Festiwal Tańca Współczesnego SPACER, 30.04-3.05.2015 r.
Festiwal Tańca Współczesnego SPACER to międzynarodowe wydarzenie taneczne obejmujšce warsztaty tańca (CIAŁOWANIE), prezentacje spektakli z Polski i zagranicy oraz wydarzenia towarzyszšce takie jak happeningi, pokazy filmów, jamy. Skierowany jest do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych tańcem i teatrem, zarówno praktyków, jak i teoretyków oraz entuzjastów. Stanowi dobrš propozycję dla mieszkańców Krakowa oraz goci z Polski i zagranicy odwiedzajšcych miasto w długi weekend majowy.
Festiwal jest wydarzeniem cyklicznym, odbywa się od 2012 r. w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie. Wydarzenia prezentowane sš na scenach NCK, a także w nieteatralnych przestrzeniach, na wieżym powietrzu oraz w instytucjach i miejscach partnerskich.
Organizatorem SPACERU jest Krakowskie Centrum Choreograficzne - Nowohuckie Centrum Kultury.
W tym roku warsztaty, czyli CIAŁOWANIE poprowadzš znakomici tancerze i choreografowie wiatowej sławy: Laura Aris Alvarez (po raz pierwszy z warsztatami w Polsce!), UriIvgi, JohanGreben i Wojciech Mochniej. Uczestnicy warsztatów poruszać się będš w technikach tańca współczesnego, modern, tańca fizycznego i klasycznego, poznajš również techniki partnerowań oraz repertuar duetu Ivgi&Greben.
Program festiwalu obejmuje prezentacje spektakli i wydarzenia towarzyszšce:
30 kwietnia (czwartek)
18:30 Teatr Tańca DF, Ciało limbiczne, chor. Jacek Owczarek // 15 zł
Ciało limbiczne jest obrazem kobiety, który stworzył mężczyzna. Kształt i struktura spektakl jest efektem autorskiej metody pracy Jacka Owczarka w zastosowaniu z nowym partnerem, jakim jest Teatr Tańca DF. Wspomniana metoda opiera się na improwizacji i wiadomoci ciała w interakcji z drugš osobš. Jej wyjštkowoć wynika ze swoistego odwrócenia kierunku twórczej pracy, zaczyna się bez planowania oczekiwanego, ostatecznego kształtu. Obserwacja indywidualnych procesów każdego tancerza prowadzi do poszukiwań postaci i materiału ruchowego. Punktem wyjcia nie jest scenariusz, lecz reakcje, które zachodzš pomiędzy improwizujšcymi aktorami. Postaci zderzane sš ze sobš nawzajem, by prowokować niezaplanowane i zaskakujšce spotkania. Z tych spotkań i energii, która im towarzyszy, powstaje ostateczna struktura spektaklu.
Choreografia: Jacek Owczarek
Muzyka: Ola BIlińska (Babadag)
19:30spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, WorkingTitle Ego, chor. Jens van Daele // 15 zł
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, WorkingTitle Ego, chor. Jens van Daele
WorkingTitle Ego jest swoistym badaniem siebie w nowej kreacji, którš każdy z nas w życiu przybiera - nie inaczej jest z artystami. To wszystko dzieje się etapowo. Wpierw artysta szuka w sobie indywidualnoci, która w drugim etapie skonfrontuje się z innymi jednostkami. Tak więc, trzeci etap stanowi podsumowanie całego procesu twórczego jakim jest zderzenie różnych indywidualnoci, kreacji, sposobu mylenia. Ukazuje wpływ jednostki na stan umysłu w tłumie. Czy poprzez zetknięcie się z innš indywidualnociš moje "ja" staje się lepsze?
Workingtitle Ego jest tworem autorefleksji, niedoskonałoci i przyjęcia prawdy o sobie samym.
koncepcja, choreografia i reżyseria:Jens van Daele
asystent choreografa: Patricia van Deutekom& Katarzyna Kania
kreacja i wykonanie: studenci IV r. Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, PWST w Krakowie im. L. Solskiego:
Joanna Chułek, Katarzyna Gorczyca, Magdalena Herman, Anna Kamińska, Patryk Durski, Kamil Joński, Paweł Korczyk, Maciej Kosteczka, Krystian Łysoń, Paweł Szlinger, Oskar Malinowski, Justyna Masłowska, Piotr Marchewicz, Katarzyna Pawłowska, Piotr Stanek, Paweł Tyszkiewicz, Dominika Wiak, Dagmara Woniak, Dominik Więcek
muzyka: Richard van Kruysdijk
kostiumy:Jens van Daele
scenografia:Jens van Daele
produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
https://vimeo.com/123756617
1 maja (pištek)
19:00 TeatrTańcaZawirowania, Out in the line up, chor. Nadar Rosano // 15 zł
Teatr Tańca Zawirowania, Out in the lineup, chor. Nadar Rosano
Punktem wyjcia do spektaklu Out in the lineup była potrzeba powrotu do pierwotnego, wewnętrznego ródła i bycie lojalnym wobec niego. Dopiero potem możliwe jest poszukiwanie nowych miejsc i nowego języka ciała. Ideš jest, aby kreowany ruch był pierwotny i bezkształtny, by nie miał czystej i uporzšdkowanej formy, przez co może wydawać się mniej piękny, mniej oczywisty i mniej wydajny.
Zanim ukształtuje się forma, gdzie w przestrzeni pojawia się potencjał. Możliwoci, które leżš w zasięgu sš niejasne i nieznane. Wiemy jednak, że w pewnym momencie ujawniš się (w różnym stopniu). Co takiego jest w pierwotnym, jeszcze nieznanym, ale wieżym i pełnym potencjału i możliwoci odczuwaniu nowo narodzonego dziecka? Czy możemy powrócić do miejsca gdzie czujemy się ograniczeni, gdzie czujemy, że nasz byt i potencjał jest hamowany? A jeli w pełni nauczymy się akceptować te ograniczenia, to czy możemy pozwolić na to, aby co z nich powstało?
Czy ograniczenie jako potrzeba restrykcyjnej i represyjnej siły jest ródłem cierpienia, lub czy możemy użyć naszych ograniczeń jako siły kreatywnej, która prowadzi nas i okrela nasze znaczenie? Czy możemy powrócić do naszych wczesnych lat, odnaleć te ograniczenia, a potem wybrać je ponownie jako doroli? Jaka jest cielesna różnica między odczuwaniem w młodoci i w póniejszym życiu?
Badanie skupia się na różnych wrażeniach i emocjonalnych reakcjach pochodzšcych z tych ograniczeń, nawet jeli będzie to prowadzić do nadmiernej stymulacji, apatii, chaosu, spokoju i wielu innych dowiadczeń. Będziemy stawiać pytania o indywidualnš tożsamoć w obrębie relacji międzyludzkich, o rozwój tożsamoci, która nie jest jeszcze w pełni uformowana, ale funkcjonuje w bardzo okrelonej strukturze, o stabilnoć, równowagę i siłę. Będziemy zanurzać się w czyje działania i opory oraz redefiniować okolicznoci powstałe w nich.
Jakie sš cielesne i emocjonalne konsekwencje tego fizycznego badania?
Pomysł i choreografia: Nadar Rosano
Tancerze: Karolina Kroczak, Bartek Figurski, Szymon Osiński
Muzyka:Arvo Part, Har-El Prussky
Konsultacja: Włodzimierz Kaczkowski
Czas trwania: 40 min
Premiera: 25.06.2014
NADAR ROSANO (Izrael)
Jego prace prezentowane były w wielu krajach, m.in. w Hiszpanii, na Litwie, Cyprze, w Korei, Portugalii, Niemczech, Polsce, Holandii, Bułgarii Serbii, Rumunii, Szwajcarii. Obecnie mieszka i tworzy w Tel Awiwie (Izrael). Laureat wielu nagród dla tancerzy i choreografów, a wród nich: drugiej nagrody podczas XXI Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego w Hanoverze (Niemcy) oraz podczas Międzynarodowego Konkursu Tańca w Dusseldorfie (Niemcy). Otrzymał wyróżnienie w Międzynarodowym Festiwalu Miniatur Choreograficznych w Belgradzie, był także finalistš konkursu No Ballet.
Jako pedagog wykłada obecnie Contemporary and ReleaseTechniques m.in. w Izraelu, Polsce i Stanach Zjednoczonych.
20:00 Laura Aris Alvarez, Open wound, chor. Laura Aris Alvarez
film UltimaVez,Here After, reż. WimVandekeybus // 15 zł
Laura Aris Alvarez, Open wound, chor. Laura Aris Alvarez
Spraw aby niewidoczne stało się widoczne
Ze rodka ukrytego zamkniętego pokoju
od wewnštrz
najbardziej intymnie
z brzydoty
tego co niewypowiedziane
niepokazane
Czego nawet nie chciałe nazwać
Open Wound jest częciš solowych mikroakcji, przedstawień stworzonych przez Laurę Aris podczas jej dwuletniej rezydencji w Hong Kong Academy for Performing Arts (2013-2014). Laura interesuje się dialogiem pomiędzy tańcem współczesnym, a innymi dyscyplinami oraz relacjš performera z widzem. Artystka przenosi dowiadczenia osobiste zaczerpnięte ze sfery prywatnej w pracę scenicznš. Kładzie nacisk na tworzenie sugestywnych obrazów ruchomych wielkiej urody i siły emocjonalnej.
film UltimaVez, Here After, reż. WimVandekeybus
Here After jest kinowš adaptacjš spektaklu Puur(2005, choreografia i reżyseria WimVandekeybus). Film jest połšczeniem fikcji i tańca, z wyranie silniejszym naciskiem na fikcję w stosunku do poprzednich filmów Vandekeybusa. Podczas gdy w Blush(2005, film oparty na spektaklu o tym samym tytule) choreografia wspierała fabułę, w Here After narracja jest znacznie bardziej widoczna. Jest to historia, w której ciało i ruch przekazujš emocje aktorów. Słabsze jakociš, ale piękne ujęcia w formacie Super 8, ukazujšce wyizolowanš społecznoć (będšce również częciš przedstawienia Puur) zostały zmontowane przez Dietera Diependaela z obrazami Super 16 nakręconymi na póniejszym etapie w naturalnym otoczeniu i studiu filmowym. Rezultatem jest porywczy i pozostajšcy w pamięci film z gatunku fikcji. W Here After możemy usłyszeć ucinane dwięki przygotowane przez włoskiego kompozytora Fausto Romitelli oraz liryczne utwory Davida Eugene Edwardsa (WovenHand). Takie połšczenie obrazu i muzyki wyzwala intensywne reakcje emocjonalne u widzów. W lad za spektaklemPuur, który został entuzjastycznie przyjęty podczas Festiwalu dAvignon w 2005, Here After ukazał talent Vandekeybusa jako twórcy filmowego. Poprzez retrospekcję film opowiada historię izolowanej społecznoci, w której szalony tyran nakazuje dzieciobójstwo. W scenach ruchowych obserwujemy jak bohaterowie przeżywajš wspomnienia będšc tutaj po (ang. Here After); jakgdyby ich emocje i traumy zostały złapane w pamięć ich ciał. Film ukazuje terror i jego niszczšcy efekt na społecznoć. Zadaje pytania egzystencjonalne o życie/mierć, winę/pokutę, tożsamoć/pamięć, żal/negację oraz władzę/wolnoć.
2 maja (sobota)
18:30 RH+, unLIMITed, chor. Hyun Kim // wstęp wolny
"RH +" dance duo Renata Skobo (Serbia-Polska) oraz Hyun Kim (Korea). Synergia dwóch osobowoci, fuzja dwóch kultur, kombinacja dwóch indywidualnoci, które popycha taniec. Duo które połšczył ruch oraz wiedza odnajdywania podobieństw w swojej różnoci.
Występ unLIMITed nasze granice sš nieograniczone. Nasze więzi nie maja granic. Przekrocz granice, przekrocz różnice, nie zrywaj więzi. Przekrocz limity i pozostań UNLIMITED.
Wystšpiš: Renata Skobo oraz Hyun Kim
Choreografia:Hyun Kim
Koordynacja artystyczna: Renata Skobo
Muzyka: Tomasz Młynarski
19:00 What Is Written Dance Company, UnSettled, chor. Jean-Pierre, Viviana Rocha
WM2 DANCE Co., FALLING (cz. I FALLING, chor. Wojciech Mochniej; cz. II WHAT
MADE US FLY, chor. OrianaPagnotta; cz. III (.... .... ...), chor. Helen Husak)
W&M PHYSICAL THEATRE, Waiting Rooms in Heaven, chor. WojciechMochniej
i Melissa Monteros // 25 zł
What Is Written Dance Company, UnSettled, chor. Jean-Pierre, Viviana Rocha
Unsettled to spektakl luno oparty na prawdziwej historii człowieka, uwikłanego w przestępczy wiat mafii, korupcji i przemocy. Ten spektakl to próba eksploracji ekstremalnych dowiadczeń emocjonalnych poprzez przeniesienie ich na sferę ruchowa. Chcemy aby odkrył granice wytrzymałoci człowieka i jak daleko mogš się one przesunšć w walce o przetrwanie.
Unsettled to emocjonalna podróż przez zakamarki wiadomoci człowieka postawionego przed wyborem pomiędzy moralnociš i prawem a instynktem przetrwania i złem koniecznym.
WhatisWritten Dance Company to niezależna grupa taneczna założona w 2014 roku przez absolwentów Kingston University w Londynie: Polę Krawczuk, Jean Pierrea i Viviane Roche. Grupa składa się z tancerzy specjalizujšcych się w różnych dziedzinach tanecznych i teatralnych takich jak: taniec współczesny, taniec fizyczny, hip hop, aktorstwo czy praca z głosem. WhatisWritten jest platformš stworzonš do eksploracji tanecznej indywidualnoci, przekraczania barier i tworzenia nowego języka ruchowego. Poprzez fuzję różnych stylów konsekwentnie dšży do tworzenia innowacyjnych spektakli majšcych na celu ukazanie widzowi tańca jako sztuki przełamujšcej bariery, niosšcej ponadczasowe przesłania i skłaniajšcej do głębszych refleksji na temat życia i natury człowieka.
Dyrektor Artystyczny/ ArtisticDirector: Pola Krawczuk
Choreografia/ Choreography: Jean-Pierre, Viviana Rocha
Kompozytor/Composer: David Devyne
Aranżacjawietlna/ Lighting Design: Jean-Pierre
Obsada/ Cast: Pola Krawczuk, Jean-Pierre, Vivianna Rocha
W&M PHYSICAL THEATRE, Waiting Rooms in Heaven, chor. Wojciech Mochniej i Melissa Monteros
Najnowszy spektakl W&M PhysicalTheatre, WaitingRooms in Heaven, miał swojš premierę na Uniwersytecie Calgary. Prezentacja sztuki zbiegła się w czasie z obchodami 20-stej rocznicy powstania grupy.
Historia W&M PhysicalTheatre, założonego w roku 1994, zaczęła się w Polsce, gdzie Melissa Monteros i Wojciech Mochniej, założyciele grupy, spotkali się w lšskim Teatrze Tańca.
Włanie tworzyli [lšski Teatr Tańca] pierwszš profesjonalnš grupę tańca współczesnego w Polsce. Włanie runšł mur. Był rok 1991, wspomina Monteros,
Swojš pierwszš wspólnš sztukę zrobilimy [Wojciech i ja] w 1993 r. Grupę teatralnš stworzylimy pod koniec roku 1994.
Zespół wyjechał z Polski w 2000 r., po tym jak stało się jasne, że muszš się przenieć ze względów finansowych.
Założylimy grupę w Gdańsku. Bylimy tam przez długi czas, szeć czy siedem lat, nim poczulimy, że nigdy nie dostaniemy dofinansowania. Miałam dom. Sprzedałam go. Połowę swojej pensji wpłacałam do banku, bym mogła zapłacić polskim tancerzom. To były ciężka walka
Razem z Wojciechem w końcu stwierdzilimy, że zbyt ciężka. Chcielimy też pracować w jednym miejscu, a w tym czasie podróżowalimy cišgle pomiędzy Polskš i Kanadš, co było drogie i problematyczne.
Dwadziecia lat póniej, zaangażowanie Monteros i Mochnieja w pracę grupy nie maleje. Zrównoważenie obowišzków na Uniwersytecie Calgary, gdzie oboje uczš, i zawodowego zaangażowania w tworzenie sztuki z grupš jest kwestiš znalezienia czasu, twierdzi Monteros.
Mylę, że jestemy nieugięci. Niektórzy nas za to krytykujš, inni potrzšsajš głowami. Jeszcze inni być może nas podziwiajš
duża częć pracy na uniwersytecie jest powięcona badaniom naukowym, co daje wielkie wsparcie, ale faktem jest, że nie mamy czasu. Sami musimy go sobie znaleć.
W tym włanie czasie W&M PhysicalTheatre pracowali ostatnio nad WaitingRooms in Heaven, co według Monteros było wietnš okazjš, aby wrócić do motywów i pytań zawartych we wczeniejszych pracach. WaitingRooms in Heavenpróbuje zbadać, jak dowiadczamy wiata, tzn. czy na pewno żyjemy, a nie czekamy, aż życie się wydarzy. Ta sztuka w sumie nie jest o opuszczaniu życia. Jest o tym, czy naprawdę go dowiadczamy. A może to jest niebo? Jeli tak, czemu siedzimy w poczekalni i nic z tym nie robimy? I chociaż lubi zadawać ważne pytania w swoich pracach, Monteros mówi, że nigdy nie próbuje znaleć dla nikogo odpowiedzi, woli, aby widzowie sami znaleli je dla siebie.
http://wmdance.com/
3 maja (niedziela)
18:30 happening artystyczny, Pracownia METAfizyczna i gocie // wstęp wolny
19:30 Grupa Wokół Centrum, Makia, chor. Agata Syrek // PREMIERA // 15 zł
20:15 C&C Company, Maria Addolorata, chor. Carlo Massari i Chiara Taviani // 20 zł
C&C Company, Maria Addolorata, chor. Carlo Massarii Chiara Taviani
C&C company / Carlo Massari and Chiara Taviani
Współprodukcja: U.O.T
wiatła: MassimilianoSacchetti/ Francesco Massari
Muzyka: Banda Ionica Marcia Funebre, Johnny Cash feat. U2 The wanderer, Miranda Martino /Henry Mancini - MeglioStasera, Fred Astaire - Cheek to Cheek
Maria Addolorata jest analizš, niebezpiecznym badaniem rzeczywistego momentu cierpienia.
Dwoje ludzi przechodzšcych przez ten stan, zupełnie nierozpoznawalnych społecznie, najbardziej zwykłych i przeciętnych jakich można znaleć, dwójka współczesnych ofiar, które starajš się przetrwać
przetrwać wydarzenia, lub dokładniej przetrwać siebie.
Nie wychodzimy od historii, ponieważ cierpienie jest jednš z tych rzeczy, które nie majš korzeni, jest nieoczekiwane i nieprzewidywalne. Po prostu na nie czekamy, aż nas uderzy, stanie się siłš napędowš fizycznej reakcji.
C&C jest kolaboracjš pomiędzy dwójkš niezależnych artystów: Carlo Massari i Chiarš Taviani. Tancerze spotkali się po raz pierwszy w 2010 r. w kompanii BallettoCivile pod opiekš artystycznš Michela Lucenti.
W 2011 r. stworzyli swój pierwszy spektakl Corpo e Cultura, następnie 012 (2012 r.), Maria Addolorata (2013 r.) oraz Tristissimo (2014 r.). C&C gocili ze swoimi produkcjami na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. Be Festival (Wielka Brytania), ImPulsTanz (Austria), AccidentalFestival (Wielka Brytania), Luckytrimmer (Niemcy), Wonderland (Włochy), FuoriLuogo (Włochy), Quinzena de dança de Almada (Portugalia), Mc 11 Paris (Francja) , EdinburgFringeFestival (Wielka Brytania), Manipulate Visual Theater (Wielka Brytania)
Spektakl Maria Addolorata zdobył pierwszš nagrodę jury na Festiwalu HiverOclytes/ Leshivemales Avignon (Francja), drugš nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Hannover w 2014 r. (Niemcy), nagrodę Premio PalcoAperto 2014 Pim Off w Milanie, drugš nagrodę za choreografię na Festiwalu Corto in DanzaCagliari (Włochy).
Ceny biletów:
Wydarzenia towarzyszšce: wstęp wolny
Spektakle: 15, 20, 25 zł
karnet dla warsztatowiczów CIAŁOWANIA: 65 zł
KIEDY: 30 kwietnia - 3 maja 2015 r.
GDZIE: Nowohuckie Centrum Kultury, al. Jana Pawła II 232, Kraków
WIĘCEJ INFORMACJI:
http://festiwalspacer.pl/
https://www.facebook.com/festiwalspacer
http://kcc.nck.krakow.pl/
https://www.facebook.com/kcc.nck
|