17-21 padziernika 2016
(4 godziny dziennie pomiędzy 10:00-16:00, czas dostosowany do uczestników w przedziale czasowym)
koszt: 120 zł
Wychodzšc od wynotowanych przez Tadeusza Kantora pojęć mylšcych, tematem warsztatu będš postawy i kondycje mylšce, zwišzane z pułapkš bycia czym innym, niż się jest. Postawa taka, jak każde tego rodzaju zjawisko mylšce, dšży w swoim szaleństwie do przekroczenia swoich kompetencji i zasad (Tadeusz Kantor, Punkt zetknięcia: iluzja i realnoć). Rozważania na temat imitacji, naladownictwa, udawania, atrapy, wraku zostanš zainspirowane lekturš dwóch publikacji ksišżkowych.
Pierwsza z nich to najnowsza powieć Emmanuela Carrèrea, Królestwo (tłum. Krystyna Arustowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2016). Autor przyjmuje, że królestwo niebieskie zaczyna się na ziemi; królestwo jest w każdym z nas. Jednym z nakazów chrzecijaństwa jest miłowanie swoich nieprzyjaciół i oprawców. Nie znajduje to jednak odbicia w historii ludzkoci wszystkie rewolucje zakładały zniszczenie przeciwnika, a czynienie dobra (lepszego człowieka) następowało poprzez przemoc. Kluczowymi pytaniami, wpływajšcymi na korygowanie postaw, sš: czy istnieje przeznaczenie, czy istnieje wolna wola? Gdzie jest granica wolnej woli? Czy niewierzšcy nie bywa bliżej Królestwa niż ten modlšcy się, poprawny względem prawa, dbajšcy o rytuały? Carrèrea najbardziej interesuje zagadnienie słabego, który jest mocniejszy od mocnego. Co jest tu bardziej mylšce: naladowanie czy udawanie?
Druga ksišżka to rozprawa doktorska Manfreda Deselaersa I nigdy oskarżony nie miał wyrzutów sumienia?. Biografia Rudolfa Hössa, komendanta Auschwitz, a kwestia jego odpowiedzialnoci przed Bogiem i ludmi (tłum. Juliusz Zychowicz, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Owięcim 2014). Antropologiczno-teologiczna analiza biografii Hössa przybliża jego postawę mordercy milionów, a jednoczenie człowieka, który w swojej autobiografii sam podkrelał, że miał serce i nie był zły. Jednym z poruszanych tematów będzie tu zestawienie człowieczeństwa z pojęciami takimi jak atrapa czy wrak. Postawa komendanta jako atrapy biernoć względem katastrofy ludzkiego istnienia, odrzucenie ryzyka przeciwstawienia się obowišzkom mylone z rozsšdkiem. Z drugiej strony kondycja skazanych jako wraków przeszkód, bezwartociowych bytów utożsamianych z numerami. Kondycja wraka jest jednak mylšca, gdy spojrzymy na tę stratę milionów przez pryzmat pytania: co się stało z miłociš, nienawiciš i nadziejš tych ludzi? Co się stało z przerwanym dziełem czy zgładzonym talentem (np. niezapisanš jeszcze kolejnš kompozycjš pianisty Mischy Hillesum, która brzmiała tylko w jego głowie, gdy zginšł w Treblince)?
Nie jest to propozycja warsztatu teatralnego, lecz debaty w przestrzeni sceny oraz próby przeniesienia tej debaty na działania aktorskie i sceniczne. Podjęcie wyzwania wypowiedzi względem motywów historycznych poprzez ciało i słowo.
Warsztat przeznaczony jest przede wszystkim dla seniorów, którzy zechcš podzielić się swoim życiowym dowiadczeniem i odnieć je do stawianych postulatów. Interesujšca będzie pewna granicznoć zwišzana ze stawianymi pytaniami, takimi jak: kim bym był, gdybym się drugi raz urodził (w sensie postawy)? Kim chciałbym być? Kim chciałem być?
Przesuwanie i korekta znaczeń w trakcie warsztatu zostanš odniesione do dzieł Tadeusza Kantora, który w pismach teoretycznych oraz w twórczoci teatralnej, jak i malarskiej, eksponował pułapki oparte na dwuznacznoci i zaprzeczeniu. Analizowana będzie postawa Kantora, wyrażana w wielu jego tekstach i wypowiedziach, mówišca o tym, że artysta musi być wolny i że życie jest tym obszarem, w którym szuka się wolnoci i z którego czerpie się wolnoć do działań artystycznych (Kantor: sztukę robi się ze swoich klęsk, z samego siebie). W kontekcie analizowanych w trakcie warsztatów pojęć, niezwykle istotne będzie akcentowane przez Kantora skupianie się na biednej indywidualnoci każdego człowieka, jako najcenniejszej wartoci. Spektakle Tadeusza Kantora jako spowied. Teatr będšcy wiadectwem postaw, oczekiwań czy marzeń, ale też przestrzeniš pytań i oskarżeń.
|