Przed spektaklem, w godz. 16.00-18.00, odbędš się warsztaty z Rafałem Urbackim zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: scena.tanca.sckm@gmail.com
Po spektaklu zapraszamy na dyskusję.
Spektakl:
"Kształt Rzeczy. O węglu i porcelanie"
Nigdy nie zapisana żeńska częć procesu technologicznego, dawno zapomniane kobiece trybiki w maszynie produkcyjnej odzyskujš swoje miejsce na industrialnej mapie lšska. Dawne zakłady pracy: KWK Katowice i Fabryka Porcelany Giesche zaczynajš opowiadać swoje historie od nowa ustami robotnic: pani Irmy i pani Basi, kształtem węgla i kształtem porcelany. Kształt Rzeczy to przedsięwzięcie z pogranicza filmu, tańca współczesnego, scenografii, pracy naukowej i działań społecznych. Kształt rzeczy to opowieć o pracy kobiet na lšsku.
#kobieta
Robotnice malarni zdobiły dzień w dzień figurki tego czym nie były arystokratek, księżniczek, rusałek. Malowały innš klasę. Nigdy nie powstała figurka pracownicy
Nieważne mężczyzna czy kobieta. Mianownikiem pracownika była jego robotnoć. Szacunek brał się z pracy a nie z tego kto był kim
Na Babski Comber mogły wejć tylko kobiety, ale prowadził je wodzirej
Nikt nas nie pytał. Większoć z nas już umarła, albo powyjeżdżała do Niemiec.
#praca
Ciało zamienia się w metal, by pomnażać kapitał.
Ciało w wyuczonej procesem technologicznym choreografii przekształca surowce w dobra kultury. Tłumaczy naturę na zysk.
Praca jednoczy i zespala ciała, które jš wykonujš. [...] Wspólnota planu i trudu.
Na sortowni chopy nie chciały pracować. Zimno. W zimie w kufajkach. I głono, więc pracowało się nie gadajšc.
#materia
Pęknięcia, przełamy w materiale ukazujš jakš strukturę ma wnętrze surowca.
Fascynujš momenty w historii, gdy powstaje kształt idei, gdy należy wymylić design przedmiotu rodzšcego się z potrzeby rozwoju ludzkoci
Porcelana na stole powoduje, że poruszamy się delikatniej, nie wykonujemy nagłych ruchów. Dzieciństwo wród porcelany to przekleństwo
Węgiel i porcelana sš spokrewnione z ogniem. Pierwsze idzie do pieca a drugie z niego wychodzi
#miasto
Było to miasto, którego złoża wyniesiono na barkach ludzi spod ziemi i postawiono im maszyny, które wynosiły je wcišż i wcišż wyżej. To miasto to praca
Gdy mijam te byłe zakłady pracy, to pierwsze co mnie uderza to cisza. Nigdy tu nie było tak cicho. Nie wiem, co tam się teraz dzieje
To nadsztygar, przodowa, stolarz, tych pamiętam. Tego nie znam, był z innego miasta
koncepcja i reżyseria: Rafał Urbacki i Anu Czerwiński;
reżyseria, research: Rafał Urbacki;
choreografia i wykonanie: Kaya Kołodziejczyk;
realizacja filmu, zdjęcia, montaż: Anu Czerwiński;
w filmie występujš: pani Barbara, była pracownica Fabryki Porcelany Giesche/Bogucice i pani Irmgard, była pracownica KWK Katowice;
współpraca naukowa: Marta Konarzewska, Irena i Roman Gatysowie;
wiatło, asystent kamery: Ewa Włoszczuk;
tancerki w filmie: Natalia Handzlik, Katarzyna Koziorz;
producent wykonawczy: Marlena Hermanowicz;
asystent produkcji: Radosław Lis;
asystent planu: Marceli Michalik;
obecna w procesie: Sonia Egner;
współpraca: DR Silesia, Fundacja Giesche;
Czas trwania: 50 minut;
Projekt Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum lšskiego zrealizowany w ramach 3. edycji Festiwalu Nowej Scenografii 2015 cykl Mitologie Industrialnej Przestrzeni przy wsparciu UE w ramach projektu SharedSpace (PQ).
Projekt Kształt rzeczy daje różne cienie realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2016.
Ceny biletów: 15 zł i 20 zł
Prosimy o wczeniejsze rezerwacje pod adresem: scena.tanca.sckm@gmail.com
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
ul. Wietora 13/15
Kraków
|