LIPIEC - SIERPIEŃ 2015
Kościół Opactwa OO. Benedyktynów w Tyńcu
TYNIECKIE RECITALE ORGANOWE
SEZON XLI
Organizatorzy:
Rada Dzielnicy VIII Podgórze
Opactwo Benedyktynów w Tyńcu
Domu Kultury „Podgórze”
Kierownictwo artystyczne:
MARIAN MACHURA
KALENDARZ KONCERTOWY
12 lipca
CYPRIAN JAGIEŁŁO – organy
Zespół wokalny SINGET
26 lipca
MAREK WOLAK - organy
Zespół Muzyki Dawnej IL VENTO
9 sierpnia
HENRYK JAN BOTOR - organy
Duet gitar klasycznych
16 sierpnia
JADWIGA KOWALSKA - organy
Bartosz Koziak – wiolonczela
Początek koncertów o godzinie 16.00
Dane nam jest przeżywanie (kontemplowanie) muzyki w kościele – w Tyńcu, miejscu wyjątkowym, zbudowanym na tysiącletniej tradycji – zatem w specyficznych okolicznościach. Wychodząc od słów Anny Kamieńskiej „w słuchaniu muzyki jest istota kontemplacji” i dochodząc do wyjątkowo aktualnego stwierdzenia Andrzeja Szczypiorskiego „muzyka pozwala ludziom schronić się przed złem, brzydotą i nędzą codzienności”, przypomnijmy także inne, głębokie, nośne definicje istoty muzyki. Skreślone piórem wieków.
Muzyka łagodzi obyczaje (Arystoteles).
Muzyka rodzi w sercu pragnienie dobrych uczynków (Pitagoras).
Bez muzyki życie byłoby pomyłką (F. Nietzsche).
Muzyka jest to sztuka smucenia się i cieszenia bez powodu (T. Kotarbiński).
Kto nie ma muzyki w samym sobie, kogo nie wzrusza harmonia słodkich dźwięków, ten jest zdolny do zdrady (W. Shakespeare).
Muzyka jest potrzebą narodów (L. van Beethoven).
Muzyka to początek i koniec ludzkiej mowy (R. Wagner).
Kochać muzykę to jedna czwarta naszego szczęścia (J. Renard).
Od muzyki piękniejsza jest tylko cisza (P. Claudel).
Muzyka jest nieubłaganym zwierciadłem duszy (R. Rolland).
Muzyka jest jedynym i natchnionym dowodem na szlachetność ludzkiego umysłu (J. Broszkiewicz).
Muzyka: najbardziej tajemniczy rodzaj sztuki. Sztuka metafizyczna, najbardziej zbliżająca do Boga (R. Kapuściński).
12 lipca
Wykonawcy:
CYPRIAN JAGIEŁŁO - organy
ZESPÓŁ WOKALNY „SINGET”
W programie:
OLIVIER LATRY (1962)
Salve Regina
(cykl 7-częściowy)
x x x
ALOIS MARX
Missa in honorem S. Henrici imperatoris
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei
x x x
CYPRIAN JAGIEŁŁO (1981)
Improwizacje na temat posoborowej Mszy autorstwa Mariana Machury
CYPRIAN JAGIEŁŁO – jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w kl. organów prof. Józefa Serafina oraz Uniwersytetu Johannesa Gutenberga w Moguncji w kl. organów prof. Gerharda Gnanna. Swoje umiejętności improwizatorskie rozwija pod kier. tytularnej organistki kościoła Saint – Sulpice w Paryżu, Sophie – Veronique Cauchefer – Choplin. Jest laureatem konkursu w Luksemburgu (II nagroda), konkursu muzyki Mozarta „Musik im Kloster Saarn” (III nagroda) oraz nagrody Uniwersytetu Gutenberga. Obecnie pełni obowiązki organisty kościoła św. św. Piotra i Pawła w Krakowie, jest wykładowcą Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, koncertuje – głównie za granicą.
SINGET – zespół wokalny absolwentów i studentów Akademii Muzycznej w Krakowie, powstał w roku 2011, a koordynacją całości przedsięwzięcia zajął się Janusz Wierzgacz. Ze względu na różnorodność temperamentów zrzeszonych osób, zespół doskonale znajduje się w każdym rodzaju muzyki, głównie jednak koncentruje się na wykonywaniu utworów a cappella oraz oratoryjno – kantatowych zapomnianych kompozytorów okresu klasycyzmu i romantyzmu (wśród których znalazły się niedawno odkryte cztery XIX – wieczne msze twórców austriackich). Od sierpnia 2014 zespół podjął stałą współpracę z francuskim festiwalem „Estivales en Puisaye”; może też poszczycić się prawykonaniami: utworów konkursowych na festiwalu „Omnia beneficja” w St. Sączu oraz kompozycji „Owoce życia” E. Popławskiego w ramach koncertu autorskiego w krakowskiej Akademii Muzycznej.
26 lipca
Wykonawcy:
MAREK WOLAK - organy
ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ „IL VENTO”
KATARZYNA KUCIA - sopran
EWA KIERES - obój barokowy
KATARZYNA PILIPIUK - obój barokowy
ANNA WIKTORIA SWOBODA - teorba
ANNA HUSZCZO - klawesyn
W programie:
ALEXANDRE GUILMANT (1837 – 1911)
III Sonata organowa c-moll op. 56
Preludio (Allegro maestoso e con fuoco)
Adagio
Fuga (Allegro moderato)
CHARLES-MARIE WIDOR (1844 – 1937)
Méditation z I Symfonii organowej c-moll op. 13
MAURICE DURUFLÉ (1902 – 1986)
Fugue sur le Carillon des Heures de la Cathédrale de Soissons op. 12
x x x
ANTONIO VIVALDI (1678 - 1742)
Aria “Domine Deus”
GEORG FRIEDRICH HAENDEL (1685 - 1759)
Aria “Cara speme, questo core”
ANTONIO VIVALDI
Sonata triowa g –moll
Allegro
Largo
Allegro
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685 – 1750)
Aria “Ruhig und in sich zufrieden” BWV 204
x x x
MAX REGER (1873 – 1916)
Introdukcja i passacaglia d - moll
MAREK WOLAK – naukę gry na organach rozpoczął w PLM w Krakowie w kl. Jacka Kuliga (w 1981 otrzymał I nagrodę Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów). W Akademii Muzycznej w Krakowie studiował w kl. organów prof. Jana Jargonia (dyplom z wyróżnieniem 1988); na rocznym stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki przebywał w Folkwang Hochschule für Musik w Essen (kl. prof. Gisberta Schneidera). Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich (m.in. Mechelen, Zurych, Essen), najważniejszych festiwalach organowych w Polsce, także w Niemczech, Rumunii, Słowacji i USA. Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną: był asystentem prof. J. Jargonia, obecnie udziela się w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej AM i Uniwersytetu Papieskiego JP II w Krakowie oraz Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II st.
IL VENTO jest zespołem muzyki dawnej, skupiającym absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie, których wspólną pasją jest wykonywanie muzyki renesansu, baroku i klasycyzmu na historycznych instrumentach dętych i szarpanych. Członkowie zespołu kontynuują lub odbyli już studia za granicą (Niemcy, Włochy), uczestniczyli w wielu kursach mistrzowskich, m.in. w Dartington (W. Brytania), Veronie (Włochy), Trossingen (Niemcy), Brezicach (Słowenia), Lidzbarku Warmińskim, Warszawie. Artyści występują w różnych konfiguracjach instrumentalnych w zależności od wymagań repertuarowych.
9 sierpnia
Wykonawcy:
HENRYK JAN BOTOR - organy
MICHAŁ LAZAR - gitara
ANDRZEJ PIOTROWSKI - gitara
W programie:
CAMILLE SAINT – SAËNS (1835 – 1921)
Fantazja Des – dur op. 101
MAURICE DURUFLÉ (1902 – 1986)
Prélude et fugue sur le nom d’Alain
CHARLES – MARIE WIDOR (1844 – 1937)
Toccata z V Symfonii organowej f – moll op. 42
x x x
DOMENICO SCARLATTI (1685 – 1757)
Sonaty: L. 108, K. 141
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756 – 1791)
Sonata semplice KV 545
WITOLD LUTOSŁAWSKI (1913 – 1994)
Bukoliki
x x x
HENRYK JAN BOTOR (1960)
Improwizacje organowe
Transkrypcje utworów na dwie gitary (w oryginale na fortepian) autorstwa wykonawców.
HENRYK JAN BATOR – kompozytor i organista, w krakowskiej Akademii Muzycznej studiował kompozycję pod kier. prof. Marka Stachowskiego (dyplom 1989) oraz grę na organach w kl. prof. Mirosławy Semeniuk – Podrazy (dyplom z wyróżnieniem 1989). Umiejętności swe doskonalił u Jana Jongepiera w Holandii (improwizacja) oraz Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana (Letnia Akademia Organowa w Haarlem). Jako organista koncertuje w kraju i za granicą – często wykonując własne kompozycje i improwizując. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W krakowskiej Akademii Muzycznej uczy improwizacji fortepianowej i organowej.
MICHAŁ LAZAR – jest studentem III roku Akademii Muzycznej w Krakowie w kl. gitary dr hab. Michała Nagy. Obok repertuaru klasycznego chętnie wykonuje także utwory muzyki współczesnej (jest finalistą Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców), rozrywkowej, współpracuje z teatrami, wokalistami – wykonawcami poezji śpiewanej. Jest wielokrotnym laureatem konkursów ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Tworzy duet gitarowy z Andrzejem Piotrowskim, z którym zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Olsztynie.
ANDRZEJ PIOTROWSKI – jest absolwentem klasy gitary Dariusza Michałowskiego w PSM I i II st. w Suwałkach, wielokrotnym laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Za swoją działalność koncertową w Suwałkach i osiągnięcia artystyczne otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Suwałki, był też stypendystą Dyrektora Centrum Edukacji Muzycznej w Warszawie. Od 2010 był studentem budownictwa na Politechnice Krakowskiej, od 2013 jest studentem Krakowskiej Akademii Muzycznej w kl. gitary prof. Janusza Sochackiego.
26 sierpnia
Wykonawcy:
JADWIGA KOWALSKA - organy
BARTOSZ KOZIAK - wiolonczela
W programie:
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685 – 1750)
Fuga sopra il Magnificat BWV 733
Preludium chorałowe “Meine Seele erhebet den Herren” BWV 648
FELIX MENDELSSOHN – BARTHOLDY (1809 – 1847)
Sonata organowa B – dur op. 65 nr 4
Allegro con brio
Andante religioso
Allegretto
Allegro maestoso e vivace
x x x
WITOLD LUTOSŁAWSKI (1913 – 1994)
Wariacja sacherowska
JOHANN SEBASTIAN BACH
III Suita na wiolonczelę solo C – dur BWV 1009
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée I/II
Gigue
PAUL HINDEMITH (1895 – 1963)
Sonata na wiolonczelę solo op. 25 nr 3
x x x
AUGUST GOTTFRIED RITTER (1811 – 1885)
Sonata organowa d – moll op. 11
Allegro
Andante
Allegro
Andante
Allegro
JEHAN ALAIN (1911 – 1940)
Variations sur le Lucis Creator
Postlude pour l’office de complies
JADWIGA KOWALSKA – jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w kl. prof. Joachima Grubicha, w latach 1994 – 98 umiejętności swe doskonaliła w Konserwatorium w Lozannie (kl. prof. Kei Koito), uzyskując ocenę „premier prix” z wyróżnieniem. W tym czasie piastowała stanowisko głównego organisty w kościele Saint Luc w Lozannie. Jest adiunktem w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w 2003 uzyskała stopień doktora sztuki. Nagrywa, prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą.
BARTOSZ KOZIAK – ukończył z odznaczeniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w kl. prof. Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w kl. Philippe’a Mullera. Jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego (Warszawa 2001), zdobywcą drugich nagród w konkursach w Tongyeong (Korea) i Kijowie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej w konkursie Praskiej Wiosny, I nagrody w XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie oraz ARD w Monachium. W 2003 otrzymał nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej. Koncertował w Berlinie, Pradze, Paryżu, Palermo…, ze znakomitymi orkiestrami i dyrygentami. Gra na XIX – wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista, Dezyderiusz Danczowski
Dyspozycja organów w Opactwie Tynieckim
MANUAŁ I
Flet kryty 8’
Pryncypał 8’
Gemshorn 8’
Pryncypał 4’
Flet rurkowy 4’
Kwinta 2 2/3’
Superoctava 2’
Mixtura 4-5 X
Trąbka 8’
MANUAŁ II
Flet kryty 8’
Pryncypał fletowy 8’
Pryncypał 4’
Róg nocny 4’
Flet minor 4’
Flet leśny 2’
Nazard 2 2/3’
Tercja 1 1/3’
Mixtura ostra 4X
Krumhonr 8’
MANUAŁ III
Flet 16’
Flet otwarty 8’
Vox caelestis 8’
Pryncypał 4’
Octava 2’
Flecik 1’
Cymbel 3X
Obój 8’
Echo
PEDAŁ
Pryncypał 16’
Subbas 16’
Octavbas 8’
Fletbas 8’
Chorałbas 4’
Mixtura 4X
Puzon 16’
Przygotowanie instrumentu:
Józef Mamel i Syn