Stowarzyszenie Willa Decjusza zaprasza w niedzielę, 11 października, o godz. 17.00 na wernisaż wystawy malarstwa Carlotty Bologna, poprzedzony wprowadzeniem Zofii Weiss – Nowiny Konopki. Wystawa zorganizowana została w ramach tegorocznej edycji programu „Ogrody Twórczości”, poświęconego prezentacji sztuki współczesnej w zabytkowej przestrzeni Willi Decjusza, dla upamiętnienia mijającej w 2009 roku setnej rocznicy urodzin Artystki. Wstęp wolny.
Na wystawie zaprezentowane zostaną prace Carlotty Bologna z początku lat pięćdziesiątych XX wieku oraz dzieła późniejsze, operujące metaforą, pełne odniesień do świata metafizycznych, baśniowych wyobrażeń, nawiązujące do poetyki filmu i teatru eksperymentalnego.
Otwarcie wystawy uświetnią: koncert muzyki włoskich mistrzów pt. „Muzyka włoska na dworach Gonzagów” w wykonaniu Kapeli Dworskiej Consortium Sedinum pod kierownictwem artystycznym Urszuli Stawickiej oraz występ Baletu Dworskiego Cracovia Danza, nawiązujące do włoskiego rodowodu twórczości Carlotty Bologna oraz jej związków z teatrem i commedią dell’arte.
Wystawę będzie można oglądać do 21 października, w godzinach 10.00 – 18.00.
Carlotta Bologna, z pochodzenia Włoszka, urodziła się 17 stycznia 1909 roku w Gandawie. W 1914 roku przybyła do Warszawy, kiedy matka jej, wybitna harfistka Lotaria Bologna, otrzymała angaż w Operze Warszawskiej. Nosiła nazwisko matki. Jej ojciec – ceniony za granicą kapelmistrz pochodził z książęcego rodu Gonzagów.
Ukończyła pensję Władysławy Lange, Instytut Filmowy Wiktora Biegańskiego (reżysera, aktora i przyszłego męża) oraz trzyletnią Szkołę Baletową Janiny Mieczyńskiej. Zagrała kilka ról w polskich filmach niemych a później w pierwszych filmach dźwiękowych realizowanych w studio w Joinville pod Paryżem dla amerykańskiej wytwórni Paramount. Pierwszy sukces filmowy odniosła w 1928 roku w "Kobiecie, która grzechu pragnie" w reżyserii Biegańskiego.
W 1930 roku rozpoczęła studia w warszawskiej ASP, w pracowni prof. Tadeusza Pruszkowskiego. W roku 1935 roku przyjechała do Krakowa, gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Wojciecha Weissa. Po uzyskaniu dyplomu (1938) rozpoczęła samodzielną pracę artystyczną, nieustannie poszukując własnych rozwiązań zarówno w sferze treści jak i formy. Po wojnie uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, prezentując przede wszystkim martwe natury i portrety. Mimo kanonów narzucanych sztuce lat pięćdziesiątych i presji samego środowiska, jej malarstwo zdołało oprzeć się wpływom obowiązującej ideologii.
W czasie okupacji odzyskała trzy cenne obrazy włoskich manierystów skradzione z Ambasady Włoskiej, które przechowała, by następnie zwrócić władzom Włoch. W 1966 roku zorganizowała aukcję prac artystów krakowskich na rzecz zalanej przez powódź Florencji. Za więź z Polską i Włochami i cenny wkład w sztukę obu narodów 16 stycznia 1997 roku została odznaczona przez Prezydenta Republiki Włoskiej Oscara Luigi Scaflaro orderem „Commendatore dell'Ordine al Merito della Republica Italiana”.
Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, na Salonie 1959, przyznało Artystce Brązowy Medal, a w 1977 roku na Dobroczynnym Salonie Malarstwa Krakowskiego, z rąk prof. Karola Estreichera otrzymała medal Stanisława Wyspiańskiego. Przez wiele lat działała w Zarządzie TPSP, za co otrzymała honorowe członkowstwo Towarzystwa.
Pierwsza wystawa indywidualna malarstwa Carlotty Bologna zorganizowana została w Krakowie w 1958 roku przez Związek Polskich Artystów Plastyków. Wtedy zaprezentowała najbardziej charakterystyczne dla swojej twórczości prace, sytuujące się na pograniczu metafizyki i metafory, o silnie włoskim rodowodzie. Od tej pory, odrealnione aranżacje przestrzenne z lat wcześniejszych konsekwentnie zaludniają się postaciami wywodzącymi się z tradycji commedia dell'arte. Zaś umownie definiowana praz Nią rzeczywistość przybiera formę nawiązującą z jednej strony do malarstwa włoskiego trecenta, z elementami tamtego pejzażu i architektury, z drugiej zaś do świata dziecięcej wyobraźni.
Prof. Karol Estreicher w roku 1980 tak podsumował dotychczasowe osiągnięcia artystki: „Carlotta Bologna posiada tę samą wysoką kulturę, co jej italscy przodkowie. Każdy przedmiot zamienia w wizję formy i koloru. Jej obrazy uderzają swoistą tematyką, posiadając fabułę na poły bajkową, nie surrealistyczną, ale posługującą się skojarzeniami bliskimi commedii dell'arte. Dlatego malarstwo Carlotty Bologna stanowi w polskiej sztuce współczesnej osobny rozdział i dlatego cieszy się ono tak wielkim uznaniem”.
Carlotta Bologna zmarła 27 marca 2001 roku w Krakowie. Wystawa obrazów w Willi Decjusza przygotowana została w roku upamiętniającym setną rocznicą urodzin Artystki.
Koordynacja projektu:
Katarzyna Trojanowska – kasia@villa.org.pl
Organizator:
Stowarzyszenie Willa Decjusza – www.villa.org.pl
Fundatorzy:
Projekt zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków
Partnerzy Medialni:
TVP Kraków, Radio RMF Classic, „Dziennik Polski”, „Modny Kraków”, „Miesięcznik Społeczno-Kulturalny Kraków”, „Manko”, scenamysli.eu, MMkrakow.pl
|