Beksiński_Butoh_ Bez tytułu / Joan Laage / Sylwia Hanff / Robert Jędrzejewski
Joan Laage Kogut Butoh (Seattle/USA)
Sylwia Hanff Limen Butoh (Warszawa/Polska)
muzyka i video-partytura: Robert Jędrzejewski
Kostiumy: Sylwia Hanff, Joan Laage, Małgorzata Chrust
Instalacja: Joanna Pielat-Rusinkiewicz
Współpraca: Teatr Limen, Stowarzyszenie Akademia Umiejętnoci Społecznych i DAIPAN Butoh Collective (Seattle/USA)
Od obrazu wymagam tego samego, czego od muzyki: by wprawiał mnie w stan ekstazy, ale nie przy pomocy tego, co zostało namalowane, ani jak zostało namalowane, lecz za porednictwem czego nieuchwytnego, co staram się odnaleć w sercu i pod powiekami, ale czego nie umiem nazwać.
Z. Beksiński
Malarstwo Zdzisława Beksińskiego najczęciej postrzegane jest jako pełne mrocznych wizji majšcych nastrój grozy. Inne aspekty sztuki tego artysty pozostajš niedostrzeżone. Chcemy przekroczyć stereotypowe postrzeganie sztuki Beksińskiego i odkryć na nowo pomijany mistyczny aspekt jego malarstwa, będšcy duchowš wędrówkš, widocznš szczególnie w drugiej połowie jego twórczoci.
Beksiński obrał całkowicie indywidualnš drogę twórczš, podobnie jak twórcy butoh, nawet na przekór wszystkim awangardowym pršdom i kierunkom współczesnej sztuki.
Niezwykle interesujšce dla nas, tancerzy butoh, sš obecne w jego twórczoci transgresje i transformacje cielesnoci oraz szczególna relacja ciała z przestrzeniš.
Tematem poszukiwań artystycznych będzie również, podkrelany przez samego artystę oraz krytyków, zwišzek malarstwa Beksińskiego z muzykš - punkty styczne w architektonice utworu muzycznego i architektonice obrazu. To, co jest namalowane, nie ma dla mnie większego znaczenia. Ważne jest, jak to działa w sensie dwięku, formy i dwięku koloru położonych w tym a nie innym miejscu. A więc posługuję się kształtem, ale dla celów, które nazwałbym celami muzycznymi. Stšd nasza idea sięgnięcia do języka muzyki współczesnej i formy video-partytury tworzonej przez Roberta Jędrzejewskiego.
BUTOH - kontrkulturowa forma współczesnego tańca, która narodziła się w Japonii na przełomie lat 50 i 60 XX w. Zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki, nie tylko japońskiej. Inspiracjš były też ekspresjonizm, koncepcja teatru okrucieństwa Antonin'a Artaud'a, filozofia Nietzschego, pisma Bataillea, twórczoć Geneta. Odwołuje się do ludowej estetyki brzydoty, sam w sobie jest rytuałem wyzwalajšcym wewnętrznš energię i eksplorujšcym mroki podwiadomoci. Z premedytacjš ukazuje zakazane dotšd obszary życia. Butoh to taniec, którego istotš jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codziennoci, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z Janiš i jednoć Uniwersum w jego wiecznym cyklu życia i mierci. Butoh jest stanem jednoci umysłu-ciała umożliwiajšcym subtelne odczuwanie wiata wewnętrznego i zewnętrznego, to czyste dowiadczenie zmieniajšcych się stanów istnienia. Tancerz, istniejšc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniajš się rzeczy niewidzialne.
Joan Laage (Kogut butoh) - pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwana; pod koniec lat 80-tych występowała z Gnome - grupš prowadzonš przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin` Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podróżowała po Azji, tworzšc tam projekty butoh. W maju 2011, twórczoć Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA. Joan występowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Womans University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Joan została opisana w ksišżkach Sondry Fraleigh Tańczšc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Joan często tworzy prace site-specific. Jest również nauczycielkš Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project, 4Culture Historical Site(s)-Specific Project. The Engendering Project częciowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs i Borderlines: The Dead Class Revisited inspirowany Teatrem mierci T. Kantora. Często podrózuje po Europie występujšc w wielu miastach w różnych krajach. www.seattlebutoh-laage.comwww.daipanbutoh.com
Sylwia Hanff - pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operš Narodowš; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanacie autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w ksišżce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,www.limenbutoh.net
Robert Jędrzejewski wiolonczelista, kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator, studiował w krakowskiej AM w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, kompozycji prof. B. Schaeffera; kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczynskiego), był stypendystš Fundacji Płockiej; współpracuje z Teatrem Performer, jest organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujšcych kompozytorów (wspólnie z Annš Jędrzejewskš). Grupa działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Wystšpieniom towarzyszy najczęciej performance lub video art. Czerpiš z muzyki współczesnej i budujšc własne struktury i swoisty język muzyczny. Istotš działania jest balansowanie pomiędzy artystycznš koncepcjš a intuicjš. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura - intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie www.soundcloud.com/aquacello
Ilustracja: Robert Jędrzejewski, video-partytura (fragment)
Prosimy o rezerwacje ze względu na ograniczonš iloć miejsc na widowni, piszcie: scena.tanca.sckm@gmail.com
|