Wystawa w sali audiowizualnej MOCAK-u jest prezentacją wszystkich zrealizowanych dotychczas filmów Josefa Daberniga (trzy filmy zostały zrealizowane we współpracy z G.R.A.M., Izabellą Hollauf i Markusem Schererem). Artysta przez wiele lat zajmował się rzeźbą, designem i architekturą, jednak to film i fotografia zdominowały jego język wypowiedzi artystycznej. Projekty i filmy Daberniga cechują minimalizm i powściągliwość, jednak dzięki wrażeniu antropologicznej archeologii są one wyjątkowo atrakcyjne dla odbiorcy. Oparte na zredukowanych inscenizacjach, przesiąknięte są społecznymi i kulturowymi kontekstami. Filmy mimo swej prostoty zawierają symbole, odniesienia i komentarze. Prace lawirujące na granicy paradoksu i dowcipu ukazują umiejętność pogłębiania tematów i skłonność artysty do dokonywania przesunięć w obrębie narracji.
W MOCAK-u filmy Josefa Daberniga zostaną prezentowane na dużym ekranie (w formie ciągłej ponadtrzygodzinnej projekcji) oraz na czterech monitorach. Dodatkowo, zgodnie z zamierzeniem artysty widz będzie mógł sam ustalać kolejność wyświetlanych filmów.
Filmy prezentowane na wystawie: Wisła (1996), Timau (1998; Josef Dabernig / Markus Scherer), Jogging (2000), WARS (2001), automatic (2002; Josef Dabernig / G.R.A.M.), Parking (2003), Rosa coeli (2003), Lancia Thema (2005), Aquarena (2007; Josef Dabernig / Isabella Hollauf), Hotel Roccalba (2008), excursus on fitness (2010), Herna (2010), Hypercrisis (2011), River Plate (2013).
|