ADAPTACJA SCENICZNA Wojciech Dawid Terechowicz
Na podstawie noweli C. K. Norwida o tym samym tytule,
oraz utworów literackich wybranych przez Urszulę Perlińskš
MUZYKA Richard Wagner
Ad leones nowela pióra Cypriana Norwida z 1882 roku stała się przedmiotem naszej kilkumiesięcznej pracy z powodu bliższego poznania stanowiska poety wobec miejsca sztuki i kultury w wiecie.
Jej autor mocno niepokoi się o miejsce i perspektywy dla kultury w dobie nowych czasów.
Akcja utworu dzieje się w tzw. wiecznym miecie, pełnym okazałych zabytków i dziedzictwa przeszłoci. Rzym, bo o nim mowa, był dla Norwida jednym z najpiękniejszych miejsce na ziemi i zawsze do niego chętnie wracał.
Swoich bohaterów umiecił w samym sercu miasta, w najstarszej kawiarni artystów Cafe Greco, w pracowni rzebiarza oraz na słynnych Schodach Hiszpańskich.
Podobnie jak od poczštków istnienia Cafe Greco, tak i w noweli Norwida w lokalu bywajš artyci rzebiarze, malarz, piewak, redaktorzy, otoczeni tłumem swoich wyznawców i bacznych obserwatorów. Wród tej, pseudoartystycznej menażerii ludzkiej trudno poznać kto jest prawdziwy a kto tylko pozuje.
Czytelnik noweli Norwida na długo zapamięta jego mistrzowski styl opisu bywalców Cafe Greco.
Główna postać utworu prawie nic nie mówi, to rzebiarz z pięknš charcicš, bardziej przykuwajšca uwagę tłumu, niż jej pan. Rasa psa nie jest tu przypadkowa. Właciciel charcicy pracuję nad rzebš, o której głono na miecie, przedstawiajšcš parę Chrzecijan rzuconych na pożarcie lwom, z rozkazu cesarza rzymskiego Domicjana. Stšd też tytuł utworu Ad leones (Dla lwów). Prawdziwš sensacjš dla przesiadujšcych w Cafe Greco staje się wizyta amerykańskiego turysty, korespondenta znanej gazety, który chciałby zakupić dzieło. Przedmiotem pierwszych rozmów goci zebranych w pracowni rzebiarza będzie kwestia życzeń i gustów przybysza z drugiej półkuli.
Czy rzebiarz odstšpi od swojej wizji twórczej, gdy się dowie, że ewentualny kupiec jest w stanie wydać na jego dzieło 15 tysięcy dolarów.? Rozmowy o sztuce zostanš zamienione na rozmowy o pienišdzach. Otóż, tak, rzebiarz odstšpi od swoje wizji Ad leones , zamieniajšc jš na Kapitalizację.
Norwid pisze Ad - leones tuż przed mierciš, inaczej już widzšc miejsce sztuki i artysty, niż we wczeniejszych utworach. Dla każdej społecznoci wieku XIX słowa poety miały wymiar proroctwa. Nowe czasy zdjęły z poety wysokie zadania ale zabrały mu też przywileje. Wolny rynek niszczy artystę i także jego dzieło.
Czy w imię nowoczesnoci kto na tym skorzystał? Na pewno bankierzy.
Ludzie za szukajšc powabu i grzmotu zapomnieli o pięknie.
Ceny biletów:
Bilet normalny 15 zł
Bilet ulgowy 10 zł
Miejsce: Teatr Hothaus ul. Babińskiego 29, teatr znajduje się na terenie Szpitala Specjalistycznego im. dr J. Babińskiego
Rezerwacje: arsharter@arsharter.pl, tel. 606 603 560
|