Wystawa Wisławy Szymborskiej Kolaże jest próbš rozszerzenia obrazu artystycznego polskiej noblistki. Na twórczoć poetki składajš się trzy obszary: poezja poważna, poezja niepoważna i wyklejanki. Ten zespół okrela osobowoć twórczš Szymborskiej. Nie sugerujemy, że każdy z tych obszarów ma taki sam poziom genialnoci, niemniej uważamy, że interpretowanie tej twórczoci wybiórczo sprawia, że obraz osoby, jaki się z niej wyłania, jest niepełny i w pewnym sensie nieprawdziwy.
Wyklejanki to ogromny zespół kolaży, najczęciej o wymiarach pocztówki. Nikt dokładnie nie wie, ile ich powstało, ale kalkulacje statystyczne pozwalajš szacować je na tysišce. Te minimalistyczne kompozycje, tworzone w poszukiwaniu nowych, zaskakujšcych znaczeń, wykorzystujš zderzenia obrazów, a czasami słów. Powstajš oszczędne wierszyki wizualne.
Rok temu MOCAK prezentował twórczoć Jiříego Kolářa, artysty o podobnych zainteresowaniach medialnych jak Szymborska. Ten artysta najpierw szukał swojego medium w poezji, potem w literaturze, a w końcu odkrył kolaż, który stał się w jego twórczoci dominujšcy. U Szymborskiej hierarchia ważnoci jest inna, niemniej mamy tu do czynienia z podobnš próbš wyrażenia całoci siebie. W przypadku osobowoci wielopłaszczyznowych ograniczenie się do jednej formy wyrazu nie rozwišzuje problemu opisania siebie. Nawet kiedy twórca dysponuje tak genialnie opanowanym przekanikiem jak poezja poważna
|