wernisaż w sobotę 14 grudnia o godzinie 19:00
LOVE - nosiła tytuł instalacja, którš Mirosław Filonik pokazał w pierwszym Zderzaku, w Krakowie na Dębnikach. Była zjawiskowa. Dwa wietlne węże skrzyżowane w zygzak przecinały na ukos przestrzeń i napełniały galerię różowo-niebieskim wiatłem. Był rok 1990, marzec. Filon, wracajšc z wernisażu, miał stłuczkę na mocie Dębnickim, zderzak-w-zderzak. I od tej pory nie widziano go w Krakowie.
Wystawš "Powrót" przypomni, co zdarzyło się przed LOVE. Zobaczymy remake (w skali 1:20) jego najsłynniejszych prac z lat 80-tych, z czasów grupy Neue Bieremiennost, m. in. "Morderstwo w czerwonym pokoju", "Honoloulou Baboon" czy "Ich bin Wolf". Większoć oryginałów zaginęła lub została zniszczona. Wspomnienia zamknięte w szklanych gablotach? Nie tylko; ważny jest tu tyleż lad materialny, co lad idei, wizualny sygnał, który odsyła do okrelonego rozumienia sztuki. "Powrót" jest nie tylko powrotem do konkretnych prac sprzed lat; przede wszystkim jest refleksjš nad naturš czasu i opowieciš o tym, jak sztuka potrafi go unieważnić. Mówi artysta: "chodziło mi (
) o nałożenie tego, co dowiadcza się postępujšc naprzód z tym, co zachowuje pamięć. (
) stan, w którym poczuciu teraniejszoci towarzyszy poczucie dopiero co minionego, w którym pamięć zachowuje wartoć chwili, momentów nie dajšcych się odtworzyć. (
) Powtarzanie, utrwalanie daje poczucie trwania wartoci, tak jak mantra, która jest cišgłym odradzaniem, regeneracjš".
Mirosław Filonik - urodzony w 1958 roku w Białymstoku, mieszka i pracuje w Warszawie.
Studiował w latach 1980 -1985 na Wydziale Rzeby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tytuł doktora otrzymał w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 2008 roku. W 1985 roku razem z Mirosławem Bałkš i Markiem Kijewskim założył grupę Neue Bieriemiennost, która zaliczana jest do najważniejszych ugrupowań lat 80. w Polsce. Wspólnie zrealizowali dwanacie wystaw, akcji, odczytów. Uważany jest za współtwórcę "nowej ekspresji" i "rzeby postmalarskiej". Od 1990 roku działa indywidualnie. Od ponad dwudziestu lat tworzy instalacje wietlne używajšc lamp jarzeniowych o unikatowej jasnobłękitnej barwie produkowanych dla niego przez firmę Philips Lighting Poland. Artysta sięga do podstawowych form geometrycznych: linii prostych, ukonych, przekreleń, krzyży, które poprzez swojš powtarzalnoć tworzš rytmy oraz układy przestrzenne o bardziej rozbudowanej strukturze. Często umieszcza je na zewnštrz obiektów architektonicznych. Swoje instalacje prezentował na ponad stu wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. w Galerii Zachęta oraz CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, CSW Łania w Gdańsku, w Instytutach Kultury Polskiej w Berlinie Lipsku, Rzymie oraz galeriach zagranicznych: Ateneo de Caracas, Kunstverein Freiburg, Kunstverein- Bonn, Kunstlerhaus Bethanien-Berlin, Witte de With, Center for Contemporary Art- Rotterdam. W 1998 roku artysta został zaproszony do udziału w konkursie zamkniętym na instalację wietlnš do Neue Bundestag w Berlinie. Prace Filonika znajdujš się w zbiorach prywatnych i kolekcjach: Centrum Rzeby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku.
Wystawa została przygotowana ze rodków przyznanych artycie w ramach stypendium Funduszu Promocji Twórczoci MKiDN.
|