Ekonomia to ważny element współczesnej kultury, niektórzy prawdopodobnie stwierdzš, że najważniejszy, kształtujšcy warunki możliwoci rozwoju. Czy rzeczywicie kształtujš jš takie imperatywy jak praca, uczciwoć i oszczędzanie, czy też może coraz częciej występujšcy w tekstach dotyczšcych etyki biznesu termin zachłannoć? Nic nie wskazuje, aby epoka ekonomii miała się prędko skończyć i nie ma też powodu, by do tego końca dšżyć, gdyż jak mówił klasyk: Bogacić się jest chwalebne. Pojawiajš się tylko pytania: Jak się bogacić? Czy możemy się bogacić wszyscy? Czy możemy się bogacić na braku bogacenia się innych? Pytań jest więcej i sš one podsycane niestabilnociš wiatowej sytuacji społecznej. Ta niestabilnoć zdecydowanie ma podłoże ekonomiczne. Oznacza to, że namysł nad współczesnš kulturš ekonomicznš nie tylko jest wskazany, ale wręcz konieczny pisze Rafał Mazur w artykule, który otwiera Fragile 3 (29) 2015 NOWA EKONOMIA, NOWA KULTURA.
Społeczny odbiór roli artysty w wiecie, często wyidealizowany i naiwny, ogranicza, a niekiedy nawet uniemożliwia dyskusję o ekonomicznym aspekcie uprawiania sztuk audiowizualnych, literatury, muzyki. Tymczasem wcišż zmieniajšcy się pejzaż medialny, a także warunki techniczne, społeczne czy polityczne nakazujš zapytać także o przemiany w sferze ekonomii kultury i sztuki. Internet oraz media społecznociowe pozwalajš na rozwinięcie niedostępnych wczeniej, alternatywnych form produkcji i dystrybucji. Z drugiej strony mecenat państwowy wcišż jest dla wielu twórców kluczowym ródłem finansowania, ale jego formy i wpływ także ulega zmianie. W planowanym numerze Fragile chcielibymy zastanowić się nad tym, czy sztuka jest w stanie zaproponować alternatywne formy działania poza tradycyjnymi strukturami współczesnej gospodarki rynkowej, a także w jaki sposób warunki ekonomiczne mogš przełożyć się na wybór konkretnych strategii artystycznych i samš estetykę. Interesuje nas to, w jaki sposób instytucjonalne wsparcie wpływa na samych artystów, stanowišc przejaw pewnej polityki kulturalnej lub strategii marketingowej, a także jakie niebezpieczeństwa lub patologie niesie państwowy mecenat i zwišzana z nim sfera biurokratyczna. Opisu domagajš się także procesy urynkowienia kultury i przejawiajšcy się w samej sztuce namysł nad rynkiem i jego instytucjami. I wreszcie: w jakiej relacji pozostajš wobec siebie wartoć rynkowa i wartoć symboliczna dóbr kultury? Czy kryzys ekonomiczny może być formatywny dla kultury? Jak na produkcję kulturowš oddziałujš realia ekonomii postfordowskiej? Jakie sš skutki dostępnoci narzędzi takich, jak drukarki 3D, ale także prekarialna niepewnoć podważajšca dotychczasowe hierarchie w aktualnych ramach instytucjonalnych?
Autorkš okładki jest Daria Malicka. Ilustracje, które towarzyszš wybranym artykułom, wykonała Magda Żmijowska.
Zapraszamy na naszš stronę internetowš: http://www.fragile.net.pl
Fragile można znaleć w sieci Empik i wybranych księgarniach.
|