w danym momencie podšżać.
ZAKRZEWSKA/MGLEJ
Baka (Barbara Mglej) i Martyna (Martyna Zakrzewska) grajš ze sobš od lat ta pierwsza na skrzypcach, druga na fortepianie. Od 2013 roku wspólnie interpretujš muzykę XX i XXI wieku: zaczęło się w ramach European Workshop for Contemporary Music, z którym wspólnie koncertowały w Kolonii, na 47. Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadt oraz w kolejnych edycjach Warszawskiej Jesieni. Od 2014 współtworzš Spółdzielnię Muzycznš contemporary ensemble, zespół specjalizujšcy się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Dobrze im się razem pracuje stšd potrzeba współpracy także poza Spółdzielniš.
W 2017 roku duet wystšpił na festiwalu 7 Nurtów, wykonujšc utwór Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko. Potem zaistniała okazja do zagrania recitalu w Klagenfurcie. W czerwcu zespół został zakwalifikowany do Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie.
Największš frajdę sprawia nam granie utworów z XX i XXI wieku, chociaż czasem mamy ochotę na co bardziej klasycznego czy romantycznego. W każdym razie najbardziej interesuje nas to, co nieodkryte, nieznane.
Szczegółowe informacje:
Dział Animacji Kultury
Orodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5, 31-959 Kraków
tel. 12 644 27 65, w. 47, animacja[at]okn.edu.pl
www.okn.edu.pl
|