Wystawa Władysława Hasiora w MOCAK-u będzie pierwszš od 40 lat tak dużš, krakowskš prezentacjš prac tego twórcy. Hasior należy do najwybitniejszych polskich artystów. Wystawa w MOCAK-u jest próbš przywrócenia należnej mu pozycji w historii sztuki XX wieku. Pokazanych zostanie około stu prac z lat 19561986, z których częć nigdy nie była reprodukowana. Zaprezentowane zostanš także dokumenty, kroniki filmowe z lat 60., fragmenty filmów Grzegorza Dubowskiego i wiele innych materiałów. Na ich podstawie przedstawimy artystę, który w latach 70. i 80. był polskim towarem eksportowym, jednak za sprawš nieprzychylnego mu rodowiska stał się na wiele lat postaciš trochę zapomnianš.
Hasior porównywany jest z Robertem Rauschenbergiem, prekursorem asamblażu i pop-artu. Dzieła obu twórców wykorzystujš elementy znalezione, mieci symboliczne, których znaczenie jest zależne od różnych uwarunkowań historyczno-społecznych. Tytuł wystawy, dla niektórych kontrowersyjny, uwidacznia paralelnoć inspiracji obu twórców. Obaj korzystajš z symboli, powszechnych w obrębie ich kultury. U Hasiora odnoszš się one głównie do kwestii historycznych i patriotycznych, u Rauschenberga podšżajš w kierunku codziennoci. Pomimo tego, że technika pracy obu artystów jest podobna, a apogeum ich działań przypada na lata 60. i 70., Hasiorowi nie udało się poznać twórczoci Rauschenberga.
Wystawie towarzyszyć będzie prezentacja fotografii Wojciecha Plewińskiego, który przygotowujšc w latach 60. wywiad dla tygodnika Przekrój, odwiedził artystę i wykonał w jego pracowni serię fotografii.
|