Teatr74
Spektakl inspirowany tekstem Paula Claudela "Joanna d'Arc na stosie" i filmem Carla Theodora Dreyera "Pasja Joanny d'Arc", rozbity tekstem Błażeja Tokarskiego "Maria Egipcjanka"
Wystšpiš:
Joanna, dziewica męczennica - Joanna Dry
Maria Egipcjanka, ladacznica - Marta Łokietek
Boska Matka, więta Tiamat - Karina Shorets
Jeffrey Dahmer, kapłan - Borys Krzysztyński
inscenizacja: Błażej Tokarski
PAY WHAT YOU WANT
"(
) gdy język i symbolika ofiary w konkretnym kontekcie kulturowym podlegajš różnorodnym interpretacjom, to w miejscu odprawienia obrzędu pozostajš rzeczywiste koci, powiadczajšc, że dokonał się tam rzeczywisty ubój. Religia jest realistyczna na mierć i życie co sytuuje jš niewštpliwie w bliskoci z naturš."
Walter Burkert
Schiller piszšc swojš "Dziewicę Orleańskš" uznał mierć na stosie za mało heroicznš i obdarzył swojš bohaterkę godnš mierciš na polu bitwy. Gdy w pierwszej połowie dwudziestego wieku mit Joanny w zbiorowej wiadomoci nabrał pełnego kształtu, jej mierć zaczęła być postrzegana jako męczeństwo więcej nawet: jako ofiara godna zestawień z mękš Chrystusa. Proces kanonizacyjny i nadobecnoć figury więtej w europejskiej kulturze dopełnił dzieła i mierć Joanny stała się bardziej interesujšca niż jej życie. Zauważalne, że w większoci podręczników historii informacjom o wojnie stuletniej i postaci Dziewicy niemal zawsze towarzyszš ilustracje płonšcej na stosie dziewczyny, nie za kobiety w zbroi trzymajšcej sztandar czy miecz.
Okrucieństwo ofiary z życia jest nie do przyjęcia? Gdy mylimy o społecznoci, która wybiera kozła ofiarnego i składa go w ofierze bogom, trudno nam myleć o tym inaczej niż o perwersji. Żšdanie Boga, by Abraham złożył w ofierze swojego syna stawia Go przed nami w równie złym wietle jak to, na co pozwolił uczynić Hiobowi. Przekonani o własnej wyższoci potępiamy Agamemnona, doszukujšc się wszystkich możliwych niskich pobudek w jego decyzji o ofiarowaniu Ifigenii. Buntujemy się, gdy słyszymy, że Joanna dokonała aktu heroicznego samoofiarowania, gdy była dla nas ofiarš bestialskich oprawców. Tutaj ciekawe swojš drogš że odrzucajšc ideę ofiary, nie potrafimy odrzucić języka, który ona narzuca.
Odkrycie endorfiny, naturalnej substancji podobnej do morfiny, wydzielanej przez ludzki mózg w stanie zagrożenia i cierpienia jest niezwykle istotne w dyskusji o dowiadczeniu religijnym. Równoczenie może służyć racjonalnemu wytłumaczeniu ekstazy wynikajšcej z bólu, które miałoby przeczyć religijnym przekonaniom. Z drugiej strony dowodzi, że ekstatyczne dowiadczenia sš całkowicie realne i nie można zaprzeczyć ich istnieniu. Co więcej, to co niektórzy skłonni nazwać sš paranojš, okazuje się bardzo praktyczne.
Joanna, która utraciwszy umiejętnoć uzyskiwania epifanii (nie słyszy już głosów), może więc odzyskać łšcznoć ze swoimi zwierzchnikami dzięki zadawanemu jej cierpieniu. Swojej chwalebnej roli ofiary, a więc i więtoci, nie mogłaby uzyskać bez męki, którš heroicznie zniosła. Dlaczego więc odmawiamy udziału w tej więtoci jej oprawcom? Bez katów nie mogłaby przecież cierpieć, a więc schodzšc do poziomu czysto biologicznego w jej mózgu nie mogłyby zajć procesy chemiczne prowadzšce do ekstazy, bez której nie mogłaby dojć do Prawdy. Oprawcy Joanny: Maria i Jeffrey dręczšc jš sami pobierajš nauki (bo czyż nauka przez cierpienie wymaga, by było to bezporednio własne cierpienie?) i majš inny, lecz równy udział w męczeństwie. Zakładajšc, że Joanna jest w spektaklu projekcjš czy odbiciem ich samych nie sš katami, a cierpiętnikami. Ojcowie Kocioła ironicznie dziękowali przecież swoim przeladowcom, za przysługę umożliwienia męczeństwa
Oprawcy w Rouen nakazali wszystko co pozostało po męczennicy zniszczyć, a jej prochy wrzucić do Sekwany swojš drogš, piękniejszej metafory powrotu do Bogini Matki trudno sobie wyobrazić by uniemożliwić próby objęcia relikwii po niej kultem. Istotnie, ofiara Joanny ma swój cielesny wymiar i stoi za niš rzeczywiste cierpienie rzeczywistej dziewczyny. Przenoszenie Joanny w wymiar wyłšcznie duchowy jest nadużyciem, podobnie jak ograniczenie jej wyłšcznie do cielesnoci. W tym wymiarze dowiadczenie religijne jest dobitnie fizyczne mimo to, nie dysponujemy żadnymi materialnymi dowodami zbrodni i wszelkie lady, o których mówi Burkert w tym wypadku zostały bezpowrotnie utracone. Być może dlatego Joanna tak bardzo fascynuje i nie pozwala uznać siebie za bohaterkę dawno skończonego dramatu.
|