Tygodnik Powszechny i Księgarnia Pod Globusem zapraszajš na spotkanie autorskie z Grzegorzem Jankowiczem. Spotkanie poprowadzi Łukasz Wojtusik.
Cmono to rozmowy z trzynastoma wybitnymi pisarzami przeprowadzone przez krytyka i eseistę, redaktora działu kultury Tygodnika Powszechnego", Grzegorza Jankowicza.
Rozmówcami autora sš: Rabih Alameddine, John Ashbery, Lukas Bärfuss, Etgar Keret, Alberto Manguel, Herta Müller, Amos Oz, Orhan Pamuk, Marjane Satrapi, Charles Simic oraz Josef kvorecký, György Spiró i Dubravka Ugreić.
Tytułowe cmono to słowo, które pojawia się w pierwszym tomie Słownika języka polskiego Lindego. Według jednej z legendarnych wersji słynny leksykograf ułożył swš księgę tylko po to, by zrozumieć jego sens. Nie szczędził pieniędzy i czasu, by odkryć sens cmono. Bez skutku. Umarł niespełniony, targany poczuciem klęski, rozgoryczony. Zagadka została rozwišzana dopiero po jego mierci. Odpowied znajdziecie w ksišżce Jankowicza.
O KSIĽŻCE:
Wszystkie wywiady zgromadzone w ksišżce znajdujš swój poczštek w lekturze, dlatego zasadnie można je nazwać rozmowami literackimi, co nie oznacza, że ich jedynym tematem jest literatura. W częci pierwszej Grzegorz Jankowicz pyta o znaczenie i funkcję opowieci w naszym jednostkowym i wspólnotowym życiu. Orhan Pamuk, Etgar Keret, Amos Oz i kilku innych podkrelajš, że bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy dzi opowieci, potrzebujemy wiadomej swych ograniczeń i zalet narracji, za pomocš której opiszemy dookolnš rzeczywistoć, nadamy jej znaczenie, zawišżemy z niš (i z innymi) relację, a także wyrazimy swe poglšdy, zamanifestujemy przekonania, przedkładajšc je naszym rozmówcom pod rozwagę. O owych przekonaniach mówiš pisarki i pisarze w drugiej częci ksišżki, zwracajšc uwagę na społeczne, polityczne i ideologiczne problemy współczesnego wiata: nadużycia władzy, status kobiet, niebezpieczny mariaż polityki i religii, fiasko projektów pomocowych, które państwa zachodnie realizowały w innych częciach globu. Wreszcie w częci trzeciej padajš pytania o słowo jako naczynie gromadzšce sens, jako narzędzie emancypacji i aparat zniewolenia, spoiwo nieprzyległych do siebie myli, odległych wštków i tematów, a także żeton w komunikacyjnej grze, którš prowadzimy każdego dnia, mniej lub bardziej udolnie powtarzajšc klasyczne gesty poetów.
Ale rozmowy Jankowicza nie dotyczš wyłšcznie najważniejszych problemów współczesnego wiata i literatury. Można się z nich także dowiedzieć, kogo kocha Amos Oz? Albo dlaczego Orhan Pamuk szukał szczoteczek do zębów z lat 70. XX wieku? Kiedy Herta Müller postanowiła napisać pierwszš historię? O czym Etgar Keret rozmawiał z policjantem grajšcym w jego filmie olbrzyma? Jak John Ashbery został poetš laureatem stacji MTV? O czym była pierwsza napisana w wieku 9 lat powieć Josefa kvorecký'ego? Gdzie Rabih Alameddine obejrzał Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Hasa? I co Alberto Manguel czytał Borgesowi?
Grzegorz Jankowicz filozof literatury, krytyk i tłumacz. Redaktor działu kultury Tygodnika Powszechnego. Pracownik Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ. Wiceprezes Fundacji Korporacja Ha!art, redaktor jej dwóch serii wydawniczych: Linia Krytyczna i Proza Obca. Juror Nagrody Poetyckiej Silesius. Dyrektor wykonawczy Festiwalu Conrada. Niedawno wydał ksišżkę: Po co jest sztuka? Rozmowy z pisarzami (Kraków 2013).
Wstęp wolny.
Zapraszamy!
|