wir
MONODRAM WEDŁUG POEZJI ANNY WIRSZCZYŃSKIEJ
W wydanym pomiertnie tomie poetka zamieciła cykl Wiersze o ojcu i matce, w którym przejmujšco opisała swoje dzieciństwo, przeżyte w biedzie. Jako córka niezrozumianego malarza Jana wierczyńskiego po latach powraca z Hassliebe (Nienawidzę ojca obrazów. / Jest w nich nasza nędza, powiada w wierszu mam jedenacie lat) do obrazów ojca, tłumaczy go, broni przed oskarżeniami o szaleństwo, rozważa wštek niezrozumianych geniuszy i artystów-nędzarzy. Ten autobiograficzny cykl stanowi w spektaklu punkt wyjcia, pokazujšcy buddyjskš empatię poetki, stajšcej po stronie wykluczanych, poniżanych i biednych. Szczególnym przejawem takiego współczujšcego spojrzenia sš wiersze o afrykańskich kobietach z tomu stylizacji na poezję murzyńskš pt. Czarne słowa, a także odczytywany zwykle (i słusznie) jako protofeministyczny tom Jestem baba. Opowiedziane tam monologi różnych kobiet majš pewnš cechę wspólnš, układajšcš się w kobiecy los sš to kobiety z obszarów ekonomicznie nieuprzywilejowanych, głównie ze wsi. W galerii tych kobiecych postaci sš także wariatki z krakowskich Plant, bezdomne żebraczki, stare siwe kobiety przeżywajšce miłoć swojego życia. Forma monodramu pozwala odejć od dosłownoci tych przedstawień rozmaitych przejawów kobiecego losu, a podšżyć w stronę metafory: kobiety w różnym wieku i o różnym statusie mogš na mocy wspólnego kobiecego dowiadczenia odnaleć się w rozmaitych istnieniach poszczególnych. W tej mierze projekt wirszczyńskiej, który spektakl rekonstruuje, pozostaje bliski wczesnym nurtom feminizmu z lat 60. i 70.
Sceniczna formuła spektaklu teatr ubogi zostanie wzbogacona przez korespondujšce projekcje video, realizowane w krakowskich plenerach, m.in. na Plantach.
Dramaturgia i reżyseria: Piotr Sobolczyk
Asystentka reżysera: Katarzyna Ożgo
Projekcja video, wiatło, dwięk: Marcin Matera
Miejsce wydarzenia: ródmiejski Orodek Kultury, ul. Mikołajska 2, Kraków
Wstęp wolny
Projekt realizowany ze rodków Gminy Miejskiej Kraków.
|