Punktem odniesienia wystawy jest Nikifor Krynicki. Na jego twórczoć składajš się obrazy malowane zazwyczaj akwarelš lub gwaszem na tekturkach, kartkach z zeszytu, znalezionych lub otrzymanych skrawkach papieru. W autoportretach często pozował na ważnš osobę, rekompensujšc sobie w ten sposób brak szacunku ze strony innych. Pejzaże, architektura oraz widoki wnętrz przedstawiajš wiat alternatywny, zawierajšcy wszystko to, co było dla Nikifora ważne i piękne. Pozostali twórcy, których dzieła znajdš się na wystawie, reprezentujš podobnš do artysty z Krynicy postawę wiatopoglšdowš oraz twórczš.
Alina Dawidowicz została nazwana Nikiforem w spódnicy. Jej małe obrazki również malowane były na kartonikach czy kawałkach kartek z zeszytów. Używała farb akwarelowych oraz pisaków. Sztuka była dla artystki sposobem twórczego zapełnienia czasu. Swoje kolorowe obrazki, będšce kopiami znanych dzieł wyszukiwanych w albumach sztuki, ofiarowywała znajomym i rodzinie.
Edward Dwurnik to jedyny w tej grupie twórca, który ukończył uczelnię artystycznš. Sztuka jest dla niego profesjš i sposobem komentowania współczesnej rzeczywistoci. W swoich wczesnych pracach inspirował się Nikiforem. Podpatrujšc Mistrza, naladował jego sposób malowania: wyrany kontur, intensywne plamy barwne. Tworzył dzieła o podobnej tematyce. Szczególne wrażenie zrobił na nim styl Nikiforowych obrazków ukazujšcych architekturę miejskš.
Marek Krauss przybrał pseudonim Nikifor Warszawski. Podobnie jak Nikifor Krynicki, będšc osobš nie w pełni sprawnš, musiał pokonać wiele trudnoci, aby jego twórczoć była zauważona i doceniona. W swojej sztuce prowokuje i przekazuje swoje rozumienie społecznej roli artysty. Jego barwne obrazki, zazwyczaj formatu A4, malowane gwaszem na papierze, sš komentarzem do aktualnej sytuacji politycznej, społecznej, moralnej i kulturalnej.
Nikifor Krynicki (18951968) malarz pochodzenia łemkowskiego. Urodził się w Krynicy, gdzie mieszkał przez większoć swojego życia. Nie potrafił dobrze pisać ani czytać, po matce odziedziczył wadę wymowy, miał kłopoty ze słuchem. Malował i żebrał, nie będšc w stanie utrzymać się ze sprzedaży swoich obrazków. Twórczoć Nikifora odkrył w 1930 roku Roman Turyn, który pokazał jš mieszkajšcym w Paryżu kapistom, jednak pierwsza jego wystawa została zorganizowana dopiero w 1949 roku przez Ellę i Andrzeja Banachów. Udało im się pokazać prace Nikifora między innymi w galerii Diny Vierny w Paryżu, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Galerie La Proue w Brukseli, Historisches Museum we Frankfurcie nad Menem oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Hajfie.
Alina Dawidowicz (19182007) córka Leona Chwistka, malarza, teoretyka sztuki, matematyka, filozofa. Z wykształcenia matematyk, przez wiele lat była adiunktem na Politechnice Krakowskiej. Od młodoci interesowała się sztukš. Po przejciu na emeryturę w latach 80. zaczęła intensywnie tworzyć miniaturowe akwarele i rysunki w liczbie około 20 tygodniowo. Każdš z prac naklejała na kawałek kolorowego papieru lub tektury, który miała akurat pod rękš, wykorzystywała w tym celu koperty, stare prospekty i gazety. Obrazki przedstawiajš pejzaże, architekturę, ludzi, zwierzęta, motywy sakralne. Większoć tematów została zaczerpnięta ze zdjęć, gazet lub albumów powięconych sztuce.
Edward Dwurnik (ur. 1943) studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Bardzo duży wpływ na kształtowanie się jego języka wypowiedzi artystycznej miała twórczoć Nikifora. W drugiej połowie lat 60. rozpoczšł pracę nad swoim największym i najstarszym cyklem Podróże autostopem. Obrazy wchodzšce w jego skład sš współczesnymi wedutami miast, ujętymi z lotu ptaka, o charakterystycznej rysunkowej formie. Obok tego cyklu Dwurnik maluje także portrety ludzi, obrazy odnoszšce się do sytuacji społecznej i politycznej, w tym do wydarzeń z okresu komunizmu, oraz od 2000 roku obrazy nawišzujšce stylem do abstrakcyjnego ekspresjonizmu.
Marek Krauss (ur. 1955) mieszka w Legionowie. W latach 19621968 jako dziecko z porażeniem mózgowym przebywał w zakładzie psychiatrycznym w Garwolinie. Ukończył szkoły specjalne: podstawowš, a następnie zawodowš, zdobywajšc tytuł introligatora. Maluje przede wszystkim gwaszem oraz akwarelš na papierze, jego obrazy dotyczš zazwyczaj życia codziennego oraz aktualnych tematów społeczno-politycznych. W 1998 roku odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna w Domu Kultury w Mińsku Mazowieckim. W 2012 roku Marek Krauss stworzył program Centrum Sztuki Art Brut, wspierajšcy poczštkujšcych artystów, prowadzi zajęcia plastyczne sztuki naiwnej w Gminnym Centrum Kultury w Łajskach koło Legionowa.
Wystawie będzie towarzyszył polsko-angielski katalog.
|