Swingujšcy Londyn to uniwersalne okrelenie używane w odniesieniu do mody oraz kultury, które rozkwitły w latach szećdziesištych XX wieku w Londynie.
Zjawisko to było nastawione na młodzież, akcentujšc to, co nowe i współczesne w okresie optymizmu i hedonizmu oraz rewolucji kulturowej. Jednš z inspiracji stanowiło uzdrowienie brytyjskiej gospodarki po czasie powojennych oszczędnoci, które trwały aż do lat pięćdziesištych. Dziennikarz Christopher Booker, twórca satyrycznego czasopisma Private Eye, tak wspominał czarujšcy charakter swingujšcych lat szećdziesištych: Wydawało się, że na zewnštrz tej bańki nie ma nikogo, kto by obserwował, jak dziwne, powierzchowne i egocentryczne, a nawet straszne to było".
Swingujšcy Londyn został zdefiniowany przez magazyn "Time" w numerze z 15 kwietnia 1966 roku i był rozpowszechniany przez pirackš radiostację Swinging Radio England, która rozpoczęła swojš działalnoć 3 maja tego samego roku. Jednakże, okrelenie swingujšcy w znaczeniu znany lub modny było używane już od wczesnych lat szećdziesištych, w tym przez Normana Vaughana w jego swinging/dodgy show w programie "Sunday Night at the London Palladium". W 1965 roku Diana Vreeland, redaktorka czasopisma Vogue, powiedziała, że Londyn jest obecnie najbardziej swingujšcym miastem wiata. Póniej tego roku, amerykański piosenkarz Roger Miller nagrał swój przebój "England Swings", który ze słowami takimi, jak Policjanci na rowerach, dwóch na dwóch ukazywał stereotypowy obraz Anglii.
ródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Swinguj%C4%85cy_Londyn
dr hab. Maria Hussakowska-Szyszko historyczka i krytyczka sztuki. Zajmuje się współczesnym muzealnictwem, kuratorstwem, historiš sztuki nowoczesnej i współczesnej, sztukš amerykańskš. Od 1971 roku pracuje w Zakładzie Sztuki Nowoczesnej Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie w 1981 roku uzyskała stopień doktora (rozprawa: "Spadkobiercy Duchampa? Negacja sztuki w amerykańskim rodowisku artystycznym"), a w 2003 stopień naukowy doktora habilitowanego (rozprawa: "Minimalizm w sztukach wizualnych"). Zagraniczne staże naukowe: City University of London (1992), Kociuszko Foundation (1996), CEEPUS - University Eotuos Lorand (1998), Kultur Kontakt, Wiedeń (1999). Przewodniczšca Rady Programowej Podyplomowych Studiów Kuratorskich przy IHS UJ. Członkini AICA, do 2009 roku członkini Zarzšdu Polskiej Sekcji AICA. Główne zagadnienia badawcze: malarstwo i nowe kierunki w sztuce po drugiej wojnie wiatowej, współczesna sztuka amerykańska i jej relacje z najnowszymi nurtami sztuki europejskiej, udział kobiet we współczesnym życiu artystycznym, teoria sztuki po 1945 roku, krytyka artystyczna (członek AICA - Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki).
|