Kuba Pierzchała – artysta, fotograf, grafik. Absolwent Wydziału Grafiki ASP w Krakowie. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedago¬gicznego w Krakowie, gdzie swoimi foto-graficzno-cyfrowymi doświadczeniami dzieli się ze studentami kierunków Digital Design, Grafika i Wzornictwo.
www.kubapierzchala.com
Wystawa zdjęć Kuby Pierzchały wykonanych w autorskiej technice laptografii. Twórca używa ekranów LCD zarówno jako źródła światła dla fotografii stykowych, ale również jako wizjerów, punktów widzenia fotografowanej rzeczywistości. Tytuł wystawy jest odwołaniem to koncepcji Internetu rzeczy, zgodnie z którą przedmioty komunikują się w sieci niezależnie od człowieka. Fotograficzna instalacja Kuby Pierzchały ukazuje jak może wyglądać efekt takiej komunikacji.
Wystawa Internet rzeczy łączy dwie nowatorskie koncepcje: nowomedialne pojęcie internetu przedmiotów oraz autorską technikę artystyczną laptografii. W zdjęciowej instalacji Kuby Pierzchały sztuka fotografii spotyka świat nowych mediów, medium analogowe styka się z cyfrowym dosłownie i w przenośni.
Koncept
Autor określenia Internet rzeczy (Internet of Things, IoT) Brytyjczyk Kevin Ashton w 1999 roku zaproponował wizję, w której różne urządzenia samodzielnie, niezależnie od człowieka gromadzą informacje a następnie przesyłają je do internetu za pomocą niewielkich nadajników radiowych o małym zasięgu. W ten sposób w sieci dokonuje się konwergencja miliardów urządzeń, które stają się jej nowymi użytkownikami. Do tej pory jedynymi graczami w infosferze byli ludzie, którzy wprowadzali do niej abstrakcyjne dane. Udostępniając internet przedmiotom, ludzka hegemonia w sieci się skończyła. Internet rzeczy stał się faktem z chwilą, gdy smartfony, laptopy, tablety i telewizory smart tv uzyskały dostęp do sieci aby pobierać aktualizacje. W roku 2014 liczba urządzeń podłączonych do Internetu rzeczy wynosiła 2 miliardy i rosła w niezwykle szybkim tempie, prognozy głoszą, że już za kilka lat każdy z nas będzie posiadał siedem takich urządzeń.
Proces
Kluczowym elementem wystawy Internet rzeczy jest laptografia, autorska technika fotograficzna Kuby Pierzchały polegająca na uzyskiwaniu odbitek stykowych przy użyciu urządzeń z ekranem LCD emitującym białe światło: laptopa, netbooka, tabletu czy smartfona. Przykładając światłoczuły papier do ekranu artysta „zapisuje” zawartość wyświetlacza na czarno-białej fotografii. Uzyskane odbitki są niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju, nie ma dwóch takich samych zdjęć. Stopień naświetlenia, migotanie ekranu, czy szczelność przyłożenia światłoczułego papieru do ekranu zmieniają się w ułamku sekundy, dlatego każda odbitka jest inna. Na fotografiach widoczny jest również element interfejsu każdego z ekranów: przyciski smartfona, czy ramka systemu operacyjnego, zdradzając źródło danej fotografii.
Chmura obrazów
W koncepcji artystycznej Kuby Pierzchały efektem komunikacji urządzeń wyposażonych w ekrany lcd jest czarno-biała, fotograficzna mozaika. Instalacja Internet rzeczy przybiera kształt „chmury”, zawierającej nie dane, lecz obrazy, które po złożeniu tworzą abstrakcyjną całość podzieloną na mniejsze elementy krawędziami ekranów poszczególnych urządzeń. Nawet czerń i biel stykowych fotografii symbolicznie odnosić się może do zerojedynkowego języka mediów cyfrowych.
W autorskim procesie twórca odwraca porządek współczesnej fotografii, która wykorzystuje techniki digitalne do wykonania zdjęcia. Kuba Pierzchała czyni z zawartości ekranów lcd przedmiot swych fotografii, środowisko pikseli zapośrednicza fotografowany wycinek rzeczywistości, zaś technika laptografii nadaje zdjęciom odrealniony, abstrakcyjny klimat.
Zaproponowany przez artystę proces z pozoru przypomina tradycyjną fotografię u jej początków, fascynację światem oglądanym przez wizjer aparatu. Jednak w przypadku Internetu rzeczy Kuby Pierzchały fotografowany jest nie świat , lecz jego obraz na ekranie lcd: laptopa, tabletu, smartfona – urządzeń, które stanowią obecnie coraz większą część naszej codzienności. Obcując z ekranami dłużej i dłużej ich zawartość zaczyna stawać się naszą nową rzeczywistością. Pierwotną rolą fotografii było utrwalanie rzeczywistości, jednak skoro rzeczywistość stopniowo wypierana jest przez ekranowe piksele, w naturalny sposób stają się one przedmiotem fotograficznych przedstawień.
Agnieszka Kamrowska
ARTzona Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 4, Kraków
tel. 12 644-38-98
e-mail: artzona@okn.edu.pl
www.artzona.okn.edu.pl
www.facebook.com/ARTzonaOKN
|