Butoh, japońska forma tańca, która zafascynowała Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora i Pinę Bausch, w listopadzie w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Do Polski przyjeżdża Yoshito Ohno, spadkobierca filozofii i metody twórców tańca butoh. Włanie zakończył tournée w Brazylii, gdzie występował solo oraz z grupš Anthony and the Johnsons. W Krakowie zaprezentuje solowy spektakl Ptak i Kwiat. Butoh droga życia. Poza spektaklem odbędš się prowadzone przez Yoshito Ohno warsztaty. Wydarzenia odbędš się w ramach projektu Japońscy mistrzowie butoh prezentacje. Honorowy patronat nad projektem objęła Ambasada Japonii w Polsce.
Butoh - kontrkulturowa forma tańca powstała w powojennej Japonii w końcu lat 50-tych, w okresie załamania się dotychczasowych wartoci i w kontekcie licznych problemów społecznych. Nowy, do dzi nie podlegajšcy żadnym kwalifikacjom rodzaj ruchu scenicznego, narodził się w obliczu buntu wobec tradycyjnych form teatralno-tanecznych i nadchodzšcych z zachodu nowych trendów. Jego twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010!) całkowicie różne osobowoci, którzy inspirujšcymi bšd pełnymi prowokacji metodami, dšżyli do osišgnięcia przez swych adeptów poziomu całkowitej jednoci ciała, ducha i umysłu. Specyficzna estetyka, brak linearnej opowieci i minimalistyczna a jednoczenie wyjštkowo mocno oddziałujšca forma ekspresji sprawia, że spektakle butoh sš niezwykłym dowiadczeniem. Gdy w 1980 roku, 74. letni Kazuo Ohno wyruszył z Japonii na wiatowe tournee i dotarł m.in na festiwale w Nancy, do Londynu, Paryża czy Strasburga, odkrył przed wiatem zachodu nowy gatunek, który zafascynował publicznoć i takie osobowoci jak Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor czy Pina Bausch. Specyfika butoh sprawia, że upływ lat nie działa na jego szkodę; nie tylko nie skostniało w okrelonych przez siebie ramach ale przekracza wszelkie granice i wcišż jest otwarte na inwencje twórców. Goszczšcy u nas w listopadzie syn Kazuo - Yoshito Ohno inspiruje kolejne pokolenia; włanie zakończył tournee w Brazylii, gdzie występował solo oraz z grupš Anthony and the Johnsons.
Butoh jest w sferze zainteresowań naszej fundacji od lat. W ubiegłym roku, dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca wydalimy ksišżkę wiat butoh Kazuo Ohno a obecnie, w ramach projektu Japońscy mistrzowie butoh zapraszamy japońskich artystów ródłowych tych, którzy pracowali z twórcami tego gatunku. W lipcu odbyły się warsztaty z Yukio Wagurim - głównym aktorem Tatsumiego Hijikaty, teraz gocimy 77. letniego Yoshito Ohno - spadkobiercę filozofii i metody obu mistrzów. Yoshito Ohno wraca do Polski po 21 latach, 6 lat po mierci swego ojca, z którym występował w spektaklu Nenufary podczas I edycji Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże mówi Anita Zdrojewska, prezeska fundacji Pompka, organizatorka wydarzeń.
---Kraków---
Warsztaty butoh, prowadzone przez Yoshito Ohno
10 listopada, 17.00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich chętnych zarówno aktorów, performerów czy tancerzy jak osób nie posiadajšcych żadnego dowiadczenia w pracy z ciałem. Podczas warsztatów, poszukuje się ródeł inspiracji w swoim wnętrzu i w otoczeniu zewnętrznym. Każdy indywidualnie i w swoim tempie pracuje pod okiem mistrza nad relacjami ciało-umysł-przestrzeń tak by móc zatańczyć swoje butoh - mikro i makrokosmos.
Szczegółowe informacje na temat warsztatów i rekrutacji na stronie organizatora www.fundacjapompka.org.pl
Spektakl Kwiat i Ptak. Butoh droga życia
w choreografii mistrza Hijikaty
12 listopada, 19.00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Spektakl składa się z kilku scen-obrazów, którym towarzyszy współtworzšca nastrój muzyka; prezentowane jest też video z 1960 roku autorstwa japońskiego fotografa Eikoh Hosoe. Na scenie, w jednym ciele, obserwujemy nie tylko efekt wieloletniej pracy organicznej czy doszukujemy się wpływów twórców butoh. Specyficzna estetyka i niezwykły w swej wymowie ruch Yoshito Ohno sprawia, że przedstawienie może stać się głębokim przeżyciem emocjonalnym.
|