Skupienie się na relacjach zachodzšcych między mężczyznami to jeden ze wspólnych mianowników tych trzech filmów artysty Eine Kleine Werke, Cicha noc oraz Mój człowiek. To relacje bardzo mocno obcišżone kulturowo. Ritszel kieruje swój wzrok na społeczne role męskoci. Udaje się z kamerš m.in. do więzienia, stereotypowo kojarzonego z hipermęskociš, która wymknęła się porzšdkowi społecznemu. Mężczynie nie wypada okazywać czułoci, a tym bardziej nie wypada okazywać jej drugiemu mężczynie. Dlatego ich wzajemne stosunki sš pełne napięć, niezwerbalizowanego dystansu, bliskie agresji. Niejednokrotnie wynika to z lęku przed posšdzeniem o homoseksualizm, wcišż napiętnowany społecznie. Bohaterowie filmów Dominika Ritszela, mimo że pokazani w grupie i w relacji do Innego, sš wyizolowani i osamotnieni. Przejmujšce próby porozumienia z Innym i przełamania odosobnienia ujęte sš w nieporadne gesty, desperackie komunikaty niewerbalne, z góry skazane na porażkę.
Dominik Ritszel (ur. 1988, Rybnik)
Zajmuje się wideo i filmem. Interesujš go wszelkie formy obrazowania, tworzenia narracji itp. dotyczšce tych dziedzin. Studiuje Grafikę Warsztatowš na V roku Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Bierze udział w projekcie Curators Network. Jego najważniejsze wystawy to See You All (2012) i Mleczne zęby (2013).
Wernisaż:18.05.2013, 19:30
Galeria Szara Kamienica, Rynek Główny 6
(www.facebook.com/pages/Galeria-Szara-Kamienica/127132150678107?fref=ts)
18.0516.06.2013
WT-PT 13:00-18:00, SB-ND 12:00-16:00
Focus on relations that take place among men is one of the common themes that join Ritszels three films: See You All, No Fun, and Preludium. These relations carry heavy cultural implications, and Ritszel turns his gaze to the social roles of masculinity. Among other places, he takes his camera to the prison, stereotypically associated with hyper-masculinity that has escaped the social order. A man is not supposed to show tenderness, and especially not toward another man. That is why mens mutual relations are full of tension and unspoken distance, with aggression not too far off. This is often an outcome of the fear of the accusation of being gay, which still carries social stigma. Even though they are shown in the context of a group, and in relation to the Other, the protagonists of Dominik Ritszels films are isolated and lonely. Their moving attempts to find a common language with the Other and to break the isolation are clothed in clumsy gestures and desperate nonverbal announcements, destined to fail from the outset.
|