Feeria barw i wiateł, doskonałe choreografie polskich tańców Leszka Rembowskiego oparte na zapisach archiwalnych, porywajšca muzyka w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcjš Macieja Tworka, niezwykłe kostiumy Zofii de Ines Balet Dworski Cracovia Danza przywraca publicznoci pierwszy polski balet narodowy, Wesele w Ojcowie Karola Kurpińskiego i Józefa Damsego. Krakowski zespół specjalizujšcy się w tańcu historycznym od lat dba o polskš tradycję tańca, promujšc jš również za granicš. Po raz pierwszy jednak Cracovia Danza sięga po klasyczny repertuar baletowy. Premiery widowiska odbędš się: 24 padziernika w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz 9 listopada w Teatrze Ludowym w Krakowie. Spektakl dopełniš tradycyjne pieni obrzędu weselnego w wykonaniu piewajšcej białym głosem Magdaleny Wieczorek-Duchewicz.
Wspaniałe mazury, krakowiaki, polki i marsze ukazane zostanš w pełnej scenicznej krasie. Będzie ludowo, ale przede wszystkim baletowo, bo przecież Wesele w Ojcowie jest nazywane pierwszym polskim baletem na pointach. Taneczna opowieć o weselu w podkrakowskim Ojcowie stała się pretekstem do pokazania naszej niezwykle bogatej tradycji. Spektakl, który miał prapremierę w 1823 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie stał się manifestacjš polskoci. Autorem choreografii byli wówczas: Julia Mierzyńska, tancerka baletu warszawskiego, pierwsza wykonawczyni słynnego solo-mazura z dzieła Kurpińskiego i Damsego oraz Maurice Pion. Spektakl okazał się scenicznym przebojem w XIX wieku gocił na warszawskiej scenie ponad 400 razy.
Popularnoć Wesela w Ojcowie była tak wielka, że tańce z tego przedstawienia trafiły na salony i sale balowe, a wiele wskazuje na to, że (
) spektakl ten stał się wzorem dla praktykowanej podówczas kuligowo-zapustowej maskarady tzw. wesela krakowskiego, która stała się ulubionš rozrywkš dworkowej szlachty i niewštpliwie przyczyniła się do rozpowszechnienia krakowiaka na terenie niemal wszystkich ziem dawnej Rzeczypospolitej notuje w pracy naukowej o tańcu polskim dr Tomasz Nowak, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Zabawę tę opisał zresztš w swoich pracach Oskar Kolberg.
W 1851 roku zespół Teatru Narodowego pokazał Wesele w Ojcowie w Sankt Petersburgu wzbudzajšc tam ogromny zachwyt rosyjskiej krytyki i publicznoci. Polskie tańce narodowe podbiły Rosję swojš żywiołowociš. Nie małš zasługę miał w tym zapewne temperament warszawskich tancerzy.
W 1911 roku balet Wesele w Ojcowie został wznowiony i utrzymywał się w repertuarze Teatru Wielkiego w Warszawie w różnych opracowaniach niemal do 1939 roku. Ponadto w latach międzywojennych można go było zobaczyć jeszcze m.in. w Poznaniu, Katowicach, a także zagranicš m.in.: w Nowym Jorku, Petersburgu czy na Lazurowym Wybrzeżu. Zdarzało się, że balet był rozszerzany o inne kompozycje.
Po wojnie polskie teatry sięgały po ten tytuł kilkakrotnie, za po 1989 roku spektakl ten wystawił tylko zespół Mazowsze. Odbyło się też kilka prezentacji muzyki z baletu w wersjach koncertowych. Ostatnie z nich miało miejsce w 2011 roku w Filharmonii Narodowej. Teraz Wesele w Ojcowie, dzieło taneczno-muzyczne powraca w pełnej okazałoci za sprawš Baletu Dworskiego Cracovia Danza.
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
impresario Cracovia Danza
Karol Kurpiński, Józef Damse
Wesele w Ojcowie
pierwszy polski balet narodowy
PREMIERA
24 padziernika 2015, godz. 19, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
9 listopada 2015, godz. 19, Teatr Ludowy w Krakowie
inscenizacja i choreografia: Leszek Rembowski
asystent choreografa: Dariusz Brojek
kostiumy i scenografia: Zofia de Ines
kierownictwo muzyczne: Maciej Tworek
występujš:
Balet Dworski Cracovia Danza
Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie
Maciej Tworek dyrygent
Magdalena Wieczorek-Duchewicz piew
***
Organizatorzy: Fundacja Ardente Sole, Balet Dworski Cracovia Danza
Współorganizatorzy: Akademia Muzyczna w Krakowie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Partnerzy: Instytut Muzyki i Tańca, Teatr Ludowy, FP Multumedia
Patroni medialni: TVP Kraków, Dziennik Polski, Goć Niedzielny, Miesięcznik Kraków, CzasDzieci.pl. polskamuza.eu, GlobMedium.com
Współpraca redakcyjna: Karnet, RMF Classic
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Projekt jest współfinansowany ze rodków Gminy Miejskiej Kraków
Spektakl Wesele w Ojcowie jest realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu ZAMÓWIENIA CHOREOGRAFICZNE 2015
|