pišca Królewna.Barokowa taneczna bajka według opowiadania Charlesa Perrault
Na finał jubileuszowego roku, Cracovia Danza sięga po bajkę! Tym razem Balet słynšcy z wykonywania tańców dawnych opowie barokowym tańcem historię Królewny, którš dosięgła klštwa złej wróżki. A wszystko to do muzyki z epoki, pięknej i podziwianej. Premiera została zaplanowana na 4 i 5 grudnia w Filharmonii Krakowskiej. Za 25 stycznia bajka ponownie zostanie pokazana ale
na scenie Teatru Variete. Balet Cracovia Danza styczniowym spektaklem zainauguruje jedenasty rok jako krakowska miejska instytucja kultury.
Tak o spektaklu mówi Dariusz Brojek, choreograf pišcej Królewny:
pišca Królewna jest markš rozpoznawalnš na całym wiecie. Jej niemiertelnoć na baletowych scenach zawdzięczamy genialnej muzyce Piotra Czajkowskiego i wspaniałej choreografii Mariusa Petipy. Należy jednak pamiętać, że kanwš do powstania libretta stała się bań Charlesa Perrault umieszczona w zbiorze Bajki Babci Gšski. Pisarz ten podniósł literaturę dziecięcš do rangi sztuki, dajšc tym samym współczesnym twórcom nieograniczonš możliwoć adaptowania tychże utworów na scenę.
W roku swego jubileuszu Balet Dworski Cracovia Danza postanowił sięgnšć po tytuł w oryginale brzmišcy La Belle au Bois Dormant i stworzyć spektakl dla dzieci. Charles Perrault żył w epoce baroku. Fakt ten skłonił do osadzenia akcji w czasach autora, co wydaje się o tyle oryginalne, że wysublimowana muzyka i francuska technika tańca barokowego w idealny sposób oddajš ducha czasów. W spektaklu będzie można usłyszeć wybór utworów Jeana Baptisty Lully i Jeana Pchilipa Rameau, wspaniałych kompozytorów tworzšcych zarówno muzykę dworskš jak i baletowš. To włanie Lully żyjšcy w czasach Charlesa Perrault wyniósł muzykę i taniec na wyżyny, dajšc tym samym podwaliny dla baletu klasycznego. Choreografia spektaklu oparta na krokach z traktatów z epoki uzupełniona została o elementy współczesnych technik tańca. Zabieg ten pozwala nie tylko na tak pożšdanš przez widzów historycznš poprawnoć, ale także na swobodnš wypowied artystycznš. Nie zabraknie scen, w których królować będzie dostojny menuet i niepokojšcy kontredans, by zaraz potem zaskoczyć nas fantazyjnym tańcem z parasolkami czy przejażdżkš karocš. Będzie, i dworsko, i baletowo, a wszystko we wspaniałych kostiumach Bożeny Pędziwiatr. Artystka inspirujšc się pełnš elegancji i wytwornoci epokš baroku nie zapomniała o wiecie baniowoci i dziecięcej wyobrani. Wszystko uzupełnia prosta scenografia dajšca przestrzeń dla tancerzy, w której kostiumy oddziałujš feeriš barw same w sobie stanowić będš dekoracje.
Balet Dworski od wielu lat skupia tancerzy zawodowych, dla których taniec barokowy jest uzupełnieniem klasycznego wykształcenia, tym samym gwarantujšc wysoki poziom artystyczny. Spektakl dedykowany jest przede wszystkim dzieciom, ale uniwersalne wartoci wyrażone w subtelny, wyrafinowany i dojrzały sposób pozwolš rozkoszować się każdemu, kto zdecyduje się na tš barokowš podróż w czasie.
Agnieszka Malatyńska
Scenariusz: Dariusz Brojek, Krzysztof Antkowiak
Inscenizacja i choreografia: Dariusz Brojek
Asystent choreografa: Krzysztof Antkowiak
Kostiumy: Bożena Pędziwiatr
Występujš: Romana Agnel, Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Anna Karabela, Małgorzata Nabrzeska, Alicja Petrus, Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Jan Fečko, Łukasz Szkiłšd, Filip wieczkowski.
Filharmonia Krakowska: 4, 5 grudnia, godz.10 i 12
Krakowski Teatr Variete: 25 stycznia, godz. 19
Serdecznie zapraszamy!
|