POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
29-05-2014      -   30-05-2014
Śródmiejski Ośrodek Kultury
Projekt poetycko-muzyczny "Namuz(yk)owywanie poezji"
Śródmiejski Ośrodek Kultury

31-027 KrakĂłw
ul. Mikołajska 2
tel. 12 422 08 14
tel. 12 422 19 55

Œródmiejski Oœrodek Kultury w Krakowie
ul. Mikołajska 2
13:00
       
 
Literatura
Stowarzyszenie FRAGILE zaprasza do
Œródmiejskiego Oœrodka Œródmiejski Oœrodek Kultury w Krakowie
29 - 30 maja 2014 r.

Projekt poetycko-muzyczny: "Namuz(yk)owywanie poezji"

Dzień pierwszy

I. Poezja Zbigniewa Herberta a muzyka Przemysława Gintrowskiego
Prowadzenie: dr hab. Marek Karwala

Tematyka wykładu:
- mówić będziemy o próbie umuzycznienia tekstów uznanych za pełne i skończone, w których teoretycznie nie ma już miejsca na muzykę, w zwišzku z ogromnym zagęszczeniem kontekstów kulturowych, które muzyka mogłaby tylko zagłuszyć;
- krótko o owych kontekstach kulturowych, a także o istocie tradycji z perspektywy kulturowej, filozoficznej, literackiej; Biblia, mitologie (głównie œródziemnomorskie), sztuki piękne jako punkty odniesienia i inspiracja dla poety;

Warsztaty:
- próby pisania utworów lirycznych nawišzujšcych do wybranych przez uczestników kręgów tradycji (poezja refleksyjna o nastawieniu: metafizycznym, filozoficznym…); ekfraza, czyli rodzaj artystycznego opisu dzieła sztuk ikonicznych; poetycka refleksja nad wybitnymi lub jedynie ulubionymi kompozycjami muzycznymi),
- uczestnicy warsztatów mogš się starać pisać „w manierze” Zbigniewa Herberta, czego efektem byłyby wypowiedzi na kształt pastiszu (obecnoœć tzw. dużej metafory, która sprawia, że utwór cechuje osobliwa [czyt. pozorna] prostota, a dopiero całoœć funkcjonuje na zasadzie metafory)albo potraktować temat bardziej swobodnie i, nawišzujšc wzorem Herberta do tradycji, pójœć własnš œcieżkš rozwišzań formalnych.

II. Stachura i „jego” kompozytorzy
Prowadzenie: dr hab. Marek Karwala

Tematyka wykładu:
- nie tylko osoba, ale i dorobek pisarski tego oryginalnego twórcy budziły za jego życia (zm. 1979) i budzš do dzisiaj wiele kontrowersji. Jedni należš do zagorzałych zwolenników tego pisarstwa, inni zaœ równie goršco je krytykujš. Zwykle w takich przypadkach prawda leży poœrodku, więc zapewne i tutaj nie jest inaczej. W przypadku twórczoœci tego autora mamy do czynienia z tekstem, który bez dopełnienia muzycznego pozostaje w większoœci „kaleki” i nieskończony (wszak niektórzy nazywajš Steda „grafomanem”), jego wartoœć tworzy oprócz noœnej muzyki również legenda poety – trampa (kultowoœć); w tym wypadku tekst daje duże możliwoœci interpretacyjne, stšd być może tak ogromna liczba artystów sięgajšcych po utwory Stachury;
- przypomnienie kategorii homo viator i toposu wędrowania (podróże kulturowe, w czasie i w przestrzeni); wędrowanie ku wolnoœci (próby zdefiniowania pojęcia „wolnoœć” – odwołania do definicji słownikowych i stanowisk filozoficznych, m.in. do Ericha Fromma),
- rozpoznanie (w dyskusji) zwišzków pomiędzy słowem poetyckim a muzykš (zaakcentowanie wpływu różnych kompozycji na sposób interpretacji tego samego tekstu poetyckiego); genologiczne wyznaczniki piosenki (zwrócenie uwagi na: rytm, rym, refren, paralelnoœć składników formalnych i treœciowych…),.
Warsztaty:
- pisanie piosenek o „wędrowaniu ku wolnoœci” (rozumianej w wymiarach: artystycznym, pokoleniowym, społecznym, przestrzennym…),

Dzień drugi

III. „Muzycznoœć” poezji Tadeusza Nowaka
Prowadzenie: dr hab. Marek Karwala

Tematyka wykładu:
- powiemy o pozaliterackich korzeniach tej poezji, spoœród których na pierwszy plan wysuwajš się mity plemienne oraz tradycja chrzeœcijańska, objawiajšce się jako współegzystujšce ze sobš obszary. Skupimy się na antynomiach występujšcych na linii miasto-wieœ, gdzie przestrzeń miejska jest niemożliwa do pełnego zaakceptowania przez kogoœ o rodowodzie chłopskim (poeta nasšcza realia współczesne minionš duchowoœciš słowiańszczyzny, baœniowoœciš, nostalgiš za krainš dzieciństwa).
- skupimy się na stosowanych przez Nowaka formach wypowiedzi (odwołuje się do konwencji ballady, pieœni ludowej, psalmu, kolędy, pacierza…), wskażemy na muzycznoœć drzemišcš w samym tekœcie poetyckim, która wykorzystana została przez niektórych kompozytorów (Marek Grechuta);

Warsztaty:
- głównym ich tematem będzie problem „narzucania interpretacji” utworu muzycznego słuchajšcym poprzez rodzaj umuzycznienia (teksty Nowaka zinterpretowane muzycznie przez dwóch kompozytorów – Marka Grechutę i Przemysława Gintrowskiego, którzy w swojej pracy na tekstami zwracali uwagę na inne ich walory; wspólnie zastanowimy się nad tym, czy taka „pomoc” w dotarciu do poezji pomaga jš w pełni zrozumieć „dla siebie”;

- następnš fazš warsztatów będzie próba własnego „muzycznego” zinterpretowania utworu poetyckiego przez wybranych uczestników warsztatów, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na budowę wiersza, jego wewnętrznš muzycznoœć; próba „umuzycznienia” wybranego utworu (także tych napisanych przez uczestników dzień wczeœniej) odbywać się będzie na bieżšco, przy współudziale Adama Łapacza;

IV. Kaczmarski – artysta wszechstronny
Prowadzenie: mgr Barbara Serwatka

Tematyka wykładu:
- Jacek Kaczmarski był artystš wszechstronnym, piszšcym zarówno teksty, jak i muzykę. Nie były to, jak twierdzš niektórzy, tylko utwory nacechowane politycznie, ale również, o czym wie już mniej osób, także te dotyczšce historii, kultury i sztuki. Dlatego też warsztaty rozpoczniemy od wprowadzenia, w którym naszkicowane zostanš obszary zagadnień, poruszanych w twórczoœci artysty,
- kolejnym punktem wykładu będzie wprowadzenie terminu piosenki autorskiej i dyskusja na temat tego, czym ona jest i w jaki sposób różni się od pozostałych rodzajów piosenki (np. od poezji œpiewanej); tu również wspomnienie o integralnoœci tekstu i muzyki, czasem znaczšcej w kontekœcie odbioru, a czasem pozostajšcej na drugim planie, budujšcej jedynie nastrój ;

Warsztaty:
- w częœci warsztatowej skupimy się głównie na ekfrazach Kaczmarskiego, czyli wierszach pisanych o obrazach (interpretujšcych je) wielkich mistrzów œwiatowego i polskiego malarstwa – zostanie zaakcentowana swoista synteza sztuk u Kaczmarskiego – œpiewane ekfrazy, czyli połšczenie muzyki, słowa i obrazu;
- zaproponowanie uczestnikom stworzenia „odwróconej” ekfrazy – inspirujšc się utworami Kaczmarskiego tworzš oni ich ilustrację (technika dowolna, również filmowa), dokonujšc przekładu intersemiotycznego;

Opłata wstępu za dwa dni warsztatów - 10 zł

(iloœć miejsc ograniczona - zapraszamy wszystkich zainteresowanych, szczególnie zaœ młodzież i seniorów - zapisy osobiœcie w ŒOK, ul. Mikołajska 2 lub e-mailowo: namuzykowywanie.poezji@gmail.com)

godz. 19:00
Koncert pt.:
KACZMARSKIEGO SZKICE SŁOWEM (cz.1)
w wykonaniu ADAMA ŁAPACZA

Jacek Kaczmarski zostawił nam ogrom literackich tekstów, z których większoœć nie o polityce mówi (jak utarło się te utwory klasyfikować) a o historii, kulturze i sztuce. Tym razem proponujemy Państwu program, który w całoœci poœwięcony będzie właœnie tej ostatniej kategorii – zabierzemy Was w œwiat ekfraz Jacka Kaczmarskiego, czyli jego utworów pisanych do obrazów i o obrazach wielkich mistrzów polskiego i œwiatowego malarstwa. Kaczmarski szkicuje nam słowem grafiki Norblina, Gielniaka i Picassa, maluje przed nami œwiat z obrazów Matejki, Boscha, Bruegela i innych, Adam Łapacz zaœ pozwoli zaistnieć zarówno utworom autora „Alegorii malarstwa”, jak i dziełom wspomnianych malarzy (koncert będzie miał również wymiar audiowizualny). Zatem, zanim wybierzecie się do Muzeum, zapraszamy do Gminny Oœrodek Kultury w Lanckoronie, gdzie poznacie, czasem zaskakujšce, interpretacje tych bardziej i mniej znanych dzieł sztuki.

Wstęp wolny.
 
http://www.lamelli.com.pl
Miejsce:
Œródmiejski Oœrodek Kultury w Krakowie
ul. Mikołajska 2
 
Godz.
13:00

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury