Marcin Luba
Tworzywa granic czyli społeczne choreografie kulturowej mikro-różnorodnoci
w zachodniej Macedonii
Granice społeczne. Dlaczego i jak powstajš? Dlaczego i jak sš podtrzymywane? Co powoduje ich zanikanie? Jak granice społeczne osadzajš się na stosunkach władzy i dominacji? Chciałbym przedstawić kilka nieustajšco wstępnych odpowiedzi na te pytania, opierajšc się zarówno na materiale etnograficznym zgromadzonym podczas prowadzonych przeze mnie w zachodniej Macedonii badań terenowych, jak też na pracach i analizach innych autorów/autorek powięconych problematyce granic społecznych.
Przyjmujšc za Obrębskim i Barthem, że granice społeczne przejawiajš się w specyficznych dychotomizacjach tłumaczonych na socjolekty naukowe jako rozróżnienia na my oni, swoi obcy itp. będę przekonywał wbrew niektórym stwierdzeniom drugiego z tych znakomitych autorów, że granice społeczne nie sš tworzone arbitralnie i że znajdujš względnie trwałe chociaż podlegajšce historycznym zmianom oparcie w relacjach dyzjunkcji między różnymi i wiadomie przez ludzi traktowanymi rozłšcznie zespoleniami współdziałań (np. struktury współdziałania obrzędowego, politycznego, moralnego). Mówišc inaczej: relacje między tworzywami kulturowymi majš wpływ na powstawanie i podtrzymywanie granic społecznych.
Granice społeczne i relacje dyzjunkcji sš ważnym komponentem społecznej choreografii zróżnicowań kulturowych na którš składa się bogactwo międzyludzkich relacji włšczajšc w to przekładalnoć perspektyw, unikania specyficznych form kontaktu, konflikt a także synkretyzm i wysiłek syntezy tworzyw kulturowych.
Historia kulturowa Europy południowo-wschodniej dostarcza wielu interesujšcych przykładów na powstawanie, podtrzymywanie, zanikanie i wielorakoć specyficznych granic społecznych. Badanie koniunkcji globalnych i lokalnych uwarunkowań historycznej dynamiki granic społecznych na tym obszarze może przyczynić się do lepszego zrozumienia ludzkiej socjalnoci.
Finansowanie:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Partnerzy:
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego,
Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu lšskiego w Katowicach,
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
|