Festiwal jest organizowany od roku 1991 we współpracy z krakowskš Akademiš Muzycznš oraz przy udziale Gminy Miejskiej Kraków. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest kierownik Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, prof. Mirosława Semeniuk-Podraza. Festiwal ma długoletniš historię i wierne grono odbiorców, które stale się poszerza. W tym roku będzie to już jego XXIV edycja. W pierwszych latach Festiwal skupiał organistów z Polski, jednak z biegiem lat nabrał szeroko zakrojonej, międzynarodowej rangi. Goćmi Festiwalu byli muzycy z Polski, Europy, Japonii, Kanady, USA oraz RPA. Rokrocznie koncertowali w Krakowie znani profesorowie, w tym rektorzy uczelni muzycznych, prezentujšcy najwyższej próby warsztat interpretacyjny kanonu utworów organowych od epoki renesansu po współczesnoć. Największym walorem Festiwalu jest popularyzacja sztuki organowej, sięganie po zabytkowe polskie instrumenty i stworzenie możliwoci wysłuchania muzyki w najpiękniejszych wnętrzach zabytkowych krakowskich wištyń. W ten sposób estetyczne wartoci muzyki łšczš się harmonijnie w jednš całoć z architekturš, rzebš i malarstwem. Tę szczególnš atmosferę doceniajš również sami artyci, dla których fakt koncertowania np. przed ołtarzem Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej jest czym wyjštkowym. Koncerty odbywajš się w czwartkowe wieczory lipca w najpiękniejszych krakowskich wištyniach.
W roku 2015 z okazji XXIV Międzynarodowego Festiwalu Letnie Koncerty Organowe (organizowanego we współpracy z Akademiš Muzycznš w Krakowie oraz Stowarzyszeniem Fragile) zapraszamy wiatowš czołówkę z zakresu muzyki organowej.
Naszymi wirtuozami będš:
Per Ahlman - urodził się w 1958 roku w Sztokholmie. Na przełomie lat 70. i 80. studiował w Wyższej Szkole Muzycznej, którš ukończył z wyróżnieniem w specjalnociach: organy, fortepian i piew. Obecnie jest organistš w kociele w. Trójcy w Gavle. Ponadto piastuje funkcję dyrektora Międzynarodowego Tygodnia Organowego. Koncertował w Danii, Finlandii, Szwecji, USA, Czechach, Włoszech, Islandii i na Ukrainie. Dwa razy w cišgu całej swojej kariery wykonał wszystkie utwory Bacha. W swoim repertuarze posiada utwory organowe, poczšwszy od muzyki dawnej po współczesnš, z uwzględnieniem głównie muzyki szwedzkiej.
Tobias Horn (ur. 1970) należy do najbardziej uznanych niemieckich organistów. Pobierał nauki u znanych pedagogów - Ludgera Lohmanna (organy) i Jona Laukvika (klawikord). Studiował również pod kierunkiem Jeana Boyera w Lyonie i Lille oraz Bena Van Oostena w Hadze i Rotterdamie, dzięki czemu uzyskał gruntowne wykształcenie w dziedzinie francuskiej muzyki barokowej oraz w I nagrody za interpretację oraz nagrody specjalnej za najlepszš interpretację utworów Bacha na Konkursie Europe et l´ Orgue w 2000 roku w Maastricht-Liege-Aachen. Jest kantorem kocioła ewangelicko-augsburskiego cyrkułu Besigheim i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Organowego Orgelzyklus Besigheim. Koncertował niemal we wszystkich krajach europejskich. Jest cenionym specjalistš znawcš retoryki oraz kontekstów liturgicznych muzyki protestanckiej.
Dariusz Bškowski-Kois (ur. 1973) polski organista i historyk, profesor w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, tam też w 2002 roku otrzymał stopień doktora (rozprawa Zarzšdcy dóbr Elżbiety Sieniawskiej studium z historii mentalnoci). W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzycznš w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Studia podyplomowe odbył w Akademii Muzycznej w Warszawie oraz Konserwatorium Wiedeńskim. Jest laureatem konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. V Międzynarodowego Konkursu Organowego im. F. Schuberta w Cremolino (2001, III nagroda i bršzowy medal). W latach 2001-2007 współpracował z Capellš Cracoviensis. Jako solista występował we Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, w Rosji, Meksyku, a także w Brazylii (jako pierwszy polski organista, na zaproszenie Konsulatu Generalnego RP w São Paulo). W 2006 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych w zakresie instrumentalistyki na Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w latach 2008-2012 był prodziekanem Wydziału Instrumentalnego. W 2013 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2012 r. prorektor ds. dydaktyki i rozwoju kadry Akademii Muzycznej w Krakowie.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
|