W związku z działaniami mających na celu zatrzymanie szerzenia się koronawirusa SARS-COV-2, decyzją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jesteśmy zmuszeni odwołać zajęcia i wydarzenia organizowane w terminie 12-25 marca 2020 r. przez Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida w Krakowie (os. Górali 5) oraz wszystkie jego filie, tj.
Kino Studyjne Sfinks (os. Górali 5),
Galerię Huta Sztuki (os. Górali 5),
Nowohuckie Laboratorium Dziedzictwa (os. Górali 5),
Bibliotekę (os. Górali 5),
ARTzonę (os. Górali 4),
Klub Kuźnia (os. Złotego Wieku 14),
Bibliotekę Klubu Kuźnia (os. Złotego Wieku 14).
Pokaz filmu „Cena wszystkiego” w reżyserii Nathaniela Kahna w ramach cyklu „Simple Life – dokument w Sfinksie”. Wstęp wolny.
„Cena wszystkiego” (98 minut) reż. Nathaniel Kahn
Dokument, 2019, USA.
Współczesny obraz rynku sztuki, widziany oczami kolekcjonerów, handlarzy, kuratorów i najlepszych artystów m.in.: Jeffa Koonsa, Gerharda Richtera, Njideki Akunyili Crosby oraz Larry’ego Poonsa. Obrazy Basquiata i Gerharda Richtera sprzedają się na aukcjach za dziesiątki milionów dolarów; wielopiętrowa nadmuchana baletnica Jeffa Koonsa góruje nad odwiedzającymi Rockefeller Center; toaleta z czystego złota autorstwa Maurizio Cattelana została zainstalowana w Muzeum Guggenheima, każdy może ją oglądać i z niej skorzystać. Sztuka współczesna to spektakl, wielkie pieniądze i okładki gazet. Społeczeństwo jest mniej zainteresowane estetycznymi i społecznymi funkcjami sztuki a bardziej znanymi nazwiskami i biznesem, który za nimi stoi. Wielu uważa, że sztuka stała się marionetką w rękach najbogatszych – ekskluzywną inwestycją będącą poza zasięgiem przeciętnego obywatela. Ekskluzywne targi pojawiają się na całym świecie, a kolekcjonerzy wydają majątki i ukrywają swoje trofea w pilnie strzeżonych magazynach. Czy znajdujemy się w środku kryzysu sztuki? Czy wartość dzieła naprawdę może być mierzona w dolarach? Czy te wartości są przypisywane, a jeżeli tak, to kto to robi? Czy taki rynek sztuki ma niszczący wpływ na publiczne muzea i nasz dostęp do dóbr kultury? I najważniejsze, co o konsumpcyjnym charakterze rynku myślą sami twórcy?
Dokument przedstawia odpowiedzi na te pytania i w dynamiczny i zabawny sposób demistyfikuje elitarny świat sztuki współczesnej. Dzięki wyjątkowym wywiadom z artystami, handlarzami, kolekcjonerami i pracownikami domów aukcyjnych, film zabiera nas do głębi ukrytego świata, gdzie nic nie jest takim jakie się wydaje. Zaczynamy rozumieć jak właściwie działa rynek sztuki. Konfrontujemy to z wyzwaniami stojącymi przed artystami w świecie, gdzie sukces może przyjść niespodziewanie tylko po to, by sezon później bezpowrotnie odejść. Widzimy świat, w którym nawet najbardziej cenieni twórcy muszą znaleźć sposób na odparcie pokus rynku, jeżeli nadal chcą posiadać kontrolę nad procesem twórczym.
“Cena wszystkiego” przedstawia złożony portret późnego kapitalistycznego społeczeństwa. Trzymając krzywe zwierciadło naprzeciw naszej konsumpcyjnej kultury, film ostatecznie potwierdza nadzmysłową siłę samej sztuki i głęboką potrzebę jej obecności w naszym życiu.
Simple life – dokument w Sfinksie to cykl, w którym pokazujemy najlepsze i najczęściej nagradzane filmy tego gatunku ostatnich lat, ukazujące jak piękne bywa życie pomimo trudności, które się w nim pojawiają. Dzięki filmowym postaciom wyruszamy w podróż, poprzez którą możemy na nowo odkryć sens otaczającej nasz rzeczywistości. Jest to doświadczenie o tyle niezwykłe, że bohaterami są ludzie tacy jak my. Pokazy odbywają się raz w miesiącu w poniedziałki o godz.19.00.
Szczegółowe informacje:
Kino Studyjne Sfinks
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5, 31-959 Kraków
tel. 12 644 27 65 wew. 32, sfinks[at]okn.edu.pl
www.kinosfinks.pl
www.facebook.com/StudyjneKinoSFINKS
|