Plakaty umieszczone na fasadzie budynku dawnego składu solnego w Podgórzu sš elementem projektu wpisujšcego się w fascynację Lukáa Houdka wydarzeniami wydartymi z oficjalnych kart historii, w tym przypadku jest to przebieg zdarzeń na terenach przygranicznych.
Na kilkudziesięciu pozowanych współczesnych zdjęciach artysta przypomina zdarzenia z wiosny 1945 roku, kiedy tuż po zakończeniu wojny, a jeszcze przed konferencjš w Poczdamie tysišce niemieckich cywilów zamieszkujšce tereny między Niemcami a Czechami zostało brutalnie wymordowane przez czeskie bojówki. Inicjatorami tych masakr byli członkowie oddziałów rewolucyjnych, jednostek stworzonych w czasie powstania w Pradze, złożonych głównie z partyzantów i ochotników, przekształcanych następnie w oddziały Armii Czechosłowackiej. Do mordów przyczyniali się także czescy cywile, którzy w ten sposób mcili się na swych niemieckich oprawcach. Liczba ofiar (w tym także samobójców) wyniosła ponad 30 000.
Czesi nadal nie chcš otwarcie mówić o tych wydarzeniach, mimo że zostały one już dawno udokumentowane. Luká Houdek oparł swój projekt na precyzyjnych badaniach i faktach historycznych. Tym tematem zainteresował się również ze względu na losy własnej rodziny, która po 1945 roku wprowadziła się do domu opuszczonego przez wysiedlonych Niemców. Systematycznie zbierał wiadectwa osób, które przeżyły masakrę, oraz studiował materiały archiwalne. Na ich podstawie zrekonstruował sceny przedstawiajšce konkretne osoby i prawdziwe wydarzenia.
Artysta posłużył się medium fotografii, jednak w sposób niekonwencjonalny, ponieważ stworzył pozowane sceny przy wykorzystaniu poprzebieranych lalek jako modeli. Podobnš strategię zastosował niegdy Zbigniew Libera, posługujšc się w swoim projekcie ukazujšcym obóz koncentracyjny klockami Lego. Houdek we współpracy z Janš Edrovš, która uszyła ubrania dla lalek, w najdrobniejszych szczegółach odtworzył momenty z wysiedlenia Niemców sudeckich. Realizm przebijajšcy ze sztywnych gestów postaci, rekwizyty oraz otoczenie utwierdzajš odbiorcę w poczuciu wiarygodnoci przedstawianych scen. Jako medium Houdek wykorzystał produkt kultury masowej, będšcy z założenia wyidealizowanym wzorcem prezentujšcym nieprawdziwe cechy człowieka. Kontrast pomiędzy użytym przez artystę przedmiotem a treciš, którš ma przedstawiać, jest rezultatem gry prowadzonej przez Houdka. Na 25 fotografiach umiechnięci Barbie i Ken prezentujš sytuacje zwišzane z wypędzeniem grabieże, gwałty i przemoc, w których biorš udział zabawki, robiš niezwykłe wrażenie.
Temat wysiedlenia Niemców sudeckich do dzi budzi wród Czechów emocje. Temat ten podjšł również reżyser David Vondraček w swoim filmie Zabijanie po czesku oraz pisarz Jakub Katalpa w powieci Niemcy. Artyci poruszajšcy te problemy dšżš po częci do całkowitego rozliczenia się ich narodu z przeszłociš. Poprzez wykorzystywane narzędzia szukajš pęknięć w widzeniu tych zdarzeń przez czeskie społeczeństwo.
Wystawa zorganizowana w ramach 5. Grolsch ArtBoom Festival.
Luká Houdek
Urodzony w 1984 roku czeski fotograf mieszkajšcy w Pradze. Ukończył cyganologię na Uniwersytecie Karola. W swojej twórczoci koncentruje się głównie na fotografii dokumentalnej. Przez długi czas zajmował się relacjonowaniem życia Romów zamieszkujšcych różne częci Europy. W latach 20092010 tworzył reportaż na temat życia i zwyczajów przodków tej grupy etnicznej w Indiach. Współpracuje z czasopismami zajmujšcymi się życiem i kulturš tego narodu.
W ostatnich latach artysta realizował swoje projekty, poruszajšc się po różnych obszarach tematycznych. Skupiajšc się na relacjach międzyludzkich i ich oddziaływaniu na codziennš rzeczywistoć, odkrywał drobne, często niezauważalne elementy, które decydujš o naszej tożsamoci. Houdek zajšł się problemem bycia sobš, a zarazem ukrywania prawdziwego ja pod akceptowalnš społecznie maskš, zarówno w interesujšcym projekcie F 64.0. online (2012), jak i w niezwykle osobistych Anniversary (2012) oraz Dream Life (2012).
Od 2010 roku artystę zajmuje temat powojennych konfliktów pomiędzy czeskš i niemieckš ludnociš, a w szczególnoci transformacje zachodzšce po zakończeniu wojny na terenach przygranicznych. Projekty zwišzane z tš tematykš to: Abandoned Lives (20092012), The Art of Killing (2012), The Art of Settling (20112013), a także You Have to Forget about Johann (2013). Fotografie Lukáa Houdka sš częciš kolekcji Słowackiego Muzeum Narodowego, Muzeum Kultury Romskiej w Brnie oraz kolekcji prywatnych w Czechach i poza granicami tego kraju.
|