Motywem przewodnim wystawy sš dwa pojęcia często traktowane jako przeciwstawne logika i emocja. Napięcie między nimi stanowi według organizatorów zasadniczš cechę współczesnej sztuki japońskiej. Wystawa jest próbš znalezienia istoty japońskoci, przedstawienia jej w różnych kontekstach oraz okrelenia decydujšcych wyróżników jej estetyki.
Na wystawie prezentujemy prace 13 japońskich artystów, w tym architekta i grafika, wykonane w takich mediach jak: fotografia, malarstwo, rysunek, manga, rzeba, instalacja, obiekt, wideo, ceramika i plakat.
Punktem wyjcia wystawy sš konceptualne fotografie i obrazy Kojiego Enokury (19421995), artysty zaliczanego do kierunku Mono-ha, kładšcego nacisk na logikę i precyzję języka wypowiedzi artystycznej. Zdjęcia fotografa młodszego pokolenia, Taijiego Matsuego (ur. 1963), prezentujšce widoki z lotu ptaka wybranych obszarów Japonii, stanowiš próbę zmiany rzeczywistoci w abstrakcyjny, płaski obraz. Z kolei obrazy Hiroshiego Sugito (ur. 1970) powięcone sš konceptualnym ujęciom deszczu oraz tego, jak go dowiadczamy. Pochodzšce z Kolekcji MOCAK-u szczegółowe rysunki oraz obraz autorstwa Shinjiego Ogawy (ur. 1959) to przedstawienie wybranych elementów europejskiej rzeczywistoci w japoński sposób. Nieme plansze Yuichi Yokoyamy (ur. 1967) to klasyczny przykład mangi, ukazujšcy opowieć pozornie pozbawionš akcji, w której z ust geometrycznie narysowanych postaci wychodzš puste dymki. Teppei Kaneuji (ur. 1978) prezentuje przedmioty codzienne unieruchomione za pomocš gipsu, pozbawione przez to swojej funkcji i zamienione w rzeby. Kolejnš abstrakcyjnš konstrukcję, złożonš z tysięcy połšczonych ze sobš czerwonych plastikowych słomek, stworzył architekt Akihisa Hirata (ur. 1971). Tateyama obiekt autorstwa Noe Aoki (ur. 1958) składajšcy się z niewielkich stert kostek mydła, spiętych za pomocš stalowych linek, przywołuje natomiast obraz japońskich gór. Prace Tatsuo Miyajimy (ur. 1957) oraz Ryoji Ikedy (ur. 1966) wykorzystujš program komputerowy, za pomocš którego dane bšd wartoci matematyczne przekształcane sš w życiowe symbole. Artyci wskazujš na zwišzki człowieka z nowymi technologiami. Go Watanabe (ur. 1975) przy użyciu modelowania komputerowego tworzy trójwymiarowe przedstawienia naczyń wyglšdajšcych jak zdjęcia prawdziwych przedmiotów. Ręcznie dekorowana ceramika Masayasu Mitsuke (ur. 1975) odwołuje się do znaczenia detalu i tradycyjnej japońskiej precyzji. Z kolei grafik Kazunari Hattori (ur. 1964) prezentuje plakaty, w których wykorzystuje proste geometryczne kształty i wizualnie operuje tematem wystawy.
Przygotowana wspólnie z The Japan Foundation wystawa pokazywana była wczeniej w Museum Haus Konstruktiv w Zurychu. W Krakowie uzupełnilimy jš o prace Shinjiego Ogawy pochodzšce z Kolekcji MOCAK-u. Ostatniš instytucjš, w której będzie prezentowana, jest Kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale) w Niemczech.
|