Korporacja Ha!art zaprasza na spotkanie z wokół "Antologii" Roberta Szczerbowskiego, stanowišcej zbiór trzech utworów, układajšcych się w logiczne ogniwa literackiego rozwoju autora. Pozycja ukazała się w serii Liberatura podczas tegorocznej Ha!wangardy.
Spotkanie poprowadzi Katarzyna Bazarnik.
26 listopada 2013, wtorek, godz. 18:00
Czuły Barbarzyńca, ul. Powile 11, Kraków
O Antologii:
"Antologia: Kompozycje. Księga żywota. Æ" to zbiór trzech utworów Roberta Szczerbowskiego, które układajš się w logiczne ogniwa jego literackiego rozwoju. Ze względu na znaczšcš formę każdego z nich, ich wspólnš oprawę stanowi teczka, pozwalajšca ujšć w jedno trzy odrębne, znaczšce ksišżki, składajšce się na jedno dzieło wpisujšce się w poetykę liberatury.
"Kompozycje" stanowiš zbiór miniatur o różnej, często parabolicznej i surrealistycznej treci, połšczonych wspólnš zasadš formalnš: każde z nich kompozycyjnie odpowiada jakiej formie muzycznej (jak np. fuga, kantata, preludium itp.). Zbiór ten zawiera najwczeniejsze opowiadania Szczerbowskiego, w których pojawiajš się w zalšżkowej formie motywy zapowiadajšce póniejsze, bardziej dojrzałe utwory.
"Księga żywota", nazwana w podtytule przy-powieciš, składa się z pozornie osobnych opowiadań, które jednak korespondujš ze sobš i zazębiajš się fabularnie zgodnie z zasadami domina. Głównym motywem jest mierć i odradzanie się, umieranie i przemiana. Na jej kartach, w formule apokryficznego eposu skondensowana została historia człowieka i jego cywilizacji (żywot), unaocznionej poprzez kulturę (księga). Historycznej podróży w czasie bohatera odpowiada na planie języka ewolucja narratora i stylu, w których przewijajš się odniesienia do najbardziej znanych wiadectw szeroko pojętego pimiennictwa i literatury od powstania pisma po współczesnoć. Jawi się więc czytelnikowi jako dzieło zbiorowe, powstałym na przestrzeni tysięcy lat w tajnym sprzysiężeniu wszystkich pisarzy wszech czasów, dlatego na stronie tytułowej brak autora.
Trzecia pozycja zbioru anepigraf pomylany jest nie tylko jako dzieło anonimowe, ale nawet pozbawione tytułu. Tym razem tekst sprawia wrażenie, jakby w ogóle nie był dziełem autora osobowego. Narratorem i jednoczenie podmiotem jest tu sam tekst, powołany i rozwijany przez obdarzony inteligencjš język, który docieka swojego bytu na stronach-hasłach zróżnicowanego typograficznie dwuksięgu. Tomik składa się bowiem z dwóch tekstów, połšczonych okładkš, lecz otwieranych po przeciwnych stronach woluminu. Od pojedynczego, najpierwszego słowa wyłaniajšcego się z chaosu albo pustki spełnia się w niej jeszcze raz kartezjańska próba wzięcia w nawias wszystkiego, co było wczeniej, w celu odnalezienia pewnej wiedzy na własny temat. O ile "Księga żywota" była próbš uniwersalistycznego ujęcia całej literatury od jej poczštków aż po domniemany kres jej ewolucji, o tyle "Æ" (roboczy tytuł, używany tylko po to, by można było w ogóle mówić o tej pozycji), pomylane jako ostatnia ksišżka, kładzie jej kres definitywnie, redukujšc z tekstu literackiego niemal wszystkie jego atrybuty. Sprowadzony do formuły słownika tekst, generuje co najwyżej potencjał wielowymiarowej szarady albo krzyżówki. Ksišżka natomiast, rozumiana jako co więcej niż tylko nonik tekstu, sama staje się przekazem poprzez swš specyficznš, pełnš wizualnych znaczeń formę, która rozszerza poziom językowy utworu o dodatkowy, pozaliteracki wymiar. W kolejnym, cyfrowym, wcieleniu Æ jedynie używa papierowego nonika (karty pocztowej z kodem QR) do przeniesienia czytelnika w wirtualnš przestrzeń elektronicznego hipertekstu.
Robert Szczerbowski polski pisarz i artysta. Studiował filozofię w Poznaniu i w Warszawie. Poczštkowo zajmował się pisaniem, stopniowo jednak odchodził od sfery języka, w coraz większym stopniu włšczajšc do swoich utworów rodki plastyczne. Jego twórczoć tzw. literacka ma w pewnym sensie charakter konceptualny i można jš postrzegać jako cišg refleksji o znaczeniu pisma i księgi.
"Antologia" ukazała się jako tom 20. serii Liberatura
|