Wystawa w sali audiowizualnej MOCAK-u jest prezentacjš wszystkich zrealizowanych dotychczas filmów Josefa Daberniga (trzy filmy zostały zrealizowane we współpracy z G.R.A.M., Izabellš Hollauf i Markusem Schererem). Artysta przez wiele lat zajmował się rzebš, designem i architekturš, jednak to film i fotografia zdominowały jego język wypowiedzi artystycznej. Projekty i filmy Daberniga cechujš minimalizm i powcišgliwoć, jednak dzięki wrażeniu antropologicznej archeologii sš one wyjštkowo atrakcyjne dla odbiorcy. Oparte na zredukowanych inscenizacjach, przesišknięte sš społecznymi i kulturowymi kontekstami. Filmy mimo swej prostoty zawierajš symbole, odniesienia i komentarze. Prace lawirujšce na granicy paradoksu i dowcipu ukazujš umiejętnoć pogłębiania tematów i skłonnoć artysty do dokonywania przesunięć w obrębie narracji.
W MOCAK-u filmy Josefa Daberniga zostanš prezentowane na dużym ekranie (w formie cišgłej ponadtrzygodzinnej projekcji) oraz na czterech monitorach. Dodatkowo, zgodnie z zamierzeniem artysty widz będzie mógł sam ustalać kolejnoć wywietlanych filmów.
Filmy prezentowane na wystawie: Wisła (1996), Timau (1998; Josef Dabernig / Markus Scherer), Jogging (2000), WARS (2001), automatic (2002; Josef Dabernig / G.R.A.M.), Parking (2003), Rosa coeli (2003), Lancia Thema (2005), Aquarena (2007; Josef Dabernig / Isabella Hollauf), Hotel Roccalba (2008), excursus on fitness (2010), Herna (2010), Hypercrisis (2011), River Plate (2013).
|