Po raz pierwszy w Polsce Galeria MCK zaprezentuje twórczoć rumuńskiego artysty Tary (von Neudorf). Tara najchętniej posługuje się czarnym markerem i czerwonš farbš jego najbardziej znane prace powstały na starych, komunistycznych mapach i planszach szkolnych, w które wrysował karykaturalnš i bezkompromisowš prawdę o naszych czasach. W swojej twórczoci odwołuje się do niewygodnej historii, komentuje też współczesnš politykę zarówno lokalnš, rumuńskš, jak i kwestie uniwersalne. Na wystawie znajdzie się ponad 80 prac mapy, prace na papierze, rzeby, ale także własne ubrania artysty wyszywane, zamalowywane, kreowane w całkowicie autorski sposób. Wystawę Kartograf złowrogiej historii. Tara (von Neudorf) oglšdać można w dniach 4 wrzenia 24 listopada 2013 r.
Tara to jeden z najciekawszych i najbardziej cenzurowanych współczesnych artystów rumuńskich. Jego sarkastyczna, nie pozbawiona czarnego humoru sztuka wywołuje emocje zarówno bardzo mocnš, ekspresyjnš formš, jak i krytycznš treciš. MCK odkrywa Tarę nie tylko dla Polski, ale też dla Europy. Artysta tworzy głównie w Sibiu i w Engelthal, wystawia przede wszystkim w Anaid Gallery w Bukareszcie. Obecnoć jego sztuki w Krakowie to prawdziwe wydarzenie. Rok 2012 przyniósł mu ważnš i prestiżowš Strabag Artaward International i wystawę w Wiedniu.
Wystawa odsłania najważniejsze wštki w twórczoci artysty, które łšczy emocjonalny, skrajnie subiektywny sposób interpretacji trudnych i kontrowersyjnych momentów z historii. Ta swoista historia według artysty obnaża te same, powtarzajšce się, odwieczne mechanizmy politycznej instrumentalizacji, manipulacji i mitologizacji historii na potrzeby władzy oraz strategii kamuflowania nikczemnoci i zbrodni w imię wyższych racji heroizmu, gloryfikacji ofiary, narodu, wiary.
Poprzez pryzmat szeciu wštków tematycznych wystawa prezentuje sylwetkę wyjštkowego artysty tworzšcego na peryferiach Europy, odnosi się także do zagadnienia geopolityki sztuki. Sztuka Tary (von Neudorf) naznaczona jest kontekstem miejsca, z którego artysta pochodzi i gdzie tworzy: Transylwanii. Lokalny kontekst jest okazjš do artystycznej opowieci o tożsamoci, trudnej historii, współistnieniu kultur, niezablinionych ranach, pustce wyludnionych dzi miejsc. Słowaklucze, wokół których koncentruje się jego twórczoć, zostały wypisane na jednej z prac słynnej serii Black Rumania: korupcja, bieda, komunizm, głupota, rasizm, strach, kłamstwa, biurokracja, niepełnosprawnoć, chciwoć, rozpacz (RO, 2005). Komentuje relacje Rumunii i Unii Europejskiej, uczy komunistycznej historii, odkrywa krwawe karty wielkich ideologii. Mapy, więte księgi i symbole religijne, flagi, daty, miejsca kani, trumny, czołgi, medialne przekazy, krew
Mocnš kreskš i wyrazistym kolorem Tara mówi o sprawach ważnych, fundamentalnych.
Tara (von Neudorf)
Artysta urodził się w 1974 roku w Luduş (węg. Marosludas, niem. Ludasch), w Siedmiogrodzie. Po studiach na Wydziale Grafiki Uniwersytetu Sztuki i Dizajnu (Universitatea de Artă şi Design, UAD) w Klużu-Napoce, kontynuował naukę na Wydziale Malarstwa tej samej uczelni. Od 2005 roku zwišzany jest z Anaid Art Gallery w Bukareszcie, gdzie zorganizowano tak ważne jego wystawy jak Black Rumania (2005), Finis Mundi (2007), Generation Djihad (2009), Raving History (2012). Wystawia również za granicš m.in. w Holandii, w Niemczech, w USA, na Węgrzech.
O wystawie pisze dr Monika Rydiger, współkurator wystawy:
Tara (von Neudorf) używa starych szkolnych map z czasów komunistycznych rzšdów Nicolae Ceaușescu, z widniejšcym w kartuszach napisem Republica Socialistă România. Często zniszczone, wyblakłe, naddarte, zarysowuje markerem, zamalowuje czy wręcz zachlapuje, najczęciej czerwonš farbš, przytwierdza do nich zdjęcia, ryciny, fragmenty tkanin. Ale mapa nie jest dla Tary tylko tłem dla artystycznej kreacji czy też zwykłym rodzajem podobrazia. Mapa jest integralnym elementem kompozycji dzieła. Wrysowywane gęstš kreskš formy przenikajš się z obrysem kontynentów, niebieskimi plamami mórz, oceanów i całš resztš kartograficznych znaków. W mapach, zarysowywanych, zachlapywanych farbš, obie warstwy ta malarska i ta kartograficzna tworzš jednš pogmatwanš, niejednoznacznš, heterogenicznš przestrzeń. Jak pisze Diana Dochia: Mapa staje się, w ramach procesu artystycznego, nie tylko sposobem zapamiętywania wydarzeń z przeszłoci, ale również sposobem opisywania aktualnych stanów. Superpozycja rysunku na już istniejšcš powierzchnię mapy to synteza tego, co Tara uznaje za pole wymagajšce dyskusji.
Widoczne w pracach artysty cišgłe napięcie pomiędzy tym co wewnętrzne i zewnętrzne, subiektywne i uniwersalne, przeszłe i obecne, prowincjonalne i globalne, ten cišgły ruch outside in, inside out to znamienny rys dzisiejszej kultury. Złożony charakter sztuki Tary pogłębiajš niezwykła wiedza i wiadomoć historyczna artysty, jego absolutnie bezkompromisowa postawa wobec wszelkich politycznych manipulacji i totalitarnych strategii. Mapy Tary o niezwykle mocnych i ekspresyjnych walorach formalnych ujawniajš to ze zdwojonš siłš. Nie jest bez znaczenia fakt, że Tara (von Neudorf) urodził się w Siedmiogrodzie, w jednej z małych miejscowoci okręgu Mureş. W kontekcie pogmatwanych i bolesnych dziejów tego regionu mapy Tary stajš się swoistš kartografiš poszukiwania straconej tożsamoci.
Sztuka Tary, tak ostra w treci i gwałtowna w formie, mogła zaistnieć dopiero po znamiennym roku 1989, kiedy upadł komunistyczny reżim w Rumunii i rozpadł się cały obóz państw bloku wschodniego.
Organizator wystawy: Międzynarodowe Centrum Kultury i Anaid Art Gallery
Partner wystawy: Rumuński Instytut Kultury
W każdš niedzielę, w cenie biletu zwiedzanie wystawy z przewodnikiem:
godz. 12.00 w języku polskim
godz. 16.00 w języku angielskim
GALERIA MCK czynna: wt.nd. 10.0018.00
bilety: 8 zł pełnopłatny, 5 zł ulgowy, 10 zł bilet rodzinny (osoba dorosła z dziećmi)
|