Zespół KURWS działa jak otwarty warsztat pracy gdzie improwizacje przenikajš się z kompozycjami. Za pomocš repetycji, rekombinacji, wariacji i kontrastów, igra z pamięciš i oczekiwaniami. Post punk, krautrock, rock in opposition, funk, no wave - sposoby grania, motywy, riffy, które słyszelimy nie jeden raz, zaprezentowane sš w zupełnie innych kontekstach - tutaj sš wypreparowane z oryginalnego otoczenia i użyte na nowy sposób. Poddane dekonstrukcji i swoistej destylacji.
Grajš nieprzerwanie od dziesięciu lat. Majš na koncie prawie trzysta koncertów w całej Europie i nie tylko. W ramach zeszłorocznej trasy koncertowej przejechali vanem 11 tysięcy kilometrów przez całš Rosję, od Sankt Petersburga, przez Syberię aż do lnišcego w słońcu wybrzeża Władywostoku. Sš najprawdopodobniej pierwszym polskim zespołem, który podjšł się takiego wyzwania.
Zadebiutowali w 2011 roku albumem Dziura w getcie (Qulturap, Oficyna Biedota, Trujšca Fala, Blinded), który doczekał się swojej amerykańskiej edycji nakładem Bat Shit Records. W 2014 roku nakładem Gusstaff Records ukazała się ich druga płyta Wszystko co stałe rozpływa się w powietrzu, która już kilka tygodni po premierze stała się płytš dnia w prestiżowej, nowojorskiej rozgłoni WFMU. Rok póniej jej winylowa edycja ukazała się pod szyldem holenderskiego Red Wig i francuskiego Gaffer Records. Ich ostatni album "Alarm" ukazał się kilka miesięcy temu także pod flagš Gustaff Records, a jego winylowa edycja wyszła w kooperacji Red Wig, francuskiego Mon Cul Cest Du Tofu? i włoskiego Jacob Records.
-----
Kilka słów o najnowszej płycie:
Ewolucja? Rewolucja? Dewolucja? Nie ma pewnoci co do wektora muzyki Kurws. Droga od debiutanckiej Dziury w Getcie do Alarmu prowadzi od prymitywnego wyrafinowania ku wyrafinowanej prymitywnoci. To komiks, z którego wraz z każdš kolejnš stronicš wymazywane sš dymki, sprawiajšc, że dla jednych staje się on bardziej abstrakcyjny, a dla innych znacznie konkretniejszy. Ważniejsze od przynależnoci gatunkowej i czytelnych wyjanień sš tu nerw, przygodowoć oraz kontrolowana niestabilnoć kreski. To one dopowiadajš resztę i kreujš wyobrażenia. Kurws mówiš niewiele, ale wieci ze wiata wrzucajš w tryby swojej maszynerii, zbudowanej z nerwów zroniętych z instrumentami. W jednym gecie odzwierciedlajš rzeczywistoć, rzucajš jej wyzwanie i robiš przed niš unik.Alarm to Kurws siłujšcy się ze swoimi ograniczeniami. To szpagaty w graniu asynchronicznym, w rubowaniu cierpliwoci i w organizowaniu ciszy. To wymyki z użyciem wielu planów, z nagrywaniem cieżek na dyktafon kasetowy, z wykorzystaniem fizycznych upoledzeń tamy. Kurws trenujš się jednoczenie w komponowaniu, improwizowaniu oraz co stosunkowo nowe - w zaklinaniu przypadku, ryzykownym wypadaniu ze struktur, umykaniu własnym przyzwyczajeniom. Tworzš, gubiš i zacierajš tropy. Czy można do tego materiału tańczyć? Oczywicie, choć nie będzie to już ani wspomnieniowy taniec z komunš, ani niezgrabny taniec z kolosem na glinianych nogach. Tym razem to już taniec na wulkanie.Pascal Quignard doszedł do wniosku, że dla słuchu sen nie istnieje. Z tego powodu rozmaite urzšdzenia budzšce człowieka apelujš włanie do ucha. Wzrok można odwrócić lub zasłonić powiekami, ale słuchu nie można wyłšczyć. Kurws tę biernoć ucha maksymalnie wykorzystujš, jednak na przekór zakodowanej w muzyce opresji. Stosujš przemoc dwiękowš w służbie pokoju. Wytwarzajš napięcie, które uwalnia i niweczy większe napięcia. Sš jak ten bredzšcy na ulicy szaleniec, któremu wystarczy uważniej się przysłuchać, żeby rozpoznać w nim własne obawy, neurozy i frustracje. Alarm to alarmujšcy album na alarmujšce czasy. Sami zdecydujecie, czy to alarm pożarowy, alarm nuklearny, a może tylko (i aż) zwykły alarm budzika. Karol Paczkowski
Bilety: 20 zł
----
KURWS:
Dawid Bargenda - perkusja
Hubert Kostkiewicz - gitara
Jakub Majchrzak - gitara basowa
----
http://www.kurws.com
www.kurws.com/audio
www.kurws.com/video
|