Kuba Pierzchała artysta, fotograf, grafik. Absolwent Wydziału Grafiki ASP w Krakowie. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu PedagoŹgicznego w Krakowie, gdzie swoimi foto-graficzno-cyfrowymi dowiadczeniami dzieli się ze studentami kierunków Digital Design, Grafika i Wzornictwo.
www.kubapierzchala.com
Wystawa zdjęć Kuby Pierzchały wykonanych w autorskiej technice laptografii. Twórca używa ekranów LCD zarówno jako ródła wiatła dla fotografii stykowych, ale również jako wizjerów, punktów widzenia fotografowanej rzeczywistoci. Tytuł wystawy jest odwołaniem to koncepcji Internetu rzeczy, zgodnie z którš przedmioty komunikujš się w sieci niezależnie od człowieka. Fotograficzna instalacja Kuby Pierzchały ukazuje jak może wyglšdać efekt takiej komunikacji.
Wystawa Internet rzeczy łšczy dwie nowatorskie koncepcje: nowomedialne pojęcie internetu przedmiotów oraz autorskš technikę artystycznš laptografii. W zdjęciowej instalacji Kuby Pierzchały sztuka fotografii spotyka wiat nowych mediów, medium analogowe styka się z cyfrowym dosłownie i w przenoni.
Koncept
Autor okrelenia Internet rzeczy (Internet of Things, IoT) Brytyjczyk Kevin Ashton w 1999 roku zaproponował wizję, w której różne urzšdzenia samodzielnie, niezależnie od człowieka gromadzš informacje a następnie przesyłajš je do internetu za pomocš niewielkich nadajników radiowych o małym zasięgu. W ten sposób w sieci dokonuje się konwergencja miliardów urzšdzeń, które stajš się jej nowymi użytkownikami. Do tej pory jedynymi graczami w infosferze byli ludzie, którzy wprowadzali do niej abstrakcyjne dane. Udostępniajšc internet przedmiotom, ludzka hegemonia w sieci się skończyła. Internet rzeczy stał się faktem z chwilš, gdy smartfony, laptopy, tablety i telewizory smart tv uzyskały dostęp do sieci aby pobierać aktualizacje. W roku 2014 liczba urzšdzeń podłšczonych do Internetu rzeczy wynosiła 2 miliardy i rosła w niezwykle szybkim tempie, prognozy głoszš, że już za kilka lat każdy z nas będzie posiadał siedem takich urzšdzeń.
Proces
Kluczowym elementem wystawy Internet rzeczy jest laptografia, autorska technika fotograficzna Kuby Pierzchały polegajšca na uzyskiwaniu odbitek stykowych przy użyciu urzšdzeń z ekranem LCD emitujšcym białe wiatło: laptopa, netbooka, tabletu czy smartfona. Przykładajšc wiatłoczuły papier do ekranu artysta zapisuje zawartoć wywietlacza na czarno-białej fotografii. Uzyskane odbitki sš niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju, nie ma dwóch takich samych zdjęć. Stopień nawietlenia, migotanie ekranu, czy szczelnoć przyłożenia wiatłoczułego papieru do ekranu zmieniajš się w ułamku sekundy, dlatego każda odbitka jest inna. Na fotografiach widoczny jest również element interfejsu każdego z ekranów: przyciski smartfona, czy ramka systemu operacyjnego, zdradzajšc ródło danej fotografii.
Chmura obrazów
W koncepcji artystycznej Kuby Pierzchały efektem komunikacji urzšdzeń wyposażonych w ekrany lcd jest czarno-biała, fotograficzna mozaika. Instalacja Internet rzeczy przybiera kształt chmury, zawierajšcej nie dane, lecz obrazy, które po złożeniu tworzš abstrakcyjnš całoć podzielonš na mniejsze elementy krawędziami ekranów poszczególnych urzšdzeń. Nawet czerń i biel stykowych fotografii symbolicznie odnosić się może do zerojedynkowego języka mediów cyfrowych.
W autorskim procesie twórca odwraca porzšdek współczesnej fotografii, która wykorzystuje techniki digitalne do wykonania zdjęcia. Kuba Pierzchała czyni z zawartoci ekranów lcd przedmiot swych fotografii, rodowisko pikseli zaporednicza fotografowany wycinek rzeczywistoci, za technika laptografii nadaje zdjęciom odrealniony, abstrakcyjny klimat.
Zaproponowany przez artystę proces z pozoru przypomina tradycyjnš fotografię u jej poczštków, fascynację wiatem oglšdanym przez wizjer aparatu. Jednak w przypadku Internetu rzeczy Kuby Pierzchały fotografowany jest nie wiat , lecz jego obraz na ekranie lcd: laptopa, tabletu, smartfona urzšdzeń, które stanowiš obecnie coraz większš częć naszej codziennoci. Obcujšc z ekranami dłużej i dłużej ich zawartoć zaczyna stawać się naszš nowš rzeczywistociš. Pierwotnš rolš fotografii było utrwalanie rzeczywistoci, jednak skoro rzeczywistoć stopniowo wypierana jest przez ekranowe piksele, w naturalny sposób stajš się one przedmiotem fotograficznych przedstawień.
Agnieszka Kamrowska
ARTzona Orodka Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 4, Kraków
tel. 12 644-38-98
e-mail: artzona@okn.edu.pl
www.artzona.okn.edu.pl
www.facebook.com/ARTzonaOKN
|