22 stycznia o godz. 17.00 zapraszamy do Apteki pod Orłem, pl. Bohaterów Getta 18 na wykład Anny Marszałek Życie religijne w krakowskim getcie.
Według relacji i wspomnień tych, którzy przeżyli okres istnienia getta krakowskiego, życie religijne Żydów nie uległo zmianie. W połowie 1941 r. Niemcy wyrazili zgodę na otwarcie synagog, a sobotę uznano dniem wolnym od pracy, dzięki czemu Żydzi mogli więcić Szabat. W getcie istniały trzy synagogi: Bikur Cholim, przy ul. Limanowskiego 13, Zuckera, przy ul. Węgierskiej 5 i synagoga rabina skawińskiego Symche Fraenkela, przy ul. Józefińskiej 3. Funkcjonowały także mniejsze domy modlitewne i chasydzkie sztibły. Po zamknięciu bożnic w grudniu 1941 r. zbiorowe modlitwy odbywały się już tylko potajemnie. Konspiracyjnie urzšdzano też luby zgodne z rytuałem żydowskim. W getcie działało kilka grup młodzieży ortodoksyjnej, które zajmowały się studiowaniem Tory. Starano się także przestrzegać Prawa, koszernš macę na więto Pesach sprowadzano do getta z Proszowic, za koszerne mięso przemycano z podkrakowskich Piasków Wielkich. Niezwykłš dbałociš o wychowanie w duchu Prawa i tradycji zasłużył się Dawid Kurzman, opiekun w Zakładzie Sierot Żydowskich. Oprócz niego przedmiotów judaistycznych w getcie nauczali rabin Lazar Panzer i rabin Scheim Klingberg.
wstęp wolny
|