Spektakl inspirowany tekstem Paula Claudela "Joanna d'Arc na stosie" i filmem Carla Theodora Dreyera "Pasja Joanny d'Arc", rozbity tekstem Błażeja Tokarskiego "Maria Egipcjanka"
Joanna, dziewica męczennica - Joanna Dry
Maria Egipcjanka, ladacznica - Dominika Sułtan
Boska Matka, więta Tiamat - Anna Błażewicz/Małgorzata Niemiec
Jeffrey Dahmer, kapłan - Jakub Warzocha
inscenizacja: Błażej Tokarski
<<(
) gdy język i symbolika ofiary w konkretnym kontekcie kulturowym podlegajš różnorodnym interpretacjom, to w miejscu odprawienia obrzędu pozostajš rzeczywiste koci, powiadczajšc, że dokonał się tam rzeczywisty ubój. Religia jest realistyczna na mierć i życie co sytuuje jš niewštpliwie w bliskoci z naturš.>>
Walter Burkert, Stwarzanie więtoci
W spektaklu Teatru74 joanna.głosy ziemi widzimy Joannę d'Arc w momencie jej najcięższej próby- mierci na stosie. Historia politycznego procesu staję się tu pretekstem do rozważań o idei ofiary przebłagalnej, a sama Joanna staje się dziewicš, której powięcenie ma uratować chylšcy się ku upadkowi wiat. Bohaterstwo młodej, autentycznie religijnej dziewczyny zostaje przeciwstawione zdeprawowanej i uwikłanej w politykę władzy kocielnej. Twórcy spektaklu skupiajš się zarówno na duchowym i cielesnym wymiarze ofiary dziewczyny. Przedstawiajš ambiwalencję rytuału, ukazujšc zarówno jego okrucieństwo, jak i niewytłumaczalnš, inspirujšcš moc. Gdy mylimy o społecznoci, która wybiera kozła ofiarnego i składa go w ofierze bogom, trudno nam myleć o tym inaczej niż o perwersji, jednak heroizm nastolatki, która mimo wštpliwoci i wewnętrznych rozterek oddaje życie za to w co wierzy, budzi szacunek i podziw. Być może dlatego Joanna tak bardzo fascynuje i nie pozwala uznać siebie za bohaterkę dawno skończonego dramatu.
UWAGA:
W czasie przedstawienia używany jest efekt lamp stroboskopowych.
Wstęp wolny.
Rezerwacji miejsc można dokonywać za porednictwem adresu mailowego: rezerwacje@teatr74.pl
Po spektaklu można wesprzeć nas dobrowolnym datkiem wrzuconym do puszki. Przyczynicie się tym samym, Waszš "cegiełkš", do rozwoju naszego Teatru.
Zachęcamy i dziękujemy!
|