30 marca 2019 r., godz. 19.00
Scena SCKM, ul. Wietora 15
Koszt biletu: 20 zł
Rezerwacja miejsc: scena.tanca.sckm@gmail.com
Showreel, to obraz relacji damsko-męskich we współczesnym wiecie. Spektakl w skrócie przedstawia historie kobiety i mężczyzny, potraktowane momentami z przymrużeniem oka,
a niekiedy całkiem poważnie. Przy wykorzystaniu kompozycji duetu, w którym obok wspólnych partii zaistniejš odrębne sola mężczyzny i kobiety, Showreel przedstawia kilka scen z życia przeciętnej pary. Wychodzšc od bardzo pierwotnych, tradycyjnych wzorców partnerskich do dzisiejszych bardziej wolnych i otwartych relacji między kobietš
i mężczyznš, a także zahaczajšc o zjawisko metroseksualizmu, chciałabym zwrócić uwagę na utratę harmonii damsko-męskiej, gdzie zaistniały proces zacierania płci i jej znaczenia niesie za sobš pewne konsekwencje. W zwišzku z tym pojawi się perspektywa silnej, niezależnej kobiety, chcšcej ukryć swojš chęć ucieczki od pierwowzoru kobiecoci oraz mężczyzna, który łamie stereotypowy obraz modelowego wyglšdu jak i towarzyszšcych mu zainteresowań. Czeć kobieca, to krótki fragment z życia współczesnej kobiety, od której wymaga się bycia silnym, niezależnym i najlepiej samowystarczalnym, przy jednoczesnym braku zrozumienia wobec bezsilnoci i kruchoci żeńskiej natury. W tej częci kobieta zmaga się z bardzo wymagajšcymi standardami dzisiejszego społeczeństwa, chcšc się uwolnić od tego, co jš zniewala. Pojawia się wizja kobiety silnej, ambitnej i tak zwanej wyzwolonej.
I chodzi o to, by pojawiły się pytania o to, czym teraz jest ta wolnoć i wyzwolenie dla płci pięknej; czy chęć bycia silnš jest prawdziwym pragnieniem czy tylko przykrywkš wobec tego, co głęboko w sobie skrywamy tęsknotę za tym, by znaleć się pod skrzydłami mężczyzny. Częć męska przedstawia obraz mężczyzny, który zupełnie odbiega od tradycyjnego, schematycznego wizerunku, zakorzenionego w wiadomoci naszego społeczeństwa. Tytuł w tym przypadku odnosi się do jednego konkretnego, acz wycišgniętego z wielu innych potencjalnie możliwych momentu z życia przeciętnego mężczyzny, w którym zrywa on ze wszelkimi stereotypami. Jego solo, potraktowane
z przymrużeniem oka pokazuje, jak wiele tajemnic może ukrywać człowiek przed wiatem, ludmi, ale także przed samym sobš. W przecišgu kilku chwil możemy być wiadkami krótkiej historii, w której brak kontroli powoduje upust emocji, marzeń i fascynacji, by na końcu ponownie wrócić do tego, co nazywamy strefš komfortu do tego, co pewne, znane
i bezpieczne. I w taki sposób koniec oznacza powrót do stereotypowego obrazu człowieka, jaki na co dzień kreuje nam rodowisko. Chciałabym postawić znak zapytania widzowi gdzie się znajdujemy i do czego dšżymy w relacjach partnerskich, a także szeroko pojętych
w relacjach między ludzkich i czy tak naprawdę nie tęsknimy za tradycyjnociš i przeszłociš. Czy w obecnym wiecie pęd życia i kosmicznie szybki rozwój technologiczny może doprowadzić do nieodwracalnych zaburzeń relacji międzyludzkich?
Choreografia i reżyseria: Urszula Bernat-Jałocha, tańczš: Urszula Bernat-Jałocha i Marcin Motyl
|