OFMAT -2016
OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL MŁODYCH ALCHEMIA TEATRU 2016
Wtajemniczenie 3
Spotkajmy się w tłumie
Tłum, anonimowy tłum ludzi, mijanych w popiechu, spotykanych w marketach, rodkach komunikacji, metrach, w teatrach, muzeach, imprezach masowych,
.. wirtualny tłum mierzony liczbš lajków, polubień, zaczepek, zdjęć, wydarzeń.
W tym roku pragniemy postawić przed uczestnikami i widzami zagadnienie: spotkania
w tłumie. Naszym celem jest podkrelenie rangi realnego spotkania opartego na fizycznej obecnoci i uważnej komunikacji z drugim człowiekiem.
Wszechobecnoci portali społecznociowych służy co prawda integracji młodych ludzi, która czasem zachodzi kosztem realnego wyjcia z domu i szukania kontaktu z drugim człowiekiem.
Doceniajšc znacznie i możliwoci, które daje Internet, chcemy podkrelić, że kontakt, ucisk dłoni i rozmowa w cztery oczy również posiada niezastšpionš siłę i moc oddziaływania.
W tym aspekcie kultura i sztuka a zwłaszcza teatr posiadajš nadal monopol stwarzania warunków do tworzenia więzi, wspólnoty, tak niezbędnych do prawidłowego funkcjonowaniu w wiecie.
TEATR jako sztuka jest nierozerwalnie zwišzany ze zjawiskiem spotkania, bez którego nie spełnia się akt teatru.
Spotkajmy się w tłumie jest grš słownš, sygnalizujšcš pewnš trudnoć, którš trzeba przezwyciężyć, aby do spotkania doszło.
W skomercjalizowanym wiecie i materialnym podejciu do życia włanie teatr może być szczególnš przestrzeniš dla swobodnego wypowiedzenia siebie, wskazania na to, co nas nurtuje, bulwersuje
Nie jest prosto, ale warto dšżyć ku temu i kształtować tę potrzebę w uczestnikach i widzach.
W odczuciu organizatorów ogromne znacznie ma spotkanie i wyjcie ku drugiemu człowiekowi, dajšc szansę na rozwój i kształtowanie wrażliwoci poprzez aktywne uczestnictwa w kulturze i sztuce.
Pojęcie tłumu dotyczy zarówno anonimowego tłumu ludzi mijanych w popiechu, spotykanych w marketach, rodkach komunikacji, metrach, w teatrach, muzeach, imprezach masowych
oraz wirtualnego tłumu mierzonego liczbš lajków, polubień, zaczepek, zdjęć, wydarzeń.
Tłum traktujemy także metaforycznie jako napływ różnych informacji, poglšdów, propozycji, z których każdy powinien umieć wyłonić tę najważniejszš dla niego. Tłum jednak najczęciej kojarzy się z brakiem podmiotowoci i brakiem tożsamoci.
W skomercjalizowanym wiecie i materialnym podejciu do życia włanie teatr może być szczególnš przestrzeniš dla swobodnego wypowiedzenia siebie, wskazania na to, co nas nurtuje, bulwersuje Jest nonikiem szczególnego zjawiska - autentycznego spotkania tych, którzy majš co do przekazania i tych którzy słuchajš. A o spotkanie jest coraz bardziej trudno.
O TYM CHCEMY ROZMAWIAĆ
Jaka jest kondycja teatru i jego gotowoć do "spotkania się w tłumie".
Czy teatr we współczesnym wiecie powinien szukać potencjalnego widza tam gdzie gwarantowana jest jego obecnoć? Wychodzić poza swoje siedziby - miejsca uwięcone, usankcjonowane i jemu dedykowane, w przestrzenie miejskie.
częciej wychodzić na ulicę, gocić w marketach, rodkach komunikacji miejskiej.
Czy we współczesnym wiecie podporzšdkowanym szybkoci i multimediom teatr też podlega prawom powszechnej konsumpcji. Jest po prostu odmianš towaru?
Człowiek współczesny jest coraz bardziej nieustabilizowany geograficznie i zawodowo, przystosowany do immanentnej zmiany.
Teatr posiada optymalne warunki zawarte w jego własnej strukturze, by sprostać nowej rzeczywistoci. Jako sztuka tworzenia ulotnej rzeczywistoci mentalnie przystaje
do współczesnego wiata nietrwałych zwišzków, przemijajšcych zjawisk, zmiennoci
i mobilnoci. Jest sztukš, jakby przygotowanš dla industrialnej cywilizacji trzeciego tysišclecia.
Częsta zmiany pracy, branży, specjalnoci zmuszajš do mylenia kategoriami wielu karier.
Coraz bardziej wzrasta znaczenie teatru, poza jego artystycznym wymiarem. Odnajdujemy go służbie wielu innych dziedzin i przejawów ludzkiej działalnoci, które wykorzystujš bogactwo możliwoci tkwišce w jego materii.
Wszechobecna konkurencja doprowadziła do tego, że coraz częciej korzystamy
z różnorodnych techniki i metod służšcych doskonaleniu własnego wizerunku lub jego kreowaniu. Czemu służš?
Czyżby to była próba ucieczki za wszelkš cenę od samego siebie, by zaprezentować się jako kto inny niż zgoła jest się naprawdę? Czy umożliwienie zaistnienia w pełni osoby z całym bogactwem, które w sobie nosimy i posiadamy.
Poczšwszy od stylizacji, imageu poprzez różnorodne techniki autoprezentacji, wszystkie te zabiegi majš na celu wykreowanie osoby sukcesu, która w analogii teatralnej podobna jest do aktora nagradzanego brawami widowni.
Natura ludzka będšc z grš oswojona i do gry przystosowana sprawia, że teatr wykorzystany jako wzorzec, metoda lub narzędzie może być szczególnie skuteczny.
DLACZEGO POWINNIMY SIĘ SPOTYKAĆ?
Zamierzeniem organizatorów jest, aby w krakowskiej przestrzeni teatralnej znalazło się miejsce dla prezentacji najciekawszych dokonań młodego teatru w Polsce. Interesujšce jest spotkanie teatrów, które mówiš własnym językiem, sš autonomiczne wobec panujšcych schematów i mód, a ich przedstawienia sš ciekawe formalnie i uczciwe artystycznie.
W dotychczasowej historii teatru zawsze miejsce szczególne zajmowały teatry alternatywne działajšce poza instytucjami, powoływane z autentycznej potrzeby tworzenia, zespolenia
we wspólnym działaniu, poszukiwania autentycznych emocji, prawdy.
To od ich spektakli zaczynał się twórczy ferment, ich poszukiwania formalno-estetyczne nierzadko zaczynały nowe kierunki i otwierały nowe sposoby mylenia dalekie od tradycyjnego teatru.
Poszukiwania młodego teatru, jego forma wypowiedzi artystycznej, autentycznoć język
i ekspresja, mogš również inspirujšco wpływać na obraz i rozwój współczesnego teatru.
Bardzo ważnym aspektem podjętej inicjatywy jest rozwój kompetencji kulturowych młodych ludzi, zwłaszcza przy malejšcych potrzebach autentycznego uczestnictwa
w kulturze.
Nasze dowiadczenia wskazujš, że dla młodych twórców, działajšcych poza systemem instytucjonalnym, szczególnie istotnym elementem sš spotkania, dyskusje i wzajemna wymiana dowiadczeń, które może zapewnić regularnie odbywajšcy się festiwal, stawiajšcy w centrum uwagi sztukę młodych teatrów.
Kolejny raz chcemy zaprosić do Krakowa twórców rozproszonych po całej Polsce.
Chcemy, by nasze spotkanie pozwoliło na skonfrontowanie metod pracy zespołów, poszerzyło dowiadczenia poprzez prezentacje teatralne, warsztaty, rozmowy o spektaklach, technikach reżyserskich i aktorskich oraz dyskusje panelowe na temat kondycji teatru dzisiaj.
Zależy nam na podjęciu dyskusji na temat aktualnych preferencji artystycznych młodych teatrów oraz ich sposobów działania.
INTRYGUJE NAS NADAL
jak wyglšda relacja pomiędzy aktorami i reżyserem, pomiędzy zespołem a lokalnš społecznociš? Pomiędzy aktorami w zespole? W jaki sposób młodzi twórcy rozwijajš swój warsztat? Skšd czerpiš inspirację?
Na ile młodych twórców wyobrażenie o ich wiecie kształtuje wirtualny wiat? Jakš siłę zachował teatr względem innych rozrywek kulturalnych?
Dlaczego warto dbać o relacje międzyludzkie w realnym wiecie i komunikować się nie tylko przez smsy, i czaty ?
Chcemy wspierać ich w decyzjach artystycznych, motywować oraz rozmawiać.
Dlatego proponujemy dyskusję po spektaklach przybliżajšcš ich recepcję.
Oferta festiwalu jest sprofilowana na Teatr Młodych. Program festiwalu nie stawia jednak żadnych ograniczeń wiekowych i będzie on atrakcyjny zarówno dla młodego, i także dorosłego odbiorcy.
ZATEM SPOTKAJMY SIĘ
Przez kolejne 3 dni będziemy prezentować konkursowe spektakle młodych twórców. Chcemy z grona prezentacji wyłonić i nagrodzić najciekawsze propozycje.
Zależy nam na kształtowaniu wrażliwoci młodzieży oraz wiadomym wykorzystywaniu nowych mediów, tak, aby nie stały się całym wiatem dla młodych ludzi, ale były jednym
z wariantów do rozwoju i poznawania wiata.
Naszym celem jest podkrelanie znaczenia kontaktu bezporedniego z drugim człowiekiem
W tym roku po raz pierwszy chcemy zastosować nowš formułę Flash mob, która łšczy
strategie nowych mediów z bezporednim kontaktem i działaniem w kulturze.
Spróbujemy, zaobserwować jak zaistnieje teatr w niekonwencjonalnym dla niego miejscu np.: w Galerii Kazimierz.
Chcemy otwierać się na nowe formy pokazujšc, że kultura -teatr się rozwija i znajduje sposoby, aby odpowiedzieć na potrzeby odbiorców, dzięki czemu jest atrakcyjnš przestrzeniš do działania i budowania wspólnotowoci w społeczeństwie.
Obok prezentacji przedstawień odbędš się warsztaty o charakterze interdyscyplinarnym poszerzajšce wiadomoć ciała oraz budowanie zaufania w kontakcie fizycznym z drugš osobš.
Chcemy naszym uczestnikom zapewnić kontakt z ciekawymi osobowociami, artystami prowadzšcymi warsztaty i teoretykami, znawcami teatru, dlatego poza częciš praktycznš odbędzie się cykl rozmów panelowych wokół teatru, jego kondycji i przemian.
oraz zaprosić na wspólny TOAST DLA TEATRU.
|